کد خبر: 35239
A

عاملان قتل جوان ایرانی در آمریکا باید محاکمه شوند

معاون امور بین الملل و همکاری های بین المللی قضایی ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: عاملان قتل جوان ایرانی که پلیس آمریکا هنگام رانندگی او را به قتل رسانده است باید شناسایی و محاکمه شوند.

عاملان قتل جوان ایرانی در آمریکا باید محاکمه شوند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، کاظم غریب آبادی شامگاه چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در بندرعباس افزود: با دبیر کل سازمان ملل و با کمیسر عالی حقوق بشر در ژنو مکاتبه خواهیم کرد و از آن ها بررسی این موضوع را به عنوان موضوع حقوق بشری خواهیم خواست.
وی ادامه داد: اوایل هفته آینده اعتراض خود را از طریق وزارت امور خارجه به سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در تهران خواهیم رساند و پیگیری موضوع را مطالبه می کنیم.
معاون امور بین الملل و همکاری های بین المللی قضایی ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان این که یک جوان بی گناه بدست پلیس آمریکا کشته شده، اضافه کرد: امروز بیانیه ای به همین دلیل صادر کردیم.
معاون دبیر ستادحقوق بشر قوه قضائیه اظهار داشت: آمریکا با سابقه تاریکی که دارد کشوری ذیصلاح برای ابراز نظر درباره مباحث حقوق بشری نیست.
وی اشاره کرد: میزان قتلی که توسط پلیس در آمریکا صورت می گیرد فاجعه است، گفته می شود هر دقیقه یک نفر بدست پلیس کشته می شود که این فاجعه نقض گسترده حقوق بشر است.
غریب آبادی خاطر نشان کرد: تا جایی که بتوانیم این موضوع را در سطح بین المللی و مجامع حقوق بشری برجسته خواهیم کرد.
بیژن قیصر، 25 ساله که شهروند آمریکایی تبعه ایران است دوشنبه شب هفته جاری پس از گذشت 10 روز از حادثه شلیک گلوله پلیس به خودروی وی که به مجروح شدنش از ناحیه سر منجر شده بود، جان خود را از دست داد.
به گفته خانواده قیصر، او هدف سه گلوله پلیس از ناحیه سر قرار گرفته بود و هنگام وقوع این حادثه مسلح نبوده است.
مقامات آمریکا تاکنون توضیحی درباره این اقدام افسران پلیس آمریکا نداده‌ اند.
حادثه حمله به خودروی بیژن قیصر عصر روز 17 نوامبر در پارک یادواره جورج واشنگتن در شهر الکساندریا در ایالت ویرجینیا به وقوع پیوست.

* حکم 70 میلیارد دلاری ایران علیه آمریکا در قضیه کاربرد سلاح شیمیایی
غریب آبادی در ادامه در پاسخ به سئوالی در خصوص اقدام های متقابل ایران در برابر اقدام های خصمانه آمریکا به قانون های موجود در این زمینه اشاره کرد و یادآور شد: افزون بر 70 میلیارد دلار حکم علیه آمریکایی ها در قضیه کاربرد سلاح شیمیایی در یکی از شعبه های دادگستری تهران صادر شده است.
معاون دبیر ستادحقوق بشر قوه قضائیه گفت: شاید کسی بپرسد ایران در بانک های آن ها پول دارد و وقتی حکم می دهند از پول های بلوکه شده جمهوری اسلامی برداشت می کنند، این تفاوت وجود دارد.
غریب آبادی خاطر نشان کرد: اما از جنبه حقوقی و قضایی بین المللی هرچند جنبه اجرایی نداشته باشد، اما حکمی است که از سوی دستگاه قضایی صالحه صادر شده و در زمان فراهم شدن شرایط قابل اجرا خواهد بود.
وی بیان داشت: پیگیری های حقوق بین المللی از سوی ریاست جمهوری و مرکز حقوقی بین المللی در دست اقدام است و دستگاه قضایی هم آمادگی خود را برای هر گونه کمک اعلام کرده است.
بنا به اظهار معاون دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، بیان اقدام های صورت گرفته در برابر پروژه حقوق بشر نیاز به زمان مبسوط دارد و گفتن ناقص و تلگرافی موجب می شود افراد تصور کنند همین یک یا 2 کار انجام شده است.
غریب آبادی ابراز داشت: در زمینه مدیریت پروژه حقوق بشر چهار برنامه در دستور کار قرار گرفت که یکی از آنها گفت وگو بود که با طیف هشت کشور و همچنین اتحادیه اروپا گفت وگوی حقوق بشری داریم.

* سهم اروپا در مبارزه با مواد مخدر بسیار کوچک است
معاون امور بین الملل و همکاری های بین المللی قضایی ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا با موضوع همکاری های اتحادیه اروپا برای مبارزه با مواد مخدر ابراز داشت: اروپایی ها سهم بسیار بسیاری کوچکی در مبارزه با مواد مخدر دارند و عادت کرده بودند انتقاد کنند که شما چرا اعدام مواد مخدری دارید.
غریب آبادی ابراز داشت: اروپایی ها از چند سال قبل به این بهانه که ایران اعدام در زمینه مواد مخدر دارد کمک های ناچیز خود را قطع کردند.
وی ابراز داشت: این اتحادیه در 2 سال گذشته تنها 300 هزار یورو برای مبارزه با مواد مخدر از طریق دفتر مبارزه با مواد مخدر در وین به جمهوری اسلامی ایران اختصاص داده است.
معاون امور بین الملل و همکاری های بین المللی قضایی ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تاکید کرد: دیگر به اروپا اجازه نخواهیم داد در این زمینه انتقاد کند.
به گفته غریب آبادی، این انتظار جدی را به اروپایی ها مطرح کردیم که انتقاد کافی است و اگر می خواهند در گوشه ایمنی در زمینه مواد مخدر قرار بگیرند به خاطر قرار داشتن ایران در مسیر ترانزیت باید مشارکت جدی داشته باشند.
وی ابراز داشت: اگر 300 هزار یوروی اروپا 2 میلیون یورو بشود با این همه هزینه های سنگینی که جمهوری اسلامی ایران می پردازد چه مشکلی در زمینه مبارزه با مواد مخدر برطرف می شود؟
معاون امور بین الملل و همکاری های بین المللی قضایی ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: نیروی انتظامی افزون بر چهار هزار قبضه سلاح ظرف مدت زمانی سال های 2016 و هشت ماهه 2017 در درگیری با باندهای مواد مخدر کشف کرده است.
غریب آبادی بیان کرد: سالیانه چهار هزار نفر در ایران بر اثر سوء استعمال مواد مخدر جان خود را از دست می دهند و آسیب های اجتماعی را هم باید به آن اضافه کرد.
معاون امور بین الملل و همکاری های بین المللی قضایی ستاد حقوق بشر قوه قضائیه بیان داشت: قوی ترین حمایت اتحادیه اروپا باید حمایت از جمهوری اسلامی در سازمان های بین المللی و مبارزه مشترک باشد.
وی اضافه کرد: اتحادیه اروپا به اینکه سالی چند صد هزار یورو کمک کند اکتفا نکند و باید در راه مبارزه آستین بالا شده به نیروهای جمهوری اسلامی در راه مبارزه مشترک با مواد مخدر یاری دهد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر