کد خبر: 35538
A

از بررسی وضعیت موسسات مالی تا تصویب فوریت طرح عضویت اقلیت های دینی در شوراهای شهر و روستا

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته ای که گذشت در مهم ترین دستورکاری خود، آخرین وضعیت موسسات مالی و اعتباری، عضویت اقلیت های دینی و پیروان ادیان الهی در شوراهای اسلامی شهر و روستا و برنامه های وزارت کشور در مورد توسعه و مدیریت روستاها و غیره را بررسی کردند.

از بررسی وضعیت موسسات مالی تا تصویب فوریت طرح عضویت اقلیت های دینی در شوراهای شهر و روستا
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، مجلس شورای اسلامی در هفته ای که گذشت در روزهای یکشنبه و چهارشنبه جلسه علنی داشت، نخستین جلسه هفته گذشته مجلس شورای اسلامی به صورت غیر علنی برگزار شد و ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی برای ارائه گزارشی در مورد آخرین وضعیت موسسات مالی و اعتباری در جلسه غیر علنی مجلس حضور یافت، این در حالی بود که بسیاری از سپرده گذاران کاسپین و سایر موسسات اعتباری در همان زمان مقابل مجلس تجمع کرده بودند.
بهروز نعمتی سخنگوی هیات رییسه مجلس درباره این جلسه مهم گفت: سیف در این جلسه بیان کرد که پرداخت به سپرده گذاران کاسپین تا سقف 200 میلیون تومان در دستور کار قرار گرفته و تاکنون سه هزار و 600 میلیارد تومان به سپرده گذاران تا سقف 200 میلیون تومان پرداخت شده است.
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز درمورد این جلسه غیرعلنی نمایندگان اظهارکرد: مجلس پیگیر حل هر چه زودتر مشکلات سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری است.

**موافقت مجلس با دو فوریت طرحی برای عضویت اقلیت های دینی در شوراهای شهر و روستا
یکی از طرح های مهمی که هفته گذشته در مجلس تصویب شد طرح اصلاح قانون تشکیلات، وظایف وانتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران بود،نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 154 رای موافق با دو فوریت این طرح که برای عضویت اقلیت های دینی و پیروان ادیان الهی در شوراهای اسلامی شهر و روستا است، موافقت کردند.
در مقدمه توجیهی این طرح که به امضای 201 نماینده مجلس رسیده آمده است: نظر به حضور تعداد زیادی از هموطنان اقلیت های دینی و پیروان ادیان الهی در شهرهای کشور و حق اظهار نظر آنها در خصوص ارائه خدمات شهری و تاکید قانون اساسی مبنی بر شناخت حق آنان درکشور، این طرح به مجلس ارائه می شود.
اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی در مورد این طرح فوریتی با تاکید بر این که امام خمینی (ره) بر وحدت با اقلیت های دینی تاکید داشت، گفت: مجلس شورای اسلامی باید در مورد حضور داشتن یا نداشتن اقلیت های دینی در شوراهای شهر و روستا تصمیم گیری و راهکار ارائه کند.
وی خاطرنشان کرد: عده ای در مورد حذف تبصره مربوط به حضور اقلیت های دینی در شوراهای شهر و روستا آن را به سخن امام راحل منتسب می کنند و می گویند به دلیل صحبت امام ما این تبصره را حذف کردیم، این برای ما بسیار دردآور است که عده ای این گونه می گویند در حالی که امام خمینی (ره) برای وحدت اقلیت های دینی جملات زیادی دارد.
نماینده زرتشتیان در مجلس تصریح کرد: امام بزرگوار در 27 آبان 61 در دیدار با اقلیت های دینی گفت ایران برای همه است، توحید مذهب همه است و ما ملت واحد هستیم، ما این جمله امام (ره) را سربرگ خود قرار داده ایم، درست نیست که از کلام امام راحل آنگونه استفاده شود.
اختیاری تاکید کرد اگر قرار است کلمه ای از قانون اساسی حذف شود باید راهکار آن از سوی مجلس باشد.

**پاسخ های وزیر کشور نماینده فلاورجان را قانع کرد
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور چهارشنبه هفته گذشته برای پاسخ به سوال حجت الاسلام ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در مورد برنامه های این وزارتخانه برای توسعه و مدیریت روستا در مجلس حضور یافت.
وی همچنین گفت: سهم سرانه اعتبارات تخصیصی به هر روستایی از 744 هزار ریال در سال 92 به یک میلیون و 435 هزار ریال در سال 95 رسیده است یعنی سرانه روستایی را معادل 93 درصد اضافه کردیم که باعث شده کارهای بزرگی در روستاها صورت بگیرد.
وی افزود: از اساسی ترین مسائله برای ما توجه به جایگاه روستا در نظام برنامه ریزی و نظام بودجه ریزی است که البته بعد از انقلاب با تبصره های مختلف توانستیم منابع و خدمات بیشتری از قبیل برق، آب و گاز و جاده ، مدرسه و بهداشت را به روستاها بدهیم.
در نهایت نماینده فلاورجان در مجلس اعلام کرد که از پاسخ های وزیر کشور قانع شده است.

**لاریجانی خواستار تقدیر شایسته از علیرضا کریمی کشتی گیر کشورمان شد
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی از مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان خواست اقدامات لازم برای قدردانی از علیرضا کریمی کشتی گیر تیم ملی کشورمان به دلیل مبارزه نکردن با نماینده رژیم صهیونیستی صورت گیرد.
علیرضا کریمی کشتی گیر کشورمان در مسابقات امیدهای جهان در مقابل نماینده رژیم صهیونیستی حضور نیافت.

**بودجه 19 آذر توسط رییس جمهوری به مجلس ارائه می شود/جلسات مجلس سه روز در هفته
اکبر رنجبرزاده عضو هیات رییسه مجلس اظهارکرد: لایحه بودجه سال 97 کل کشور، یکشنبه 19 آذرماه توسط رییس جمهوری تقدیم مجلس شورای اسلامی می شود.
وی افزود: همچنین جلسات علنی مجلس از 19 آذرماه به روال قبلی باز می گردد و مجلس سه روز در هفته و در روزهای یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه جلسه علنی خواهد داشت.
مجلس شورای اسلامی در این هفته جلسه علنی نخواهد داشت.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر