کد خبر: 35351
A

«محاکمه علنی» درخواست مجلس برای پایان یک چالش

محاکمه علنی و شکستن سکوت جریان حامی، مهمترین درخواست های نایب رییس و رییس فراکسیون امید مجلس درباره رفتارهای رییس جمهوری پیشین است. در خواست هایی که در پی تداوم اتهام زنی ها و رفتارهای خارج از عرف سیاست ورزی، از سوی مردان دولت های نهم و دهم، صورت می گیرد.

«محاکمه علنی» درخواست مجلس برای پایان یک چالش
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، اظهارات «محمود احمدی نژاد» و نزدیکان و مدیران دولت های نهم و دهم درباره قوه قضاییه طی روزهای گذشته از مرز انتقاد عبور کرده و به اتهام زنی رسیده است. نوع سیاست ورزی رییس جمهوری پیشین و همفکران او با انتقادهایی از سوی جریان ها و شخصیت های سیاسی روبرو شده است.
روزنامه های چاپ امروز پنجشنبه 9 آذرماه به بررسی انتقادهای نمایندگان مجلس و شخصیت های سیاسی از رفتار احمدی نژاد و همفکرانش پرداخته است. شلیک موشک بالستیک کره شمالی و تلاش دولت برای حل مشکل سپرده گذاران موسسات مالی غیر مجاز هم در روزنامه های امروز مورد توجه قرار گرفت.

** درخواست نمایندگان مجلس درباره رییس جمهوری پیشین
اعتراض به فرایند محاکمه و دادگاه، بست نشینی، اتهام زنی علیه رییس قوه قضاییه، ادعای اهدای سکه به مقامات لشگری و کشوری و در نهایت نامه به رهبری، مهمترین نقاط منحنی طی شده از اظهارات و رفتارهای محمود احمدی نژاد و همفکران او طی یک ماه گذشته است. رفتارهایی که موجب شد «علی مطهری» نایب رییس مجلس پیشنهاد برگزاری دادگاه علنی رییس جمهوری پیشین را دهد و «محمدرضا عارف» رییس فراکسیون امید از حامیان فکری و عملی احمدی نژاد بخواهد که سکوت خود را بشکنند.
روزنامه های چاپ امروز به بازتاب تازه ترین واکنش ها و تحلیل ها درباره رفتارها و گفتارهای اخیر رییس جمهوری پیشین ایران پرداختند.
روزنامه «ایران» در گفتگو با «ناصر ایمانی» فعال سیاسی اصولگرا نوشت: محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت‌های نهم و دهم در ادامه اقدامات تحریک‌آمیز و اتهاماتش علیه برخی نهادهای نظام، نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب نوشته و مدعی شده که وضعیت کشور آشفته و نابسامان است.
ناصر ایمانی درباره او معتقد است که انگیزه احمدی‌نژاد و اطرافیانش از این اقدامات جلب توجه افکار عمومی است و با این مصاحبه‌ها و تریبون دادن‌ها و انعکاس خبرها او به هدف خودش می‌رسد. به اعتقاد من الان نباید با احمدی‌نژاد برخورد کرد، باید گذاشت تا این جماعت خودشان را بیشتر در معرض افکار عمومی قرار دهند و آنگاه که جامعه به این جمع‌بندی رسید که ادعاها و اتهامات قرین صحت نیست و آنها چه اهدافی را دنبال می‌کنند، آنگاه باید برخورد کرد. فعلاً زود است. صحبت‌های احمدی‌نژاد ساختار‌شکنانه نیست.
ایمانی درباره نامه احمدی نژاد به رهبری معتقد است که او می‌خواهد رهبری را مورد سؤال قرار دهد و بگوید مسئولیت این مسائل که در نامه‌اش آورده، بر عهده شماست. این نامه به نظرم با‌وجود احتراماتی که در آن وجود دارد مخالفت با رهبری و توأم با انتقاد است.
روزنامه «آرمان» در گزارش خود به درخواست مطهری برای محاکمه علنی اشاره کرد و آورد: «دادگاه احمدی‌نژاد علنی برگزار شود»، پیشنهاد علی مطهری نایب رئیس مجلس است که دیروز مطرح کرد.«دادگاه علنی» کلیدواژه‌ احمدی‌نژاد و نزدیکان او بوده است. زمانی که قرار بود دادگاه حمیدرضا بقایی برگزار شود و شایعه حضور احمدی‌نژاد در آن مطرح شد، علی‌اکبر‌جوانفکر که او نیز پرونده قضائی دارد، عنوان کرد: «طبیعتا دادگاه بقایی باید به صورت علنی برگزار شود و این درخواستی است که بقایی مطرح کرده است و در این صورت به احتمال زیاد احمدی‌نژاد در این دادگاه حضور پیدا خواهد کرد.».
برای بررسی امکان برگزاری این دادگاه باید به اظهارات روز سه‌شنبه سخنگوی قوه قضائیه مراجعه کرد که در پاسخ به درخواست احمدی‌نژاد مبنی بر علنی بودن دادگاه گفت: «ایشان می‌گوید طبق اصل قانون اساسی همه دادگاه‌ها باید علنی باشد غیر از موارد خلاف عفت عمومی و مواردی که امنیتی است. اصل قانون اساسی سه چیز را استثنا می‌کند. قانون اساسی گفته که خلاف نظم عمومی باشد و این با امنیت عمومی فرق دارد و ایشان که هشت سال رئیس شورای عالی امنیت ملی بوده فرق نظم عمومی و امنیت عمومی را باید بداند. یا نمی‌داند یا نخواسته بداند.»
اکنون که برگزاری دادگاه علنی احمدی‌نژاد از سوی مطهری مطرح شده، به‌طور حتم نمی‌توان غیر از آنچه حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای بیان کرده، پاسخی مطرح کرد.
روزنامه «اعتماد» به بهانه سخنان مطهری درباره محاکمه علنی با او گفتگو کرده است.
در بخش هایی از این گفتگو درباره محاکمه علنی رییس جمهوری پیشین به نقل از نایب رییس مجلس می خوانیم: مزیت محاکمه علنی این است که مردم همه حرف‌ها را می‌شنوند. الان بخش عظیمی از مردم در جریان اتفاقاتی که در حال رخ دادن است قرار می‌گیرند و از حملاتی که افراد علیه یکدیگر دارند مطلع هستند. بنابراین بهتر است که مسائل و اتهامات خیلی روشن و شفاف در یک دادگاه علنی مطرح شود. در چنین شرایطی، هم آقایان احمدی‌نژاد، بقایی و مشایی فرصت پاسخگویی دارند و هم مردم در جریان قرار می‌گیرند و قضاوت می‌کنند. الان طرفین یکدیگر را به دروغگویی متهم می‌کنند. بهتر است مسائل در دادگاه علنی مطرح شود.
مطهری در ادامه با اشاره به شایعات نقش اپوزیسیونی احمدی نژاد و همچنین صلاحیت حضورش در مجمع تشخیص مصلحت نظام به اعتماد می گوید: من همچنان ایشان را در چارچوب نظام می‌دانم. هر کس حق دارد انتقادات و اعتراضاتی داشته‌باشد و اشکالی هم ندارد. کار ایشان در آن حد نیست که بگوییم از چارچوب نظام خارج شده است. ایشان دو دوره رییس‌جمهوری بوده و تجربیات خوبی دارد که می‌تواند برای کشور مفید و موثر باشد. درعین حال انتقاداتی هم دارد. اشکالی ندارد و مساله مهمی نیست. می‌تواند همچنان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد در حالی که به بخشی از نظام انتقاد دارد. ایشان درست یا غلط نسبت به عملکرد قوه قضاییه منتقد است که اشکالی هم ندارد.
«چرا سیاست سکوت» عنوان گزارش روزنامه «شرق» از رفتار اصولگرایان در مواجهه با احمدی نژاد است که در آن به سخنان محمدرضا عارف هم اشاره شده است: اصولگرایان استراتژی خود را در مواجهه با احمدی‌نژاد براساس «شتر دیدی ندیدی» تنظیم کرده‌اند. شیوه‌ای که در پیش گرفته‌اند آن‌قدر عیان است که هم در چشم بزند، هم توی ذوق. حامیان پیشین و رسانه‌هایشان از همان روزی که احمدی‌نژاد نشست خبری پیشا انتخاباتی برگزار کرد، او را بایکوت کرده‌اند. هم رسانه‌ها و هم چهره‌های اصلی و اثرگذار اصولگرا کلا در برابر نمایش بست‌نشینی احمدی‌نژاد و یارانش و همه انتقادهای تند و شگفت‌انگیزشان به قوه قضائیه سکوت کامل اختیار کرده‌اند.
محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید هم گفته است که همین فردی که همه مردم را خس و خاشاک می‌گفت، در جایی عقب‌نشینی هم کرد. در مورد این مساله ما مخالف رسانه‌ای‌شدن این تیپ مسائل هستیم آن هم مسائلی که با امنیت ملی در تعارض است اما دوستانی که یک زمانی میدان را باز کردند، باید منتظر این زمان‌ها می‌بودند لذا معتقدم باید هرچه‌زودتر تمام شود و ما به شرایط خاص کشور و منطقه توجه کنیم. کسانی که ایشان را به عرش خدا بردند، چه شد که سکوت کرده‌اند، زمانی چه تعاریفی می‌کردند، اکنون موظف‌اند پاسخ‌گو باشند».
روزنامه «ابتکار» هم به بررسی سخنان عارف درباره احمدی نژاد و در نشست خبری اشاره می کند: رییس فراکسیون امید در پاسخ به این سوال که آیا در مجمع تشخیص مصلحت نظام که آقای احمدی‌نژاد نیز حضور دارند بحثی راجع به اقدامات اخیر ایشان مطرح شده است و اینکه چرا اصول‌گرایان در رابطه با اقدامات اخیر آقای احمدی‌نژاد سکوت کرده‌اند؟ گفت که اصول‌گرایان باید بگویند چرا در قبال اعمال فعلی فردی که او را در گذشته تا عرش بالا بردند و او را به جایگاه خدایی رساندند، سکوت کرده‌اند. آنها باید پاسخگو باشند. در آنجا هم بحث‌هایی صورت گرفت. یکی از آقایان تذکری در این رابطه داد که خودِ آقای احمدی‌نژاد حضور داشت ولی چیزی نگفت. در شورای عالی هم بحث‌هایی در گذشته می‌شد که از احمدی‌نژاد خوب می‌گفتند تا خاتمی را بکوبند. اما شما به جایگاه خاتمی امروز خاتمی پنج یا شش ساله نگاه کنید که چقدر رفیع‌تر شده است.
روزنامه «کیهان» در گزارشی با عنوان «بازی حلقه انحرافی در زمین فتنه‌گران و غربگرایان» درباره احمدی نژاد و همفکران او نوشت: همزمان با آغاز رسیدگی قوه قضائیه به پرونده برخی متهمان حلقه انحرافی این طیف ضمن هوچی‌گری، بازی در زمین فتنه‌گران و غربگرایان را وارد فاز تازه‌ای کرده‌اند. مرور تاریخ نشان می‌دهد که هرگاه قوه قضائیه خواسته تا به اتهامات برخی افراد رسیدگی کند، اطرافیان و حامیان او به تکاپو افتاده و اتهاماتی علیه این قوه مطرح کرده‌اند. حرکت‌های نمایشی رئیس‌جمهور سابق و حلقه نزدیکانش نیز از این قبیل رفتارها است. نزدیک شدن تدریجی فتنه‌گران به حلقه انحرافی درستی دیدگاه کیهان را به اثبات رساند تا جایی که در این اواخر مشایی ضمن نامه‌ای به خاتمی به ابراز ارادت نسبت به وی پرداخته و تلویحا ضمن اعلام برائت از جریان انقلابی خود و حلقه اطرافیانش را به فتنه‌گران نزدیک‌تر دانست. بر همین منوال کار به جایی رسید که از طرف سیدحسن خمینی به طیف حلقه انحرافی دفتری در شمال تهران داده شد. جالب آنجاست که در مرور مواضع حلقه انحرافی شاهد آن هستیم این طیف پس از پایان دوره ریاست جمهوری تاکنون هیچ موضع‌گیری در قبال فتنه نداشته‌اند. این موضوع به خوبی گویای آن است که چرا امروز بازی حلقه انحرافی در زمین فتنه‌گران و غربگرایان انجام می‌شود. در واقع آنچه امروز حلقه انحرافی انجام می‌دهد، پوششی برای فرار دولت از پاسخگویی به افکار عمومی فراهم کرده است. رسانه‌های زنجیره‌ای با بزرگنمایی این طیف و رفتارهایش، مانع از طرح مطالبات اصلی مردم و پاسخگویی مسئولان می‌شوند.
روزنامه «مردم سالاری» هم در گزارش خود به سخنان «مصطفی کواکبیان» دیگر نماینده مجلس درباره احمدی نژاد اشاره کرد و به نقل از وی نوست: احمدی نژاد به زمین و زمان توهین کرده، از جمله به نمایندگان خانه ملت، اما عجیب است که کسی پاسخی به او نمی‎دهد. البته ممکن است بگویند که او ارزش جواب دادن ندارد! وی با بیان اینکه خوشبختانه تکلیف اصلاح طلبان از مجلس هشتم با او مشخص بوده، ادامه داد: از اصولگراها متعجبم که برخی از آنها پیش از این می‌گفتند که امام زمان(عج) به او نظر دارد، اما الان در قبال سخنان وی سکوت می‌کنند! قوه قضاییه هم که می‌گوید بعدا می‌فهمید چرا سکوت کردیم. کواکبیان افزود اما من می‎خواهم از شان مجلس و نمایندگان مردم در قبال سخنان او دفاع کنم. برای همین هم به آقای احمدی‎نژاد می‎گویم که قیافه شما به دموکراسی و آزادی و مقابله با تخلفات و قانون اساسی نمی‌خورد! دیگر به مجلس توهین نکن.

**بازتاب شلیک دوربردترین موشک کره شمالی
روز گذشته رسانه های خبری کره جنوبی از شلیک موشک بالستیک تازه ای از سوی همسایه شمالی خود خبر دادند. موشکی که شامگاه سه شنبه شلیک شد و برپایه گزارش ها، بلندپروازترین موشک کره شمالی نام گرفته است. شماری از روزنامه های چاپ امروز به بازتاب این آزمایش موشکی، قدرت موشک و تحلیل تبعات این اقدام کره شمالی پرداختند.
روزنامه ایران در گزارش خود نوشت: کره شمالی، کشوری که مشخصاً از سال 2006 میلادی به این سو، سخت‌ترین تحریم‌های بین‌المللی را به ازای توسعه توان موشکی و هسته‌ای خود، تحمل می‌کند، بار دیگر یک موشک قاره پیما از نوع هواسونگ 15با برد 960 کیلومتر و ارتفاع 4500 کیلومتر آزمایش کرد که لقب «بلندپروازترین» موشک کره شمالی را به خود گرفت.
موشک قاره پیمای کره شمالی که سه‌شنبه شب 51 دقیقه در آسمان پرواز کرد تا به هدف خود در داخل آب‌های منطقه تجاری ژاپن برسد، بار دیگر نگرانی‌ها و خشم جهانی را برانگیخت به‌طوری که شورای امنیت سازمان ملل دیروز چهارشنبه مجبور شد برای بررسی این موضوع، نشست فوق‌العاده برگزار کند.
کره شمالی که پیشتر ادعا کرده بود، موشک‌هایش می‌توانند خاک امریکا را هدف قرار دهند، روز سه‌شنبه نیز از موفقیت آزمایش موشک «هواسونگ 15» خود خبر داد. اگرچه به عقیده متخصصان نظامی، درباره موفقیت این موشک تردیدهایی وجود دارد.
این ابراز تردیدها از موفقیت‌آمیز بودن تازه‌ترین پرتاب موشکی کره شمالی به هیچ وجه از نگرانی‌های امریکا، ژاپن و کره جنوبی نکاست. روزنامه ایران در تحلیل آزمایش موشکی کره شمالی آن را راه نجات بودجه ترامپ با موشک «پیونگ یانگ» خواند و نوست: حتی اگر ترامپ و دیگر مقامات امریکایی در حال حاضر نگران آزمایش موشکی کره شمالی باشند، زمان وقوع این آزمایش موشکی فرصت بی‌نظیری را در اختیار رئیس جمهوری امریکا قرار داد که یک چالش داخلی بزرگ به نام خطر تعطیلی دولت در 10 روز آینده را با «تحت فشار قرار دادن دموکرات‌های کنگره برای تصویب بودجه پیشنهادی دولت»، حل کند.
روزنامه «جوان» هم در گزارش تحلیلی خود از آزمایش موشکی کره شمالی به نگرانی آمریکا و متحدانش اشاره کرد و آورد: آمریکا و متحدانش آنقدر به تحریک کره‌شمالی ادامه دادند تا دوباره کره‌ شمالی مجبور شود با زبان قدرت با آنها سخن بگوید. هفته پیش هم دونالد ترامپ اعلام کرد که بار دیگر کره ‌شمالی را در فهرست دولت‌های حامی تروریسم قرار می‌دهد. بماند که هر روز امریکا و متحدانش سعی می‌کنند با انتشار اخباری از رزمایش‌های نظامی و بازآرایی نیرو‌‌‌ها و استقرار انواع سلاح‌های مختلف در شرق دور و در نزدیکی شبه‌جزیره اراده هسته‌ای کره‌شمالی را به چالش بکشند اما کره‌شمالی بازهم جواب همه اینها را با آزمایش موشک بالستیکی داد که امکان هدف قرار دادن تمامی مناطق در خاک امریکا را دارد.
نگرانی امریکایی‌‌‌ها به همین جا ختم نمی‌شود چراکه بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی کره‌شمالی، کلاهک موشکی جدید قادر است به طور همزمان چند هدف را مورد اصابت قرار دهد. همچنین این پایان کار نیست و وزارت وحدت کره‌جنوبی اعلام کرده است که سرعت ساخت تسلیحات اتمی کره‌شمالی زیادتر شده است و این کشور تا یک سال دیگر نیروی هسته‌ای خود را تکمیل خواهد کرد.
این آزمایش موشکی با در نظر داشتن اینکه سال 2018 میلادی هفتادمین سالگرد تأسیس‌‌‌ کره‌شمالی است برای این کشور اهمیت زیادی دارد و احتمالاً تحولاتی از این دست را منطقه شاهد خواهد بود.
«سورپرایز اون برای ترامپ» عنوان گزارش روزنامه «دنیای اقتصاد» از شلیک موشک بالستیک کره شمالی است. در بخش هایی از این گزارش می خوانیم: کره‌شمالی سکوت دوماهه موشکی خود را شکست و اواخر سه‌شنبه شب (7 آذرماه) موشک جدیدی را آزمایش کرد که به گفته رهبران پیونگ‌یانگ با پروازی 13 هزار کیلومتری می‌تواند کل خاک آمریکا را در تیررس خود قرار دهد.
«مایکل المان»، تحلیلگر موشک‌های بالستیک در «38 North» می‌گوید شلیک این موشک «گامی کوچک به جلو بود چرا که برای اثبات کارآمدی، عملکرد و اعتمادپذیری این موشک باید آزمایش‌های بیشتری انجام گیرد.»
او می‌گوید: «برای اینکه این موشک‌ها به ساحل غربی آمریکا برسد، یک سال دیگر زمان نیاز است.» اگرچه کره‌شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرده که این کشور «به هدف تاریخی خود درخصوص تبدیل شدن به یک کشور هسته‌ای دست یافته است» و قادر است «هر نقطه از آمریکا را هدف قرار دهد» اما قانون‌گذاران کره‌جنوبی بر این باورند که «کره‌شمالی در آغاز راه است» و احتمالا «از قابلیت بازدارندگی برخوردار نیست.»
در روزنامه «جهان صنعت» درباره اقدام کره شمالی می خوانیم: کره‌شمالی پس از دو ماه و نیم سکوت، یک موشک احتمالا دوربرد بالستیک را آزمایش کرده است‌.
دونالد ترامپ گفته به این موضوع رسیدگی خواهد کرد‌. دبیر کل سازمان ملل نیز این اقدام پیونگ‌یانگ را محکوم کرده است‌. ترامپ در حساب کاربری خود در توئیتر نیز نوشت: پس از آزمایش موشکی کره‌شمالی، مهم است که بودجه دولت و ارتش را تامین کرد! دموکرات‌ها نباید بودجه ارتش را به خاطر عفو و مهاجران غیرقانونی، گروگان بگیرند‌. من قول توقف مهاجران غیرقانونی را داده بودم و به پیروزی بزرگی دست پیدا کردم‌. آنها نمی‌توانند تهدید به تعطیلی دولت کنند تا به خواسته‌های خود برسند‌. موشک‌های جدید بالستیک کره‌شمالی تهدیدی برای امنیت جهانی است‌.
معاون کمیته دومای روسیه گفت: اطلاعات منتشرشده در مورد راه‌اندازی موشک‌های جدید بالستیک در کره‌شمالی بسیار گیج‌کننده است و کره‌جنوبی، ژاپن و ایالات متحده آمریکا می‌توانند اقدامات متقابل داشته باشند‌.
وی افزود: آزمایش موشک‌های جدید دوربرد بالستیک با برنامه‌های حل و فصل صلح‌آمیز شبه‌جزیره کره متناسب نیست و به حل آن کمک نمی‌کند‌. همچنین رییس کمیته روابط خارجی شورای فدراسیون روسیه گفت: آزمایش موشک‌های جدید در کره‌شمالی می‌تواند نشانه‌های سرخوردگی این کشور از موضع آمریکا باشد‌.
روزنامه ابتکار هم در گزارشی با عنوان «بازی جدید اون» نوشت: کره‌شمالی شامگاه سه‌شنبه یک موشک بالستیک دیگر را مورد آزمایش قرار داد. آنچه مشخصاً سبب تشدید نگرانی جامعه جهانی از رفتار کره‌شمالی می‌شود، هراس از نوع موشک‌های این کشور در سه آزمایش اخیر است. اخباری که از این منزوی‌ترین کشور جهان به گوش می‌رسد حاکی از آن است که نظامی مستبد و خشن همه روز در حال ارعاب و وحشت میان شهروندانش بوده و از لحاظ اقتصادی نیز کاملاً ورشکسته است، به طوریکه بدون حمایت‌های خارجی روسیه و چین، قادر به ادامه حیات نیست. با این توضیح معمایی که مطرح می شود این است که چگونه این کشور توانسته اینچنین منطقه ژئواستراتژیک شرق دور را به وحشت بیاندازد و تاکنون نیز اقدامی جدی از سوی جامعه جهانی برای مهار آن صورت نگرفته است؟ آیا روسیه و چین از کارت کره‌شمالی برای کسب منافع استفاده می‌کنند؟ اخبار رسیده از داخل این کشور توام با غرض‌ورزی است؟ یا اینکه شرایط کنونی با توجه به دکترین آمریکا برای حضور در شرق دور، مطلوب این کشور است؟
روزنامه «شرق» هم در گزارش خود از آزمایش موشکی کره شمالی نوشت: تقریبا دو ماه از آخرین آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ می‌گذشت و این‌طور به‌نظر می‌آمد که پیونگ‌یانگ بعد از بالاگرفتن تنش‌های لفظی با واشنگتن، اندکی فتیله را پایین کشیده است، اما آزمایش روز گذشته پیونگ‌یانگ نشان داد که در هم چنان بر همان پاشنه می‌چرخد.
کره‌شمالی روز گذشته از آزمایش موفقیت‌آمیز یک موشک بالستیک قاره‌پیما خبر داد که می‌تواند هر نقطه‌ای از ایالات متحده را هدف قرار دهد. از این موشک جدید که «هواسونگ ١٥» نام دارد، به‌عنوان قوی‌ترین موشکی یاد می‌شود که تاکنون پیونگ‌یانگ آزمایش کرده است. تلویزیون دولتی کره‌شمالی بعد از این آزمایش اعلام کرد که این کشور به هدف تبدیل‌شدن به یک کشور هسته‌ای دست یافته است. کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی، نیز پرتاب این موشک را گام نهایی در تکمیل نیروی هسته‌ای این کشور توصیف کرد.

**تکاپوی دولت برای حل مشکل سپرده گذاران
سخنان «محمد نهاوندیان» معاون اقتصادی رییس جمهوری درباره حل مشکل یک میلیون و 200 هزار سپرده گذار موسسات غیرمجاز مالی خبر داد. موضوعی که با توجه به چالش های به وجود آمده از سوی این موسسات برای مردم، طی ماه های گذشته اهمیت فراوان دارد. برخی روزنامه های امروز به بازتاب سخنان نهاوندیان و اظهارات رییس مجلس درباره تعیین تکلیف موسسات مالی غیر مجاز پرداختند.
روزنامه آرمان در این باره نوشت: عزم جدی قوای سه‌گانه برای رفع مشکل سپرده‌گذاران موسسات غیر مجاز؛ این شاه بیت گفته‌های یک مقام ارشد اجرایی و همچنین یک عضو هیات رئیسه مجلس بود. به رغم اینکه در یکی دو سال اخیر گام‌های بلندی برای رفع مشکلی که اقتصاد کشور را به چالش کشیده برداشته شده است، اما همچنان تعدادی از شهروندان به عنوان مالباخته در مکان‌های مختلف تجمع می‌کنند و خواستار رسیدگی به وضعیتشان هستند.
محمد نهاوندیان درباره آخرین وضعیت سپرده‌گذاران موسسات مالی غیرمجاز افزود: دو هفته پیش اعلام کردم که کمیته منتخب سران سه قوه تصمیم به تعیین تکلیف سپرده‌گذاران گرفته است و این تصمیم برای تایید نهایی به سران سه قوه ارسال می‌شود و ظرف هفته آینده درباره سه موسسه غیرمجاز باقیمانده تصمیم‌گیری می‌شود.
او ادامه داد: در دو هفته گذشته، این روال کاری انجام شد و روزهای پنجشنبه و جمعه (2 و 3 آذر) اطلاعیه‌های مربوطه توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری معین صادر شد. نهاوندیان با بیان اینکه برای سپرده‌گذاران فرشتگان، و تعاونی‌های افضل توس، وحدت و البرز ایرانیان تصمیم‌گیری شده و جدول زمانی تعیین شد، گفت: پرداخت‌ها طبق جدول زمانبندی آغاز شده است و به این ترتیب تردید و این نگرانی که بیش از یک‌میلیون و 300‌هزار نفر از هموطنان ما را درگیر کرده بود، برطرف می‌شود.
در گزارش روزنامه ایران می خوانیم: با تعیین تکلیف سه تعاونی غیرمجاز باقی مانده از مؤسسات غیرمجاز اکنون ضمن اینکه ساماندهی این مؤسسات به خط پایانی خود رسیده است، تعیین تکلیف مالباختگان این مؤسسات با همکاری سه قوه روی ریل افتاده است.
در این زمینه معاون اقتصادی رئیس جمهوری از حل مشکل یک میلیون و 200 هزار سپرده‌گذار مؤسسات مالی غیرمجاز خبر داد و گفت: این موضوع باعث سرمایه‌گذاری بیشتر مردم در بانک‌ها شده است.
نهاوندیان خاطرنشان کرد که با تصمیمی که گرفته شد، بانک مرکزی به میدان آمد و چون دارایی‌های این بنگاه‌ها باید نقد و پرداخت می‌شد، زمان بر بود ولی با خط اعتباری که بانک مرکزی تخصیص داد، سپرده‌های مردم با سود قانونی متعارف 15 درصد به این افراد پرداخت شد. وی تصریح کرد که کسانی که تا سقف 100 میلیون تومان سپرده دارند، پول خود را با سود قانونی آن دریافت می‌کنند و سپرده‌گذارانی که میزان سپرده آنها بیش از این رقم است می‌توانند تا همین سقف اعلام شده، دریافت کنند.
روزنامه «خراسان» هم نوشت: رئیس مجلس شورای اسلامی به بانک مرکزی و وزارت اقتصاد هشدار داد که با سرعت بیشتری برای رفع مشکل سپرده گذاران موسسات مالی اقدام کنند. لاریجانی در جلسه علنی دیروز مجلس گفت: مسئله بانک ها و موسسات اعتباری باعث نگرانی عده زیادی از مردم شده، مجلس با وقت گذاری زیاد و پیگیری های مستمر مشکلات مردم را دنبال کرد و بانک مرکزی را در مسیر رفع آن ها قرار داد.
دکتر لاریجانی گفت: بانک مرکزی باید با سرعت بیشتر برای رفع مشکل سپرده گذاران اقدام کند در غیر این صورت رفتار مجلس در خصوص وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تغییر خواهد کرد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر