کد خبر: 35238
A

عبدالله ناصری: شرایط روحانی در دولت دومش سخت‎تر است /روحانی در انتخابات شعارهای اصلاح طلبانه تری داد اما در عمل طور دیگری رفتار کرد

عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات از انفعال روحانی در برخی بخش ها گلایه کرد و گفت: انتظار می‌رود هر رئیس جمهوری بعد از رای آوری در راستای تحقق وعده‌های خود عمل کند.

عبدالله ناصری: شرایط روحانی در دولت دومش سخت‎تر است /روحانی در انتخابات شعارهای اصلاح طلبانه تری داد  اما در عمل طور دیگری رفتار کرد
دیده بان ایران: حسن روحانی رئیس جمهور سه‌شنبه شب در مقابل دوربین رسانه ملی نشست و گزارش صد روز نخست از دولت دوازده را به مردم ارائه کرد. گزارشی که بیش از هر چیز بر پایبندی او به وعده‌هایش مبتنی بود. تلاش روحانی برای متقاعد کردن مردم و بدنه رای خود درحالی است که رای دهندگان او و بسیاری از فعالان سیاسی کشور عملکرد او در بخش‌هایی همچون اقتصاد و اقدامات او در چینش کابینه را قابل قبول نمی‌دانند. 

 

عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب از جمله کسانی است که تاکید دارد نمی توان پذیرفت رئیس جمهور خواسته که در چینش کابینه و مدیران ارشد کشور بهتر از این عمل کند اما نتوانسته است. او بی‌برنامگی در حوزه اقتصاد را ضعف دیگر دولت روحانی می داند و معتقد است که روحانی در مورد برخی مشکلات موجود بی‌تفاوت مانده است.

 

مشروح گفتگوبا این عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات را در ادامه بخوانید؛

 

*آقای روحانی گزاش صد روزه نخست از دولت خود را ارائه کرد، ارزیابی شما از عملکرد او چیست؟

 

در صد روز نخست دولت انتظار زیادی نمی‌توان داشت چون خیلی از مدیران ارشد کشور تعیین نشدند یا بنا به گزارش وزارت کشور هنوز جابه‌جایی برخی استانداران قطعی نشده است. بنابراین دولت در آستانه تحول مدیریت ارشد خود است و در صد روز نخست نمی‌تواند عملکرد قابل توجهی ارائه کند 

 

*اما این نخستین صد روز از ریاست جمهوری روحانی نبود. در واقع گزارشی بعد از چهار سال و صد روز بود.

 

همین طور است. موضوع دیگری که عملکرد روحانی در صد روز نخست از دولت دوازدهم را حائز اهمیت می‌کند این است که او در انتخابات اخیر رای معناداری کسب کرد. این یعنی با مطالبات اجتماعی جدی تری مواجه است و باید نسبت به آن پاسخگو باشد. طبیعتا شرایط روحانی در دولت دوم بسیار سخت تر است. چراکه جامعه نسبت به گذشته پویاتر شده و به خاطر رای قابل توجهی که به روحانی داده ، مطالبات بیشتری دارد. اینکه بگویند من به خاطر جلب رای شعار نداده‌ام درست نیست. هرکسی که در انتخابات شرکت می کند باید شعارهای انتخاباتی خود را بر اساس مطالبات مردم تنظیم کرده و بعد از رای آوری نیز متناسب با وعده‌های انتخاباتی خود عمل کند. 

 

*فکر می‌کنید روحانی بر اساس شعارهای انتخاباتی خود عمل می کند؟

 

من تایید می کنم که امکانات ریاست جمهور به اندازه دو دهه اول انقلاب گسترده نیست و در دهه چهارم امکانات و قدرت مانور رئیس جمهور محدود شده است. با همه این محدودیت‌ها انتظار می‌رود که آنچه در ید قدرت روحانی است ، محقق شود. این انتظارات کماکان به قدرت خود باقی است.

 

*اولین بازتاب تحقق وعده‌ها انتخاباتی را می‌توان در کابینه هر رئیس جمهوری مشاهده کرد. ارزیابی شما از کابینه دوازدهم چیست؟

 

متاسفانه اگرچه روحانی در سال 96 شعارهای اصلاح طلبانه تری داشت اما در عمل به نحو دیگری عمل کرد. به خصوص در انتصاب استانداران که به نوعی روسای جمهور استان‌ها هستند در مجموع ضعیف تر یا بی‌توجه‌تر به مطالبات مردمی عمل کرد.

 

*بخش‌هایی از جامعه همچون جوانان و زنان معتقد هستند که مطالباتشان بی‌پاسخ مانده است.

 

روحانی در این باره توضیحاتی ارائه کرد و گفت «خواستم و نشد». با این وجود  من معتقدم که حتما در این خصوص کوتاهی کرده است.من به عنوان فردی که سابقه مدیریت ارشد در دولت اصلاحات دارد، نمی‌توانم بپذیرم که روحانی نمی توانست در چینش کابینه، مدیران ارشد و استاندارن خود تعداد بیشتری از جوان را به کار بگیرد یا از زنان و اقلیت های مذهبی استفاده کند. این منفعل شدن در مورد فضاسازی ها ایرادی است که حتما به روحانی وارد است.

 

در حوزه دانشگاهی  نیز اعتقاد دارم که روحانی انتخاب خوبی کرده است اما باید به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی فضای کار را برای وزیر علوم که یک وزیر اصلاح طلب است را فراهم کند.انتظار می‌رود که ناهنجاری ها میراث در دوران احمدی نژاد در نظام آموزش عالی رفع شده و دانشگاه ها به جایگاه اول برگردانده شود.

 

*عملکرد دولت در حوزه اقتصاد را چطور می‌بینید؟

 

انتظار می‌رفت که روحانی لااقل با کمک برخی نیروهای قدرتمند اقتصادی خود یک برنامه اقتصادی برای چهارسال آینده تنظیم کند و چشم انداز روشنی به جامعه ارائه کند. متاسفانه هنوز هیچ تصور روشنی در حوزه بزرگترین مطالبات مردم یعنی اقتصاد وجود ندارد. به نحوی که رئیس مجلس می گوید اگر دولت در حوزه حل مشکل سپرده‌گذاران موسسات مالی اقدام مناسب را نداشته باشد، رفتار مجلس تغییر می‌کند! به هر حال این مشکلات واقعیت‌هایی است که انتظار می‌رود دولت برخورد جدی تر و مناسبی تری در مورد آن داشته باشد. این ها موضوعاتی است که به نظر می‌رسد  روحانی به آن توجه کمتری دارد. شاه بیت سخنم این است که من به عنوان یک شهروند و کنشگر چشم انداز روشنی از دولت در حوزه اقتصاد نمی‌بینم. 

 

* بخش اعظم دولت اول درگیر برجام بود. سیاست خارجی در دولت دوزادهم چطور خواهد بود؟ 

 

شرایط بین المللی و منطقه ای یا به طور کلی حوزه سیاست خارجی دولت دوزادهم ساده تر و راحت تر از دولت قبل نیست. اگرچه برجام به عنوان یک توافق بسیار تاریخی امضا شد اما نظام بین الملل تعاملات در هم تنیده‌ای دارد. این طور نیست که با امضای برجام آسوده خاطر شویم و تصور کنیم که کار ما در عرصه بین الملل تمام شده است. ما باید در روند تعاملات سیاسی خود فضایی را ایجاد کنیم که از آثار برجام بیشترین استفاده را کرده باشیم. مهم‌ترین گامی که به نظر من آقای روحانی باید بردارد این است که با تعامل با راس حاکمیت و ارکان دیگر نظام سیاست خارجی و کنشگری دیپلماتیک را در منطقه و سطح جهان هماهنگ کرده و مسئولیت این کار را تمام و کمال به دست وزارت امورخارجه بسپارد زیرا در غیر این صورت با شرایط سخت‌تری مواجه خواهد شد.

نامه نیوز 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر