کد خبر: 34992
A

وکیل مدافع اولیای دم روح الامینی در گفتگوی تفصیلی با دیده بان ایران از جزییات حکم صادر شده برای سعید مرتضوی می گوید/ پرونده ما نباید با پرونده تامین اجتماعی تداخل پیدا می کرد

میر مجید طاهری وکیل مدافع روح الامینی در رابطه با رای صادره برای سعید مرتضوی تصریح کرد: ما از سال 88 پیگیر این پرونده بودیم. در همان ابتدای پرونده آقای سعید مرتضوی در پی کسب رضایت از خانواده روح الامینی یا اولیای دم بودند که به دنبال آن قاضی پرونده کسب رضایت برای مرتضوی را نپذیرفت. در جلسات بعدی دادگاه نیز آقای مرتضوی بار اول مسئله مربوط به نامه و در جلسه بعد نیز مسئله مربوط به بیماری و کمر درد خود را مطرح و گواهی پزشکی را ارئه نمود که باعث تجدید رای دادگاه شد که آقای مرتضوی به بهانه های متفاوت به دنبال همین تجدید رای دادگاه بود

وکیل مدافع  اولیای دم روح الامینی در گفتگوی تفصیلی با دیده بان ایران از جزییات حکم صادر شده برای سعید مرتضوی می گوید/  پرونده ما  نباید با پرونده تامین اجتماعی تداخل پیدا می کرد

 

دیده بان ایران: سپیده اجلالیحکم سعید مرتضوی به اتهام معاونت در قتل محسن روح‌الامینی صادر شد. دادستان تهران در رای اولیه به اتهام معاونت در قتل به ٥ سال حبس محکوم شده بود اما در دادگاه تجدیدنظر آن طور که رسانه ها نوشتند به دلیل اظهار ندامت، محکومیت مرتضوی به ٢ سال حبس تقلیل یافت.

اولیای دم مرحوم روح‌الامینی از قربانیان فاجعه کهریزک با اشاره به حکم قطعی 2 سال زندان برای سعید مرتضوی می‌گوید: این حکم به دلیل معاونت در قتل، 5 سال بوده است که به دلیل ابراز ندامت مرتضوی به 2 سال تخفیف پیدا کرد.

 

در تشریح همین امر و جزئیات بیشتر دادگاه پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران میرمجید طاهری وکیل اولیای دم روح الامینی گفت و گو کرده است.

 

جزییات پرونده ای که منجر به حکم دو سال حبس آقای مرتضوی شد را توضیح دهید؟

 

در پیگیری های پیشین و در دادگاه نظامی، احکامی صادر شده بود تحت این عنوان که 2نفر محکوم به قصاص به جهت قتل عمد شدند که اولیای دم مقتولان از مجازات و قصاص آن دو نفر صرف نظر دادند. به علاوه 2 نفر محکوم به قتل عمد که ماموران نظامی بودند، حدود 12 نفر از درجه داران نظامی در این پرونده محکوم شده بودند که محکومیت آنها شامل ( حبس، شلاق، جزای نقدی) بود. پیرو این ماجرا شکایتی در دادسرای نیروی انتظامی به قضات شد که در آنجا نیز گزارش مفصلی توسط معاون دادسرای نیروی انتظامی قضات نوشته شد. به هرحال پرونده پس از طی کردن مراحل اداری خود به  دادگاه منقل شد و در دادگاه با پرونده آقایان جوادی فر، کامرانی و روح الامینی تداخل یافت.

 

در رابطه با پرونده آقای روح الامینی در بحث بازداشت غیر قانونی و گزارش خلاف واقع شعبه 76 دادگستری، آقای مدیر خراسانی به این پرونده رسیدگی کرد.

 

در خصوص پرونده کامرانی و جوادی فر نیز، آقای جوادی فر رضایت دادند ولی آقای کامرانی راضی به رضایت دادن نشدند و پرونده جریانات اداری خود را طی می کرد. در خصوص پرونده ایشان در شعبه 76 حکمی صادر شد که به دیوان کشور انتقال پیداکرد و جریانات انفصال از خدمت در رابطه با معاونت در گزارش خلاف واقع، صادر شد.

پرونده روح الامینی در این دادگاه و در شعبه 76 مورد بررسی قرار نگرفت و ما به ناچار شکایت نامه ای دیگر تنظیم نمودیم که این بار این شکایت نامه به شعبه 79 ارجاع داده شد. متاسفانه همزمان با پرونده آقای روح الامینی، پرونده فساد در تامین اجتماعی نیز منتشر شد که دادگاه اعلام داشت رسیدگی به این پرونده سریعا باید صورت گیرد. به عقیده بنده این پرونده نباید با پرونده روح الامینی تداخل پیدا می کرد ولی نظر قاضی این چنین نبود و سرانجام حکم برائت برای آقای مرتضوی در رابطه با معاونت درقتل صادر شد که این حکم با اعتراضات موکلان و بنده رو به رو شد که این اعتراضات به دیوان عالی کشور ارجاع داده شد  اما دیوان عالی اعلام کرد که این حکم در مرجع عالی در دادگاه تجدید نظر جهت بررسی مجدد و موشکافه باید ارجاع گردد که مرجع عالی نیز به شعبه 22 پرونده را منتقل نمود که در این شعبه نیز به دلیل حجم زیاد پرونده قرار بر این شد که طی چندین جلسه به این پرونده رسیدگی شود.

ما از سال 88 پیگیر این پرونده بودیم. در همان ابتدای پرونده آقای سعید مرتضوی  در پی کسب رضایت از خانواده روح الامینی یا اولیای دم بودند که به دنبال آن قاضی پرونده کسب رضایت برای مرتضوی را نپذیرفت. در جلسات بعدی دادگاه نیز آقای مرتضوی بار اول مسئله مربوط به نامه و در جلسه بعد نیز مسئله مربوط به بیماری و کمر درد خود را مطرح و گواهی پزشکی را ارئه نمود که باعث تجدید رای دادگاه شد که آقای مرتضوی به بهانه های متفاوت به دنبال همین تجدید رای دادگاه بود.

 

 

آقای طاهری به عنوان حقوقدان آیا حکم صادر شده برای آقای سعید مرتضوی و تخفیف  مجازات وی صحیح است؟

 

در ابتدا لازم به ذکر است که آقای مرتضوی خود به لغات و برخی از احکام قانون اساسی آشنا هستند و کم و کیف چگونگی دفاع را می دانند حال بماند که قضاتی که با این پرونده سر و کار داشتند، هریک به خوشنامی معروف بوده اند.

در خصوص رای صادره از دادگاه نیز، باید بگویم که دادگاه تجدید نظر رای برائت صادره برای سعید مرتضوی را نقض نموده و اعلام داشته است که جرم سعید مرتضوی معاونت در قتل بوده است و نه خود قتل.

مشابه این استدلال پیشتر در دادگاه شعبه 1060 دادگاه کیفری تهران انجام شده بود که علت معاونت در قتل اعلام شدن جرم مجرم توضیح مشهود و مفصل بود.

 

منظور دادگاه از معاونت در قتل چیست ؟

کسانی که حقوقدان، قاضی و وکیل هستند تفاوت بین معاونت در قتل و مباشرت در قتل را می دانند. شاید یکی از دلایلی که باعث رضایت اولیای دم پرونده جوادی فر شد به علت مباشرت در قتل بوده باشد.

اما به هرحال، معاونت در قتل یعنی سهل و فراهم نمودن ابزار و امکانت به قتل رساندن شخص.

 

نظر شما در خصوص رای صادره چیست؟

 

رای که داده شده نیزبه عقیده بنده مستند و مستدل به مواد قانونی بوده است و به طورکلی میتوان گفت که رای صادره رای قابل دفاعی بوده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر