کد خبر: 35150
A

صد روز با دولت دوازدهم

گزارش عملکرد صد روزه دولت، ضمن تاکید بر ادامه برخی سیاست ها و برنامه های دولتِ یازدهم از تلاش مسئولان دولت دوازدهم برای دستیابی به رشد و توسعه در عرصه های گوناگون اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حکایت دارد.

صد روز با دولت دوازدهم
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، حجت الاسلام «حسن روحانی» رییس جمهوری سه شنبه شب هفتم آذر ماه در گفت‌ وگوی تلویزیونی، گزارشی از عملکرد 100 روزه دولت دوازدهم به مردم ایران ارایه کرد.
وی در این گفت وگو، به دستاوردهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در 100 روزه نخست عمر دولت دوازدهم اشاره و بر ادامه برنامه ها و سیاست های دولت یازدهم در عرصه های گوناگون تاکید کرد.
روحانی در تشریح رهاورد و برنامه های اقتصادی دولت دوازدهم، ریشه کنی فقر مطلق، افزایش رونق اقتصادی، کاهش درصد بیکاری، نرخ ثابت یارانه، تورم تک رقمی، رشد مثبت اقتصادی، واگذاری بنگاه های اقتصادی به مردم، بهره برداری از ظرفیت های ایران برای تبدیل شدن به هاب منطقه، تعامل سازنده با دنیا، دستاوردهای غیرقابل انکار و تخریب برجام، ایجاد وحدت و یکپارچگی، افزایش اشتغال زنان، به کارگیری زنان در بدنه مدیریتی، ادامه طرح تحول سلامت، بهبود کیفیت نان، بازتر شدن فضای مجازی، مبارزه با فساد گرامیداشت روز دانشجو و توسعه کشاورزی تاکید کرد.

*** سیاسی
** تعامل سازنده با دنیا؛ اساس سیاست خارجی دولت دوازدهم
روحانی با تاکید بر اینکه اساس سیاست خارجی دولت دوازدهم تفاوت چندانی با دولت یازدهم نخواهد داشت، گفت: ساس سیاست ما بر این بود که یک تعامل سازنده عزتمندانه با دنیا داشته باشیم و مقام معظم رهبری هم فرمودند که یک تعامل فراگیر با کشورهای دوست داشته باشیم. اساس سیاست این است که ما در منطقه مشکلات‌مان را از طریق مذاکره حل و فصل کنیم نه از طریق رویارویی تا بتوانیم منطقه را امن کنیم و مشکلات ناامنی را در منطقه مرتفع کنیم.
وی تصریح کرد: اساس سیاست ما تعامل سازنده و عزتمندانه در جهان و ایجاد صلح و ثبات در منطقه است. نسبت به دنیا هم روابط ما بر این مبناست. ما امروز رابطه بسیار خوبی با اتحادیه اروپا شروع کردیم. این رابطه ما امسال نسبت به پارسال خیلی بهتر است و با چند سال پیش قابل مقایسه نیست. روابط سیاسی، تجاری و بین‌المللی ما با اتحادیه اروپا و با روسیه، از گذشته بهتر است.

** برجام، موفقیتی غیرقابل تخریب
موضع کنونی نسبت به برجام عنوان پرسش دیگر مجری برنامه گفت وگوی تلویزیونی رییس جمهوری با مردم بود که وی در پاسخ به این پرسش عنوان کرد: در برجام موفقیت‌هایی به دست آوردیم که غیرقابل تخریب است. یعنی موفقیت‌ها هیچ وقت از بین نمی‌رود و برای همیشه در تاریخ کشور ما باقی می‌ماند. اولاً یک معضل بزرگ بین‌المللی که آنها به عنوان بحران بین‌المللی مطرح کرده بودند را پای میز مذاکره حل کردیم که این موفقیت دیپلماتیک ماست که هیچ وقت از بین نمی‌رود؛ همانند جنگ 8 ساله که در برابر دشمن پیروز شدیم و هیچ وقت این موفقیت از بین نمی‌رود.

** دولت دوازدهم؛ فراجناحی و وحدت طلب
روحانی در ادامه این گفت وگو با اشاره به این وعده خود مبنی بر اینکه دولت دوازدهم همانند دولت یازدهم، حزب گرایی و جناحی نخواهد بود، گفت: من بر مبنای شایستگی ‌هایی که تشخیص می‌دادم و مشورت‌ هایی که کردم وزرا را انتخاب کردم. بر خلاف آنچه که شایع بود در بیرون که روی من فشارهایی است که فلان وزیر را انتخاب کنم و فلان وزیر را انتخاب نکنم بر مبنای آنچه که می‌دیدم مصلحت جامعه ما است عمل کردم و می‌کنم.
وی تاکید کرد: در شرایط فعلی کشور هیچ چیز برای ما واجب‌ تر از انسجام، یکپارچگی و وحدت ملی نیست. باید اختلافات‌ مان را کم کنیم و احزاب، جناح‌ها و همه اقوام، زن و مرد در کنار هم باشیم و بر این نکته در این ایام و این شرایط بیش از اوقات دیگر تأکید می‌کنم بخاطر شرایطی که در منطقه و جهان داریم. تلاشم در دولت دوازدهم برای مذاکره جدی‌تر با دو قوه دیگر بیشتر بوده است و مذاکره من با نیروهای مسلح چه سپاه، ارتش وبسیج بیشتر بوده و بیشتر هم خواهد بود.

***اقتصادی
** ریشه کنی فقر مطلق و رونق اقتصادی
روحانی از دو هدف اساسی در بخش اقتصاد سخن گفت و عنوان کرد: دولت دو هدف اساسی را در بخش اقتصاد دارد. یکی ریشه‌ کن کردن فقر مطلق در طول دولت دوازدهم و قدم ‌های اولیه ‌ای که در 6 ماهه اول امسال و در این صد روز برداشته شده و ادامه خواهد یافت و دیگری رونق اقتصادی و ایجاد عدالت و کوتاه‌کردن و کم کردن نابرابری ‌ها بین مردمی که در دهک ‌های پایین و دهک‌ های بالا قرار دارند.
به گفته رییس جمهوری، بالا بردن درآمد مردم و توزیع عادلانه دو هدف اصلی دولت در بخش اقتصاد است. ریشه کنی فقر مطلق که یکی از وعده های رییس جمهوری در روزهای انتخابات بود، بنابرگفته وی، تا پایان دولت دوازدهم محقق خواهد شد و تاکنون نیز برای دستیابی به آن، مستمری اقشار آسیب پذیر یعنی اعضای کمیته امداد و بهزیستی بیش از سه برابر نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. این میزان در آینده پنج برابر خواهد شد.

** کاهش درصد بیکاری با تقویت اشتغال
بر پایه آمارهای اعلام شده از سال 85 تا 92 اشتغال خالص در کشور به طور تقریبی صفر بوده است اما با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید از سال 93 تحرک مناسبی در زمینه اشتغال ایجاد شد. رییس جمهوری در بخشی از گفت وگوی تلویزیونی خود در باره اشتغال عنوان کرد: متوسط اشتغال خالص از پاییز 93 تا تابستان 96، سالانه به طور متوسط 685 هزار اشتغال خالص بوده است. البته این رقم نسبت به بیکاری که در جامعه داریم و نیروی فعالی که وارد بازار کار می‌شوند، کم است و رقم بالاتری را نیاز داریم.
رییس جمهوری تاکید کرد که تلاش دولت بر این استوار شده که این رقم را بالا برده و ظرف یکی دو سال آینده این رقم را بالای 900 هزار نفر برساند. در حال حاضر آمار اشتغال خالص در تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال، بالای 700 هزار نفر است.
افزون بر این ها، در کتاب گزارش یکصد روزه دولت در حوزه اشتغال به برنامه های اجرایی دولت اشاره شده است. بر اساس این گزارش، اجرای برنامه اشتغال فراگیر برای تحرک ‌بخشی به بازار کار با هدفگذاری ایجاد 871 هزار شغل در سال 1396، اجرای طرح کارانه اشتغال جوانان، تخصیص 20 هزار میلیارد توسط بانک مرکزی به 8 بانک عامل و اختصاص100 میلیارد تومان در مرحله اول به دوطرح اشتغال‌ زایی و راه‌ اندازی مجدد 549 واحد صنعتی داخل شهرک ‌ها با اشتغال 9333 نفر از دیگر فعالیت های اجرایی دولت در حوزه اشتغال بوده است.

** یارانه ثابت می ماند
در ادامه گفت وگو، رییس جمهوری در پاسخ به این پرسش مجری که آیا یارانه ‌ها را تغییر می‌ دهید و منابع حاصل برای برطرف کردن فقر مطلق از کجاست؟ عنوان کرد: اساس این برنامه بر این است که فقر را در کشور از طریق رونق اقتصادی و اشتغال مرتفع کنیم. در طول برنامه دولت یازدهم هم به کمیته امداد و هم به بهزیستی کمک کردیم تا بتوانند افراد را از زیر پوشش خارج کنند و در این زمینه 5 هزار میلیارد به کمیته امداد دادیم یعنی افراد تحت پوشش را خارج و خودکفا می‌کنیم که از طریق رونق اقتصادی و اشتغال امکان پذیر است.
روحانی تاکید کرد: مبنای دولت این نیست که یارانه نقدی را افزایش دهد، البته یارانه را در بخش‌های مختلف افزایش دادیم اما نه به صورت نقدی که ماهانه به مردم پرداخت کنیم.
وی تصریح کرد: کمک به روستائیان یک نوع یارانه است برای اینکه به اشتغال آنها کمک کنیم اما به معنای اینکه پول نقد بدهیم، نیست به جز افرادی که نیازمندند یا معلول و یا فقری دارند که باید مستقیم به آنها کمک کنیم آن را از طریق مستمری‌ بگیرانی که دریافتی آنها را افزایش می‌دهیم ادامه می‌یابد.

** تورم تک رقمی و رشد مثبت اقتصادی
رییس دولت دوازدهم در تشریح برنامه‌های دولت برای افزایش رشد اقتصادی گفت: وعده ای که در دولت یازدهم داده بودیم تا تورم را یک رقمی بکنیم، آن سیاست را ادامه می‌ دهیم، یعنی هدف ما این است که تورم، یک رقمی باقی بماند.
وقتی تورم یک رقمی است، معنایش این نیست که 8 درصد ارزان شده بلکه معنی‌ اش این است که به طور متوسط اجناس و کالا و خدماتی که در اختیار مردم قرار می گیرد 8 الی 9 درصد اضافه شده است البته هنرمان این است که نگذاشتیم 30 الی 40 درصد اضافه شود. تورم یک رقمی معنایش ارزانی نیست، ‌معنایش گرانی سطح پایین 8 الی 9 درصدی است و این روند را ادامه می‌دهیم.
دستیابی به رشد مثبت اقتصادی نیز رهاورد دیگر دولت های یازدهم و دوازدهم بود که روحانی درباره آن اظهار داشت: در موضوع رشد اقتصادی در دولت گذشته، هم‌زمان که تورم را پایین آوردیم، رشد منفی را مثبت کردیم. در سال ،93 رشد مثبت به اضافه 3 داشتیم در سال 94 شرایط اقتصادی بسیار سخت و در نتیجه رشد ما مثبت یک درصد شد اما در 95 رشد قابل ملاحظه‌ای داشتیم و برای اولین بار طی سالیان اخیر به رشد دو رقمی رسیدیم و امسال رشد ما در سه ماهه اول با نفت 6.5 و بدون نفت 7 درصد است بنابراین هدف ما این است که رشد اقتصادی بالای 5 درصد در دولت دوازدهم داشته باشیم.

** تلاش برای واگذاری بنگاه های اقتصادی به مردم
واگذاری بنگاه‌ های اقتصادی به مردم از هدفگذاری های دولت دوازدهم به شمار می رود که رییس جمهوری درباره آن چنین گفت: فکر می‌کنم که غیر از دولت بقیه آنهایی که بخش‌های عمومی و غیر دولتی هستند، یا نیروهای مسلح، آنها هم باید واگذار کنند. در این زمینه در این دولت با مقام معظم رهبری هم صحبت کردم و ایشان کاملاً موافقند که همه اینها به مردم واگذار شود. بنابراین این باعث رونق اقتصادی شده و در اقتصاد تحول ایجاد می‌کند.
روحانی افزود: دستور من به وزیر اقتصاد این است که هر رییس بانکی که می‌آید، اولین شرط این است که تعهد کند، اموال راکد را بفروشد و خود این قدمی است. اما در عین حال صندوق‌ های ما مشکلات زیادی دارند که باید سر جای خودش بحث شود و این مسأله را حل کنیم و بقیه موارد هم همین‌گونه است.

** لزوم بهره برداری از ظرفیت های ایران برای تبدیل شدن به هاب منطقه
برخورداری ایران از ظرفیت ها و منابع طبیعی بسیار، ایران را در موقعیتی قرار داده است که امکان تبدیل شدن به هاب منطقه را دارا است. رییس جمهوری درباره بهره برداری و استفاده از ظرفیت های ایران در زمینه های مختلف از جمله حمل و نقل یا دیگر حوزه های پرمنفعت، چنین توضیح داد: جایگاه جغرافیایی ایران اقتضا می‌کند که از ظرفیت ترانزیت به معنی عام کلمه بهتر استفاده کنیم الان نسبت به گذشته، رفت و آمد و پروازهای خارجی از روی فضای ایران خیلی بیشتر شده است که یک مقدار از آن مربوط به حوادث اوکراین و قطر است. امروز در مجموع، ایران یک مسیر اصلی برای رفت و آمد هواپیماها از شرق به غرب و بالعکس و از شمال به جنوب است.
روحانی با اشاره به سرمایه گذاری گسترده در زمینه بندرگاه‌ ها، اظهار داشت: بیش از یک میلیارد دلار در دولت یازدهم در بندر شهید بهشتی در چابهار سرمایه‌گذاری کردیم و در هفته آینده یک افتتاح مهم در چابهار خواهیم داشت.
طبق گزارش رییس جمهوری ، دولت در زمینه فناوری‌های نو، معاونت فناوری ریاست جمهوری قدم‌های بسیار خوبی برداشته است. با وامهایی که صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌ها می دهد، کارآفرینان بسیاری که از خارج دارند جذب می‌شوند، همانی که قبلاً به عنوان مهاجرت مغزها در ایران مطرح بود و افراد با استعدادی به خارج رفته بودند.

** مخالفت دولت با افزایش قیمت نان
رییس جمهوری بخشی از اظهارات خود را به موضوع نان اختصاص داد و بر تولید نان با کیفیت ‌تر، مغذی‌ تر و آرد غنی‌ شده تاکید کرد. وی گفت: با تصمیمی که در این زمینه اتحادیه و برخی از ستادها گرفته بود، مخالفت کردم، چون مطالعات کافی در این زمینه نشده بود. برای ما مهم این است که مردم در نیازمندی‌های روزمره‌شان مواجه با گرانی ‌های ناگهانی نشوند. این گرانی‌ها برای مردم قابل تحمل نیست. برای مردم بسیار سخت است.
رییس جمهوری اظهار داشت: هدف این است که کیفیت را بالا ببریم. به معنای اینکه نان مصرفی مردم، مواد غذایی لازم را داشته باشد. ترکیب گندم‌ها مناسب باشد.

** گام های مثبت در عرصه کشاورزی
روحانی در تشریح دستاوردهای دولت های یازدهم و دوازدهم در بخش کشاورزی گفت: در طول 4 سال دولت گذشته تقریباً پول خرید تضمینی گندم را به حدود 2 برابر رساندیم و این کمک به کشاورزان کشور است.
وی افزود: الحمدالله در این 100 روزه هم گندم کشاورزان را خریداری کردیم و هم توانستیم همه پول آنها را پرداخت کنیم. این کار سنگینی است و مردم می‌دانند که حدود 11 هزار و 600 میلیارد تومان پول گندمی است که از کشاورزان خریدیم و اینها را پرداخت کردیم.

*** اجتماعی
** تحقق وعده افزایش اشتغال زنان
رییس دولت های یازدهم و دوازدهم در آن بخش از اظهارات خود درباره عمل به وعده بهبود وضعیت اشتغال بانوان، توضیح داد: از سال 93 تا 96 سالانه به طور متوسط 685 هزار اشتغال داشتیم از این تعداد 307 هزار به طور متوسط اشتغال خانم‌ها بودند یعنی اشتغال خانم‌ها قابل ملاحظه است حدود نصف اشتغال را شامل می‌شود .
وی با اشاره به وعده استفاده از بانوان در بخش های مدیریتی، افزود: بانوان این استعداد و این قدرت را دارند. تلاش من در دولت بر این بوده که در سطوح مختلف از بانوان استفاده کنیم. برای اولین بار شما می‌بینید که یک مقام ارشد در وزارت نفت خانم است.معاونین 4 وزارتخانه دیگر از خانم‌ها هستند. البته همه وزرا مکلفند که دو نفر از معاونین و مشاورین ارشد‌شان را از میان خانم‌ها برگزینند و این کار انجام خواهد شد.

** ادامه طرح تحول سلامت
رییس جمهوری در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه با توجه به مشکلات پیش روی طرح تحول سلامت برنامه دولت دوازدهم درباره آن چیست؟، گفت: برنامه طرح تحول سلامت ادامه خواهد یافت و ما در دولت دوازدهم همان مسیر را ادامه می‌دهیم؛ برای خدمات بیشتر، خدمات ارزان ‌تر و خدمات فراگیر. همانطور که شما در دولت یازدهم دیدید، مردم با هزینه کمتری بیماری‌ها و مشکلاتشان در بیمارستان‌ ها مرتفع شد. در دولت دوازدهم هم همین‌طور ادامه خواهیم داد.
به گفته روحانی، در سایه این طرح مردم می‌توانند ارزان‌ تر به دارو و درمان برسند. البته این نکته را می‌خواهم اضافه کنم که در طرح تحول سلامت نیاز به یک تحول بزرگ در بخش بهداشت داریم. البته سلامت که می‌گوییم هم بهداشت است و هم درمان و هم آموزش.

*** فرهنگی
** تلاش دولت برای ایجاد فضای باز مجازی
روحانی نوید داد که بخشی از تلاش های دولت بر بازتر شدن فضای مجازی متمرکز شده است. وی افزود: تلاش دولت بر اینست که فضای مجازی، فضای بازتری شود و به جای فروش اشتراک به دنبال فروش پهنای باند به مردم هستیم و ان شاء الله در این زمینه از 10 آذر مردم با یک قیمت کمتری برای استفاده از اینترنت مواجه خواهند شد.

** شفافیت، فرهنگ ‌سازی و تقویت رسانه‌ ها؛ عامل بزرگ مبارزه با فساد
روحانی با تاکید بر اینکه رسانه‌ ها، روزنامه‌ ها، فضاهای مختلف و خبرگزاری‌ ها باید در زمینه اطلاع‌ رسانی و نقد تلاش کنند، گفت: این همان سیاست داخلی است که در دولت یازدهم دنبال می‌ کردیم و وعده‌ ای که به مردم دادم این است که رفتار من اولاً جناحی نبوده و فراجناحی باشد و ثانیاً آزادی در جامعه بیشتر و فضای نقد بر جامعه حکمفرما باشد.
رییس جمهوری معتقد است: مردم باید به راحتی انتقاد کنند؛ البته انتقاد به معنای تخریب، دروغ‌ گفتن و تهمت نیست اما اگر دولت کاری می‌کند و کسی می‌ خواهد بگوید که راه بهتری وجود دارد و این راه این اشکالات را دارد، باید بتواند نقد کند.

** زنده شدن 16 آذر در دولت تدبیر و امید
قرارگرفتن در آستانه 16 آذر روز دانشجو، رییس جمهوری را بر آن داشت تا بخش دیگری از گفته های خود را به این موضوع اختصاص دهد. وی در تشریح امکانات دولت برای پاسخ به مهم‌ ترین مطالبات دانشجویان مطالبات اجتماعی، سیاست داخلی، آزادی بیان گفت: 16 آذر روز دانشجو است و اتفاقات این روز در دولت یازدهم زنده شد. یک مدتی بود که مراسم 16 آذر تعطیل بود و صرفا اجتماعات کوچکی در بعضی از دانشگاه‌ها برگزار می شد ولی در دولت یازدهم در همه دانشگاه‌های بزرگ مراسم داریم خیلی از شخصیت‌های مختلف از جناح‌های مختلف سخنرانی می‌کنند، دانشجویان نظرات‌شان را بیان می‌کنند.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر