کد خبر: 34929
A

میزگرد مناسبات ایران وبلغارستان برگزار شد

میزگرد مناسبات ایران و بلغارستان که به مناسبت یکصد و بیستمین سالگرد روابط دو جانبه بین دو کشور و با همکاری مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت خارجه کشورمان و موسسه دیپلماتیک وزارت خارجه بلغارستان ترتیب یافته بود، روز دوشنبه در سالن کنفرانس های (Antarctica Hall) وزارت خارجه این کشور در صوفیا برگزار شد.

میزگرد مناسبات ایران وبلغارستان برگزار شد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، این میزگرد در قالب دو بخش و در هر بخش دو موضوع مرتبط با ایران مورد توجه قرار گرفت. در بخش نخست روابط ایران و بلغارستان و در بخش دوم روابط ایران و اتحادیه اروپا از سوی سخنرانان مطرح و سپس با حضور شرکت کنندگان به پرسش ها پاسخ داده شد.
در این مراسم از جمهوری اسلامی ایران، عبدالله نوروزی آخرین سفیر ایران در بلغارستان به دعوت موسسه دیپلماتیک وزارت خارجه بلغارستان شرکت داشت و دومین سخنران بخش اول میزگرد بود.
نوروزی با اشاره به نامه ناصرالدین شاه در پاسخ به پادشاه بلغارستان، استقلال این کشور در سال 1878میلادی را تبریک گفته و از سابقه خوب و بدون تنش بین دو کشور در یکصد و بیست سال گذشته یاد کرد.
ایران نخستین کشور آسیایی بود که استقلال بلغارستان را به رسمیت شناخت و بلغارستان اولین کشور اروپای شرقی بود که انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را رسما مورد تائید قرار داد.
نوروزی که در سال های 91 تا 95 سفیر کشورمان در بلغارستان بوده است ، یادآورشد:برای نخستین بار در روابط دو کشور تمامی مقام های سیاسی و کشوری طرفین از ریاست جمهوری تا سفر نخست وزیر بلغارستان با نیمی از هیات وزیران با یکدیگر ملاقات و از دو کشور بازدید داشتند.
وی همچنین به رشد 500 برابری مناسبات اقتصادی دو کشور از 25 میلیون دلار در سال 2013 به 180 میلیون دلار در سال 2016 که محصول رفع تحریم و فواید برجام بود، اشاره کرد.
«مرتضی دامن پاک جامی» مدیرکل امور پژوهشی و «کاظم شریف کاظمی» ریاست اسناد و آرشیو وزارت خارجه از دیگر سخنرانان ایرانی بودند که در بخش دوم این میزگرد حضور داشتند و نسبت به پایبندی اتحادیه اروپا به تعهدات برجام سخن گفتند.
«علی صباغیان» استاد دانشگاه تهران از دانشکده حقوق و علوم سیاسی نیز از در بخش دوم این میزگرد ازجایگاه و اهمیت روابط دوجانبه درقبال روابط چندجانبه سخن گفت .
همچنین نمایشگاه اسناد یکصد و بیست سال روابط دو کشور در محل سالن عمومی وزارت خارجه بلغارستان در پایان این میزگرد افتتاح شد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر