کد خبر: 35386
A

ظریف در نشست رم: برجام بهترین توافقی است که طرفین به آن دست پیدا کردند

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در نخستین روز از نشست بین المللی گفت وگوهای مدیترانه در شهر رم، برجام را بهترین توافقی دانست که طرف ها توانستند به آن دست پیدا کنند.

ظریف در نشست رم: برجام بهترین توافقی است که طرفین به آن دست پیدا کردند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، از رم، ظریف که به دعوت 'انجلینو الفانو' همتای ایتالیایی صبح امروز به رم سفر کرده است، در نشست گفت وگوهای مدیترانه، تاکید کرد: نکته جالب برجام این است که این توافق نه آن چیزی بود که ما می ‌خواستیم و نه آنچه آمریکا می ‌خواست، بلکه بهترین چیزی بود که می ‌توانستیم به آن دست پیدا کنیم.
وی گفت: توافق هسته ‌ای زمانی حاصل شد که ما به این درک رسیدیم که نمی ‌توانیم به همه آنچه می‌ خواهیم دست پیدا کنیم. این توافق، نه آن چیزی بود که من می‌ خواستم و نه آنچه جان کری می ‌خواست و نه آنچه سایر طرف ‌های مشارکت ‌کننده در مذاکرات می ‌خواستند. زیبایی توافق در همین جا است که چیزی نیست که ما می ‌خواستیم، بلکه چیزی است که توانستیم به آن دست پیدا کنیم. من معتقدم که برجام بهترین توافقی است که می‌شد در گذشته به آن دست پیدا کرد و یا در آینده امکان دست‌یابی به آن وجود خواهد داشت.
وزیر خارجه ایران تصریح کرد، کسانی که در جریان مذاکرات حضور نداشته‌اند اکنون تصور می‌کنند که با «طرحی معجزه‌آسا» می‌توانند وارد شده و به توافقی بهتر دست پیدا کنند.
ظریف با اشاره به اینکه برخی از کشورهای منطقه درصدد تامین منافع خود به بهای زیان سایر کشورها هستند، گفت: آنها همچنان دست به انتخاب‌های غلط می‌زنند.
ظریف بدون اشاره به نام کشوری خاص تصریح کرد: آنها از صدام حسین در برابر ایران حمایت کرده و تلاش کردند ایران را از منطقه حذف کنند. بعداً از طالبان حمایت کردند. بعد از داعش، النصره و دیگران حمایت کردند. ما خواستار مشارکت همه طرف‌ ها برای تضمین امنیت و ثبات در منطقه هستیم.
ظریف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برخی در منطقه تصور می‌ کنند که می‌ توانند به جای تعامل با همسایگان با خریداری سلاح، امنیت بخرند. این به نفع همه است که با همکاری یکدیگر، منطقه خاورمیانه را به مکانی امن برای زندگی تبدیل کنند.
وزیر خارجه ایران افزود: عربستان سعودی، تمامی گزینه‌های برای آتش‌بس و صلح در سوریه و یمن را رد کرده است.
ظریف که صبح امروز پنجشنبه به دعوت همتای ایتالیایی برای شرکت در سومین نشست گفت وگوی مدیترانه به رم سفر کرده است، پس از شرکت در موسسه امور بین الملل ایتالیا ، با 'فدریکا موگرینی' نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا پشت درهای بسته دیدار و درباره مسایل منطقه ای از جمله لبنان و سوریه صحبت کرد. ظریف همچنین توضیحاتی را درخصوص اجلاس سوچی به موگرینی داد و طرفین بر اجرای کامل برجام تاکید کردند. ظریف همچنین با همتای ایتالیایی خود دیدار و گفت وگو کرد .
ظریف در این سفر در نشست سه روزه موسوم به 'Forum Rome MED 2017' که از روز پنجشنبه توسط وزارت خارجه ایتالیا و موسسه مطالعات سیاسی بین المللی (ISPI) در محل هتل بزرگ 'پارکو دی پرینچیپی' برگزار می شود، شرکت کرد .
در این رویداد بین المللی شمار زیادی از نمایندگان دولتی ایتالیایی و خارجی از جمله روسای جمهوری، نخست وزیران، وزرا و سرمایه گذاران و کارآفرینان، سازمان ها و نهادهای بین المللی و کارشناسان از 56 کشور جهان از جمله ایران حضور دارند.
این نشست به مدت سه روز در 25 نشست و حول چهار محور 'سعادت مشترک'، 'امنیت مشترک'، 'مهاجرت ' و 'رسانه ها، فرهنگ و جامعه' برگزار می شود.
توازن های جدید منطقه، امنیت مشترک، مبارزه با تروریسم پس از آزادی رقه و موصول ، استراتژهای جدید برای اداره جریان مهاجرت ها، انرژی و تجارت بین المللی در منطقه از جمله موضوعات مهم این نشست بین المللی است.
در این نشست تمرکزی ویژه به برخی از کشورهای کلیدی منطقه مانند ایران، عربستان سعودی، قطر، مصر، عراق و لیبی و همچنین به دیدگاه قدرت های بزرگ مانند روسیه، آمریکا، چین و هند از منطقه خواهد شد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر