کد خبر: 34963
A

لاوروف: دیدار سه جانبه سران ایران روسیه و ترکیه به حل مسائل سوریه کمک می کند

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست شورای اموربین المللی این کشور گفت:دیدار سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه در سوچی به حل مسائل سوریه کمک می کند.

لاوروف: دیدار سه جانبه سران ایران روسیه و ترکیه به حل مسائل سوریه کمک می کند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، لاوروف روز سه شنبه در نشست سازمان غیردولتی شورای امور بین المللی روسیه گفت: از رویدادهای مثبت که اخیرا رخ داد، نتایج نشست سه جانبه سوچی با شرکت حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در روز 22 ماه نوامبر (اول آذر ماه) بود.
وزیر خارجه روسیه از موارد سیاسی مثبت دیگر به ازسرگیری مذاکرات ژنو تحت نظارت سازمان ملل و فراهم آمدن مقدمات برگزاری کنگره گفت وگوهای ملی سوریه اشاره کرد و افزود: تمام این موارد برای پیشبرد روند حل و فصل سیاسی اوضاع سوریه مطابق قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل هدف گیری شده است.
وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت: حفظ تمامیت ارضی سوریه امری ضروری و در بیانیه مشترک ازسوی روسای جمهوری ایران، ترکیه و روسیه مورد تاکید قرار گرفته است.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در گفت وگو با خبرگزاری اینترفاکس یادآورشد: حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی سوریه را به عنوان امری کاملا ضروری می دانیم. هیچ کس تاکنون این اصل را زیر سئوال نبرده و امیدوارم در آینده نیز یکپارچگی این کشور دچار خدشه نشود.
لاوروف افزود: این اصل (تمامیت ارضی و یکپارچگی سوریه) در قطعنامه شورای امنیت و در بیانیه سران ایران، روسیه و ترکیه در نشست سه جانبه سوچی و نیز در نشست ها و اجلاس ها و همایش های سیاسی درباره سوریه تحت نظارت سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی و منطقه ای ازجمله اتحادیه عرب مورد تاکید و حمایت قرار گرفته است.
وی افزود: اینکه سوریه چه سرنوشتی خواهد داشت و باید کشور مستقل، واحد و یکپارچه باشد، مردم و طرف های سوری تعیین خواهند کرد.
لاوروف گفت: قطعنامه های شورای امنیت و توافق های ما در چارچوب نشست های صلح آستانه درجهت آغاز گفت وگوهای مستقیم بین دولت سوریه و تمام گروههای معارض این کشور هدف گیری شده است. در قطعنامه 2254 شورای امنیت تاکید شده که فقط سوری ها می توانند سرنوشت کشور خود را تعیین کنند.
وزیر خارجه روسیه گفت: در نشست سوچی، سران ایران، روسیه و ترکیه پیشنهاد برگزاری کنگره گفت و گوهای ملی سوریه را مطرح کردند که موضوع اصلی آن اصلاح قانون اساسی این کشور و فراهم آوردن مقدمات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی است.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر