کد خبر: 35394
A

عضو بسیج حقوقدانان کشور خواستار برپایی دادگاه رسیدگی به جنایات داعش شد

سخنگوی شورای نگهبان و عضو سازمان بسیج حقوقدانان کشور گفت: پس از شکست داعش لازم است دادگاههای خاص و بین المللی برای رسیدگی به جنایات سران این گروه تروریستی و مقامات دولت های حامی آنها تشکیل شود.

عضو بسیج حقوقدانان کشور خواستار برپایی دادگاه رسیدگی به جنایات داعش شد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، عباسعلی کدخدایی شامگاه پنجشنبه در همایش 'مدافعان حرم، مدافعان حقیقی حقوق بشر' در مشهد افزود: اگر قرار است ریشه این گروههای تروریستی خشکانده شود جامعه جهانی باید نسبت به تشکیل این دادگاهها اقدام کرده و دولت هایی که تامین مالی و تجهیزاتی داعش را به عهده داشته اند، محاکمه شوند.
وی به جنایت های آمریکا در ویتنام، افغانستان، عراق و زندان گوانتانامو اشاره کرد و گفت: این اقدامات بر خلاف قوانین کشور آمریکا و سازمان ملل متحد انجام شده اما هرگز مورد اعتراض مدعیان حقوق بشر قرار نگرفته چرا که دادگاههای مدعی حقوق بشر تنها در جاهایی که منافع آمریکا به خطر نمی افتد، اقدام می کنند.
کدخدایی اظهار کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون و با وجود وارد کردن خسارتهای فراوان، هر گروهکی که برای ضربه زدن به این نظام گام برداشته خودش به درک واصل شده، همچنین گروههای تروریستی منطقه که برای ایجاد ناامنی توسط کشورهای استکباری ایجاد شده اند امروز به زباله دان تاریخ رفته اند.
این عضو حقوقدان شورای نگهبان با تجلیل از رشادتهای شهدای مدافع حرم در سایه تدبیر مقام معظم رهبری اظهار داشت: الان گروهک منافقین و یا صدام و دیگر معاندان جمهوری اسلامی چه سرنوشتی پیدا کرده اند؟ برخی کشورهای عربی منطقه نیز اگر همین رفتار را پی بگیرند به سرنوشت مشابه این گروهها دچار خواهند شد.
کدخدایی گفت: مبانی حقوق بشر غربی در اعلامیه 1948 میلادی تدوین شد که مجموعه ای از مقررات گردآوری شده در فضای پرتلاطم آن دوران بود که با توجه به تفاوت فرهنگها و ملتهای مختلف این قوانین را بالاجبار به جوامع دیگر تحمیل کردند.
وی افزود: متاسفانه کشورهای استکباری با استفاده از ابزار حقوق بشر علیه پیشرفت دیگر کشورها گام برمی دارند، حال اگر قرار است این قوانین برای بشر خوشبختی به بار بیاورد با چه روشهایی ملتهای مختلف باید از این قوانین بهره مند شوند؟
این حقوقدان خاطرنشان کرد: ما معتقدیم اگر قرار است نظام حقوق بشر شکل بگیرد باید از انسان شناخت واقعی داشته باشد و مقررات وضع شده نیز بر این اساس بوده و بدون تبعیض با کشورها برخورد شود.
وی گفت: چگونه است که عربستان هر جنایتی را در حق مردم بحرین و یمن اعمال می کند و صدای نهاد حقوق بشر غربی درنمی آید؟ جامعه جهانی دیگر حاضر به پذیرش این استانداردهای دوگانه نیست.
کدخدایی اضافه کرد: علم دفاع از حقوق بشر را شهدای مدافع حرم برداشته اند، کسانی که جان خود را برای نجات جان مسلمان و غیرمسلمان در منطقه فدا کردند. این مفهموم حقیقی حقوق بشر است.
عضو شورای نگهبان تاکید کرد: اگر خداوند می فرماید انسان کرامت ذاتی دارد ما در عمل با رشادت و ایثارگری شهدای مدافع حرم آن را نشان داده ایم.
محمد فدوی، رئیس سازمان بسیج حقوقدانان خراسان رضوی نیز به عنوان میزبان این همایش گفت: امیدواریم با حضور بسیجیان حقوقدان و پررنگ شدن نقش آنان، اقدامات حقوقی این مجموعه از جمله پیگیری موضوع نقش آفرینی شهدای مدافع حرم در دفاع از حقوق بشر به صورت جدی تر پیگیری شود.
در ادامه این مراسم یکی از فرماندهان میدانی نبرد با داعش به سخنرانی پرداخت و پس از نمایش چند کلیپ و اجرای چند برنامه هنری با حضور مقامات حاضر از جمله نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی از خانواده تعدادی از شهدای مشهدی مدافع حرم تجلیل شد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر