کد خبر: 35524
A

اقدام آمریکایی‌ها در انتقال سفارت‌شان به قدس به معنای به رسمیت شناختن اشغالگری است

یک کارشناس مسائل فلسطین با اشاره به طرح برخی اخبار مبنی بر اینکه احتمالا آمریکا در هفته جاری سفارت خود در اسرائیل را به قدس منتقل کند، اظهار کرد: انجام چنین اقدامی به معنای به رسمیت شناختن اشغالگری صهیونیست‌ها و مخالفت رسمی با حقوق بین‌الملل و قطعنامه‌های سازمان ملل است.

اقدام آمریکایی‌ها در انتقال سفارت‌شان به قدس به معنای به رسمیت شناختن اشغالگری است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، محمد رضا حاجیان با اشاره به اشغال شهر قدس توسط صهیونیست‌ها در سال 1967، گفت: اقدام صهیونیست‌ها در اشغال این شهر در همان زمان با مخالفت‌های جدی روبرو شد و طبق قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت این منطقه به عنوان یک منطقه اشغال شده محسوب می‌شود.

این کارشناس مسائل فلسطین با بیان اینکه رژیم صهیونیستی بدون توجه به این مخالفت‌ها و قطعنامه‌های سازمان ملل این شهر اشغال شده را به عنوان پایتخت خود اعلام کرده است، افزود: اما این تصمیم رژیم صهیونیستی مورد استقبال جامعه جهانی قرار نگرفت و اکثر کشورهای دنیا قبول نکردند که پایتخت خود را از تل‌آویو به شهر قدس منتقل کنند که در این زمینه می‌توان به آمریکایی‌ها نیز اشاره کرد.

وی با بیان اینکه از نظر منطقی بعید است که چنین اقدامی از سوی آمریکایی‌ها صورت بگیرد و آنها عملا بخواهند سفارت خود را از تل‌آویو به قدس منتقل کنند، افزود: تحقق این موضوع به معنای به رسمیت شناختن اشغالگری و مخالفت رسمی با قواعد حقوق بین‌الملل و قطعنامه‌های سازمان ملل است، قطعنامه‌هایی که خود آمریکایی‌ها نیز آن را وتو نکردند.

حاجیان با بیان اینکه چنین اقدامی جایگاه آمریکا را به عنوان یک میانجیگر بین فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها دچار خدشه می‌کند، خاطرنشان کرد: ‌البته جابنداری آمریکایی‌ها از اسرائیل یک مساله محرز است ولی کورسویی وجود داشته که آمریکایی‌ها بخواهند اقداماتی در راستای حقوق حداقلی فلسطینی‌ها انجام دهند ولی چنین اقدامی این کورسو را نیز از بین می‌برد.

این کارشناس مسائل فلسطین با تاکید بر اینکه از نظر منطقی نباید چنین اقدامی انجام شود، اظهار کرد: ولی با روی کار آمدن ترامپ انتظار انجام برخی از اقدامات غیرمنطقی از سوی کاخ سفید وجود دارد و با توجه به وضعیت منطقه تحقق چنین موضوعی قطعا تاثیر منفی بر روی مذاکرات صلح خواهد گذاشت گرچه روند مذاکرات بیش از یک دهه است که عملا متوقف شده است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر چنین اقدامی انجام شود به نظر وی چه اقدامی از سوی کشورهای اسلامی و عربی باید انجام شود، ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر شاهد یک تفرقه و تشتت در بین کشورهای اسلامی و عربی هستیم و از دیگر سو هر روز اخباری می‌شنویم که عربستان به عنوان یکی از کشورهای مهم اسلامی و عربی در حال نزدیک شدن به صهیونیست‌ها است و در جهت کاملا مخالف مصالح امت اسلامی حرکت می‌کند.

حاجیان گفت: ممکن است که کشورهای اسلامی بتوانند دست به اقداماتی در راستای مخالفت با این موضوع بزنند ولی بعید است که کشورهای عربی در این راستا حتی به صورت تبلیغاتی که شده اقدام موثری را انجام دهند.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر