کد خبر: 35483
A

الجزیره:سودانی ها خواستار خروج نظامیان کشورشان از یمن هستند

– پایگاه خبری شبکه «الجزیره» نوشت: درخواست برای عقب نشینی نیروهای نظامی سودان از یمن، این روزها دیگر منحصر به یک گروه سیاسی یا حزب خاص در این کشور نیست بلکه بیشتر سودانی ها مخالف حضور نظامیان کشورشان در یمن هستند.

الجزیره:سودانی ها خواستار خروج نظامیان کشورشان از یمن هستند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، الجزیره نوشت:سخنان هفته گذشته «عمر البشیر» رئیس جمهوری سودان در روسیه که آمریکا را به تلاش برای بر هم زدن امنیت کشورش متهم کرد، شبب شده است احتمال بازگرداندن نیروهای نظامی سودانی از یمن قوت گیرد.
الجزیره افزود: برخی تحلیلگران که عقب نشینی سودان از یمن را قوی می دانند، می گویند، خارطوم از اردوگاه غرب روی برگردانده و به اردوگاه شرق روی آورده است زیرا آمریکا با این کشور بازی می کند و حتی زمانی که «جان سالیوان »معاون وزیر خارجه ایالات متحده از خارطوم دیدار کرد، از دیدار با البشیر خود داری کرد زیرا او را تحت تعقیب دادگاه کیفری بین المللی می دانست .
الجزیره به نقل از یک مقام دولتی سودان که نامش را ذکر نکرد، نوشت:استدلال تلاش برای بازگرداندن دولت قانونی به یمن دیگر معنایی ندارد زیرا(به دلیل دخالت های نظامی و جنگ) این کشور دچار قحطی بی سابقه شده ،بنابراین عقل و منطق حکم می کند که سودان در خصوص ادامه حضور نیروهای نظامی اش در یمن بازنگری کند.
'از سوی دیگر برخی ژنرال های سابق ارتش سودان، خواستار پایان دادن به حضور نظامی کشورشان در یمن شده اند؛ ژنرال «ابراهیم نایل ایدام » وزیر پیشین کاببینه خارطوم گفت: مساله بازگرداندن نیروهای نظامی اکنون به دست رئیس جمهوری است و البته متغیرهای سیاسی هر زمان تغییر می کند.
وی ا فزود: ما باید بر نیروهای داخلی تکیه کنیم و متحد شویم و مشکلات خود را حل کنیم، اگر این کار را انجام دهیم، دیگر نیاز به ورود به ائتلاف با کشورهای عربی یا روسیه و آمریکا نخواهیم داشت.'
«المعز عتبانی » ژنرال بازنشسته ارتش سودان نیز گفت:مشارکت در جنگ یمن بنا بر درخواست ائتلافی صورت گرفت که می گفت سعی در بازگرداندن رئیس جمهوری قانونی یمن به قدرت دارد و نه بر اساس تصمیمی بین المللی یا حتی بر اساس تصمیم اتحادیه عرب .سودان باید به گونه ای در این خصوص رفتار کند که مورد انتقاد همه قرار نگیرد.
عتبانی تصریح کرد که مشارکت در این نبرد در ابتدا به نفع سودان بود زیرا خارطوم به گونه خاصی روابطش را با ایران قطع کرد تا در سایه پیوستن به ائتلاف عربی به منافع بیشتری دست یابد اما اکنون تغییرات زیادی در جهان و در داخل سودان روی داده و این سبب شده است سودان به سمت اردوگاه شرق به رهبری روسیه روی آورد و در نتیجه باید گفت این رویکرد ، نیازمند تغییراتی در سیاست های قبلی و از جمله بازنگری در مورد حضور نیروهای سودانی در یمن خواهد بود.
وی گفت: ما نیاز به ورود به جنگی نداریم که ممکن است در آن شماری از نیروهایمان کشته شوند و به هر حال امروز بهتر از فردا است تا نیروهای خود را از یمن بازگردانیم.
سودان از سال 2015 و در همراهی با عربستان، شماری نیروی نظامی به یمن اعزام کرد.عمر البشیر آن زمان هدف از اعزام این نیروها را دفاع از امنیت عربستان و دفاع از حرمین شریفین دانست ادعایی که بسیار زود مشخص شد باطل است.
مجتهد فعال سیاسی مشهور عربستانی چندی پیش در توئیتر نوشت:از مجموع 7 هزار نیروی نظامی که عمر البشیر برای کمک به عربستان به جنگ یمن اعزام کرده است ، بیش از یک هزار نفر از آنان در این جنگ کشته شده اند .
عربستان و متحدانش در یمن دچار جنگ فرسایشی بوده که به رغم صرف میلیاردها دلار هیچ دستاوری نداشتند و در عرصه بین المللی نیز سرخورده شده اند.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر