کد خبر: 34936
A

روحانی: مشکلاتمان را از طریق مذاکره و نه رویارویی حل می کنیم

رئیس جمهوری با اشاره به مسایل و مشکلات منطقه گفت: اساس سیاست دولت این است که مشکلاتمان را از طریق مذاکره ونه رویارویی حل کنیم و منطقه را امن و مشکلات ناامنی را در منطقه مرتفع کنیم.

روحانی: مشکلاتمان را از طریق مذاکره و نه رویارویی حل می کنیم
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، حجت الاسلام و المسلیمن حسن روحانی در نخستین گفت و گوی تلویزیونی خود با مردم با عنوان گزارش صد روزه عملکرد دولت دوازدهم افزود، سیاست خارجی ما در دولت دوازدهم متفاوت از دولت یازدهم نیست .
وی تصریح کرد: اساس سیاست این است که در منطقه مشکلاتمان را از طریق مذاکره ونه رویارویی حل کنیم و منطقه را امن و مشکلات ناامنی را در منطقه مرتفع کنیم.
** با اروپا و روسیه روابط بهتری داریم
وی افزود: روابط تجاری و بین المللی ما با اتحادیه اروپا و روسیه از گذشته بهتر است؛ با کشورهای منطقه جز یکی دو کشور روابط بهتری داریم. امروز با ترکیه، عراق، افغانستان، پاکستان و قطر روابط بهتری داریم، ممکن است یکی دو کشور مانند عربستان هستند که مشکل داشتیم که بیشتر هم خودشان این مشکلات را افزایش می دهند.
رییس جمهوری تاکید کرد: من در پرانتز بگویم؛ عربستان دنبال حل دو مشکل است و به همین دلیل ایران را به عنوان دشمن خود معرفی می کند؛ مشکل اول سرپوش گذاشتن روی شکست هایش در منطقه است.
وی ادامه داد، عربستان در قطر، عراق، سوریه و لبنان ناموفق بود و می خواهد سرپوشی روی شکست هایش بگذارد. ثانیا مسائل داخلی عربستان، اختلافات و به هم ریختگی داخلی شان، مسائل حادی است و می خواهند برای سرپوش گذاشتن و یا مسائل داخلی شان کشوری را به عنوان دشمن خود معرفی کند که ما در اینجا باید هنرمندان از این مشکلات عبور کنیم.

**کشور خودمان دست خودمان است/ در موقعیت خوبی مذاکرات هسته ای را انجام دادیم
رئیس جمهوری گفت: البته کشورمان دست خودمان است اما این که در دیگر کشورها چه می شود، چه تحولاتی رخ می دهد، چه حکومتی سر کار می آید و دارای چه تجربه ای است؛ حکومت آینده آمریکا که دست ما نیست لذا در یک موقعیت بسیار خوبی ما مذاکرات هسته ای را انجام دادیم، بعضی ها فکر می کردند ما مثلا عجولانه کار را پیش می بریم. در یک دولتی که دولت گذار از دمکرات ها به جمهوری خواه ها بود ما توانستیم این کار را انجام دهیم.
وی افزود: به هر حال کشورهای مختلف شرایط خودشان را دارند ما در هر مقطعی باید منافع ملی خود را در نظر بگیریم نباید از لحاظ سیاسی عصبانی شویم و نباید فکر کنیم که در شرایط بحران قرار گرفته ایم. البته باید حواسمان جمع باشد و خودمان را آماده کنیم.
روحانی با بیان این که همیشه برای قدرت ما در برابر تهدیدهای احتمالی دو بال نیاز داریم اظهار داشت: بال دیپلماسی و بال قدرت نظامی؛ این دو بال نیاز است. هر کدام از این ها نباشد پرواز ناممکن است. قدرت نظامی ما زیاد باشد، قدرت سیاسی و دیپلماسی ما ضعیف باشد ما نمی توانیم این قدرت را نقد کنیم. اگر قدرت دیپلماسی ما قوی باشد و قدرت نظامی نداشته باشیم نمی توانیم در صحنه سیاسی به اهدافمان برسیم.
وی افزود: بنابراین، این دو بال برای ما ضرورت دارد و دولت یازدهم دنبال تقویت هر دو بود و دولت دوازدهم هم این را دنبال می کند. دنبال این است که قدرت نظامی را تقویت کنیم، دولت یازدهم دولتی بود که با ورود اس 300 به کشور از لحاظ پدافند هوایی تحول بزرگی ایجاد کرد. ضمن این که خودمان هم در ساخت داخلی پیشرفت های بسیار خوبی در دولت یازدهم داشتیم. در دولت دوازدهم هم ادامه می دهیم.

**قدرت اصلی ما مردم است اما نیازمند قدرت نظامی و دیپلماتیک هم هستیم
وی با تاکید بر این که قدرت نظامی خود را باید افزایش دهیم گفت: البته قدرت اصلی ما مردم ما هستند اما در عین حال نیازمند به قدرت نظامی هستیم. قدرت دیپلماتیک ما هم اینطور. این دو قدرت دو بال برای حرکت کشور ما در مسائلی که است که در منطقه و جهان پیش روی ما هست یا خواهد بود.
1449
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر