کد خبر: 34835
A

مسائل اقتصادی باید بیش از مباحث امنیتی محور تعامل 2 کشور باشد/ موضوع آب با تعامل حل شود

سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد گفت: مسائل اقتصادی باید بیش از مباحث امنیتی محور تعامل بین ایران و افغانستان باشد.

مسائل اقتصادی باید بیش از مباحث امنیتی محور تعامل 2 کشور باشد/ موضوع آب با تعامل حل شود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، سیدنورالله راغی، سه شنبه در نشست بررسی روابط جمهوری اسلامی ایران و افغانستان در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: هم اکنون همکاری های خوبی در زمینه اقتصادی بین 2 کشور وجود دارد ولی این در حد انتظار نیست.
وی بیان کرد: مهاجران افغان در ایران از ظرفیت های کلان توسعه مناسبات بین دو کشور هستند و وجود حداقل 2.5میلیون پناهنده و مهاجر افغان در جمهوری اسلامی ایران در تبادلات اقتصادی، علمی، فرهنگی و اجتماعی بین 2 کشور تاثیرگذار است .
راغی خاطرنشان کرد: مهاجران نیروی کار ارزان برای ایران هستند و در ساخت و ساز این کشور نقش ایفا کرده اند.
سرکنسول افغانستان در مشهد ادامه داد: مهاجران ابزارهای چانه زنی سیاسی و اقتصادی برای ایران هستند و منجر به تثبیت و افزایش قدرت و روابط بین المللی ایران در مجامع بین المللی و جلب حمایت و سرمایه گذاری های خارجی می شوند.
وی تاکید کرد: نگاه به مهاجران افغان باید نگاه راهبردی و باثبات تری باشد و هر 2 کشور به عنوان فرصت از آن استفاده کنند.
راغی با بیان اینکه وجود مرز مشترک بین ایران و افغانستان در کنار فرصت بودن، ممکن است چالش هایی نیز به همراه داشته باشد، افزود: هم اکنون هیچ مرز مورد منازعه ای بین این 2 کشور وجود ندارد ولی گاهی ترددهایی در 2 طرف مرز وجود دارد که اگر به آن رسیدگی نشود می تواند باعث مشکلات و چالشهایی شود.

*موضوع آب با تعامل حل می شود
سرکنسول افغانستان در مشهد افزود: آب نیز یکی از مواردی است که می تواند بین 2 کشور اختلاف زا باشد و این موضوع به جای تقابل باید با تعامل حل و فصل شود.
راغی گفت: اگر مدیریت خردمندانه در زمینه منابع آبی صورت گیرد این مبحث می تواند به فرصت خوبی برای هر دو کشور تبدیل شود.
وی ادامه داد: در زمینه سیاست خارجی نیز در این کشورها بسترهای مشترک زیادی وجود دارد و هیچ اقدام منفی در مناسبات 2 کشور از سوی جمهوری اسلامی ایران ندیده ایم .
راعی گفت: همچنین در سخت ترین شرایط تحریم در جمهوری اسلامی ایران، افغانستان روابط خود را با این کشور توسعه بخشید.
وی با بیان اینکه اشتراکات عینی زیادی بر حسب منافع نیز بین این 2 کشور وجود دارد، افزود: این اشتراکات شامل موارد مختلف نظیر امور جغرافیایی، اقتصادی و سیاسی است.
وی تاکید کرد : روابط بین دو کشور باید توسعه یابد و زمینه های کلانی برای عمیق تر شدن و گسترش روابط در بخشهای مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و غیره وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: بخشی از این وجه مشترک نیز شامل اشتراکات معنایی نظیر تاریخ و زبان و فرهنگ مشترک است که در بستر زمان توسعه یافته و مردمان دو کشور بیشتر از قبل به هم نزدیک شده اند.
راغی تاکید کرد: عمق این اشتراکات به حدی است که هیچ دو کشوری در منطقه اشتراکاتی با این عمق ندارند و این مردم 2 کشور را به هویت جمعی نزدیک ساخته است.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران دارای سابقه فرهنگی عمیقی است، بیان کرد: شخصیتهای برجسته فرهنگی ، ادبی و اسطوره ای ایران در افغانستان نیز به کودکان شناسانده می شوند که این امر بیانگر ارتباطات عمیق فرهنگی بین 2 کشور است.
راغی با اشاره به اشتراکات دینی بین این دو کشور، افزود: در ایران و افغانستان بین شیعه و سنی هیچ تفاوتی وجود ندارد و پیشوایان دینی در هر دو کشور مشترک و مورد احترام هستند.
وی در خصوص جریانهای تکفیری نیز گفت: داعش همان طالبان و طالبان همان داعش است و تفاوتی بین این 2 گروه افراطی وجود ندارد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر