کد خبر: 35173
A

قائم مقام وزیرعلوم: برنامه درسی رشته های کشاورزی و منابع طبیعی بازنگری شد

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت که کار بازنگری برنامه های درسی رشته های کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه های کشور در دولت یازدهم انجام و به روز رسانی شده است.

قائم مقام وزیرعلوم: برنامه درسی رشته های کشاورزی و منابع طبیعی بازنگری شد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، عبدالرضا باقری عصر چهارشنبه در مراسم نکوداشت شصتمین سالروز تاسیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، اظهار کرد: برنامه ریزی درسی و گسترش رشته های این حوزه به دانشگاه علوم کشاورزی گرگان واگذار شده است و انتظار می رود این دانشگاه بتواند نقشی ملی در این زمینه ایفا کند.
وی دوری از کمیت گرایی درتربیت نیروی انسانی و تطبیق دانش آموختگان با نیاز جامعه و توانمندسازی آنان را از اقدام های مهمی بیان کرد که باید مدنظر دانشگاه قرار گیرد و افزود: علاوه براین، مهارت آموزشی دانش آموختگان و معرفی فناوری های موردنیاز بخش کشاورزی به عنوان یکی از پیش نیازهای این بخش مورد توجه مسئولان دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی گرگان قرار گیرد.
باقری بر معرفی روش های نوین برای دانش بنیان کردن بخش کشاورزی و منابع طبیعی نیز تاکید کرد و گفت: این اقدام با عنوان روش های الگویی قابل توسعه در کشور باید در اولویت برنامه های دانشگاه گرگان قرار گیرد، زیرا این موضوع از مسائل مد نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این دانشگاه تخصصی است.
وی با بیان اینکه این دانشگاه باید در زمینه رفع چالش های ملی در حوزه منابع طبیعی و کشاورزی نقش موثر داشته باشد، اضافه کرد: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان جزو یکی از سه دانشگاه بزرگ کشور به شمار می رود و باید رفع چالش های ملی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی در دستور کار جدی آن باشد و با کمک هیات علمی، دانشجویان و دستگاه های مسئول این حوزه، بتواند در آینده این بخش نقش ایفا کند.
قائم مقام وزیر علوم اضافه کرد: امروز منابع طبیعی و کشاورزی ما دچار آسیب های جدی است و به نظر می رسد دانش بنیان کردن کشاورزی تنها راه حل این مساله و یک ضرورت ملی است که توجه ویژه به منابع پایه از جمله آب، خاک، هوا و ذخایر ژنتیکی به منظور حفظ و حراست و استفاده مناسب از آنها از نکات جدی است که باید مورد اهتمام این دانشگاه قرار گیرد.
وی از تمامی فعالان در مدت 60سال فعالیت این دانشگاه قدر دانی کرد و گفت: امروز بخشی ازحفاظت از منابع طبیعی کشور مرهون فعالیت این دانشگاه در تربیت نیروی انسانی و کارهای تحقیقانی آن است.

*دانشگاه در عبور از بحران زیست محیطی اثر گذار است
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری وزارت جهاد کشاورزی گفت که کارهای علمی و تحقیقاتی به عبور از بحران زیست محیطی کمک کرده و مشکلات حوزه منابع طبیعی باید توسط دانشگاه ها حل شود.
پرویز گرشاسبی افزود: برای رفع بحران آب و طرح تنفس جنگل در سیاست گذاری با نگاه علمی نباید دچار مشکل شویم و دانشگاه ها برای آن راهکارهای علمی ارائه دهند.
وی با بیان اینکه وقوع سیلاب و بارش ها در فصل گرم سابقه ندارد ولی رخ می دهد و دانشگاه می تواند در استان های شمالی این معضل را علت یابی کرده و راهکار ارائه دهد، افزود: در این زمینه باید همکاری میان دستگاه های اجرایی و دانشگاه ها نزدیکتر شود.
معاون سازمان جنگل ها اضافه کرد: از نگاه ما در بخش اجرایی، باید سرمایه گذاری به سمت آموزش های عملی و حوزه پژوهشی سوق داده شود.
گرشاسبی گفت: در کشور مسایل زیست محیطی وجود دارد که باید کار بنیادی انجام شود زیرا ما جزو کشورهای کم آب هستیم و باید به رفع مسایل زیست محیطی توجه ویژه داشته و دانشگاه می تواند تا حدودی در رفع این مسائل مدیریت کرده و به مجریان راهکار دهد.
به گفته وی؛ تخریب های زیست محیطی که آب هم در سرلوحه آن است، مانند فرونشست دشت ها، فرسایش اعم از بادی و آبی، سیلاب ها و تخریب جنگل ها سالانه 50 هزار میلیارد تومان به کشور خسارت می زند و از ظرفیت دانشگاه ها در این بخش و کاهش چالش های آن باید بیشتر استفاده کنیم.
وی به ایجاد کانون ریز گرد در گلستان اشاره کرد و خواستار منشأ یابی و ارائه راهکار در این زمینه شد و افزود که دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان باید نگاه نو در این بخش داشته باشد.
گرشاسبی با بیان اینکه دولت وظیفه ای ملی را به این دانشگاه محول کرده و آن طرح محوری وزارت جهادکشاورزی با عنوان مدیریت جامع حوزه های آبخیز ، گفت: در اجرای این طرح تاکید داریم که همه دانشگاه را کمک کنند تا زودتر تدوین شود زیرا در این طرح محوری مسائل زیست محیطی، اشتغال و مباحث آمایشی نهفته است.

*ضرورت سرمایه گذاری روی کیفیت دانشگاه ها
نماینده گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی گفت: توجه ویژه به مراکز آموزش عالی در تربیت نیروی انسانی و کارهای تحقیقاتی باید توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یک ضرورت به شمار رود.
نورمحمد تربتی نژاد افزود: در بخش آموزش عالی مشکلات زیادی داریم و معتقدم باید از نظر کمی بازنگری و از رشد بی رویه دانشگاه ها جلوگیری شود.
به گفته وی؛ اکنون سه هزار مرکز آموزش عالی در سطح کشور فعالیت دارند که زیاد بوده و نیاز است به کیفیت فعالیت آنها سریعتر رسیدگی شود تا نظام آموزش عالی کشور دجار مشکل نشود.
وی گفت: امروز ضرورت دارد بیش از گذشته در حوزه رابطه اشتغال و تحصیل، کیفی شدن آموزش نیروی انسانی و انسجام بیشتر در انجام کارهای تحقیقاتی و ارتقای رشته های تحصیلی در مراکز آموزش عالی کشور سرمایه گذاری شود.
این نماینده مجلس به فعالیت دانشگاه کشاورزی ومنابع طبیعی گرگان اشاره کرد و گفت: این دانشگاه 60 ساله شد و جزو نخستین دانشگاه های تخصصی کشور به شمار می رود که مهمترین دستاورد آن تربیت دانش آموختگانی است که در سراسر کشور فعالیت دارند.
رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز گفت: این دانشگاه طی فعالیت خود از سال 1336 تاکنون توانسته متخصصان و نیروی انسانی ماهر را در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی تربیت و تحویل جامعه دهد.
دکتر علی نجفی نژاد از همه کسانی که در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان تلاش دارند، قدردانی کرد.
در این مراسم که جمعی از مسئولان، استادان، دانشجوبان و دانش آموختگان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان حضور داشتند، از تمبر شصتمین سالگرد تاسیس این دانشگاه، کتاب و سردیس محمد عابدی موسس و بنیانگذار این مرکز آموزشی و دو کتاب تاریخچه دانشگاه رونمایی شد.
این دانشگاه نخستین نهاد آموزش عالی در استان گلستان است که در 11 مهر 1336 با عنوان آموزشگاه عالی جنگل آغاز کرد و به عنوان قدیمی ترین دانشگاه تخصصی ایران در رشته منابع طبیعی و علوم کشاورزی محسوب می شود.
این دانشگاه اولین نهاد آموزش عالی شمال کشور نیز محسوب می شود و دانش آموختگان بیشماری در طول مدت شش دهه فعالیت این مرکز به جامعه علمی جهان و ایران تقدیم شده است.
هم اینک در این دانشگاه 158 رشته تحصیلی شامل 46 رشته کارشناسی، 57 رشته کارشناسی ارشد و 55 رشته دکتری تخصصی دایر است.
در این دانشگاه حدود 4 هزار دانشجو در رشته های مختلف تحصیل می کنند.
شهرستان گرگان مرکز استان گلستان است.
6204 /1648
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر