کد خبر: 35610
A

چرا آیت‎الله مصباح انحراف معجزه هزاره سوم را پیش‌بینی نکرده بود؟

محسن ماندگاری سردبیر سابق روزنامه جام جم، در یادداشتی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، به واکاوی رفتارهای آیت‌الله مصباح‌یزدی در طول سال‎های پیش و پس از پیروزی انقلاب پرداخت و پرسید که چرا او انحراف معجزه هزاره سوم را در آینه ندید؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، ماندگاری در ابتدای یادداشت خود به نحوه جدایی آیت‌الله مصباح‌یزدی از جریان مبارزات انتخاباتی اشاره کرد و گفت: نیم قرن پیش هنگامی که شاگردان امام خمینی در حال مبارزه با شاه بودند، آیت الله مصباح یزدی به یکباره از جریان مبارزه کنار کشید و دلیل آن را مشارکت سازمان مجاهدین خلق در مبارزه با طاغوت و همراهی برخی شاگردان امام با آنها عنوان کرد. او ادامه داد: سازمان مجاهدین هنوز دچار تغییر ایدئولوژیک نشده بود و بسیاری از یاران امام نیز همکاری با این سازمان و دیگر گروههای مخالف شاه را نادرست نمی‌دانستند. آنطور که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نقل کرده (و آیت الله مصباح نیز با اندکی اختلاف تایید کرده) در سال 48 «دو نفری - به اتفاق آقای خامنه‌ای - صبحانه رفتیم منزل آقای قدوسی. این آقا هم آنجا بود. نشستیم تا ظهر با او بحث کردیم تا قانعش کنیم برای ادامه مبارزه. آخرش هم گفت من مبارزه با شاه را حرام می‌دانم! آقای خامنه‌ای از او پرسیدند: دلیلت چیه؟ آن آقا در جواب گفته بود: مبارزه‌ای که مجاهدین و چپی‌ها در آن باشند، حرام است! آقای خامنه‌ای هم به تلخی به او گفته بود: اگر اهل مبارزه نیستی، خب مبارزه نکن ولی لااقل مبارزه را با این حرف‌ها خراب نکن!... از کم‌فروشی این آقا، کار به جایی رسید که رهبری ۱۰ سال - تا ابتدای انقلاب - با او قهر بودند.»

ماندگاری در ادامه یادداشت خود آورده است: آیت الله مصباح بعدا در پاسخ به هاشمی گفت که به آقایان خامنه ای و هاشمی گفته است: «من تا کسی را نشناسم که برای اسلام کار می‌کند، با او همکاری نمی‌کنم.». آقای مصباح می گوید که: «آقایان گفتند آنها نماز شب‌شان ترک نمی‌شود، ماهانه ۱۲ هزار تومان حقوق می‌گیرند و از این مقدار فقط ۵۰۰ تومانش را مصرف و بقیه‌اش را صرف مبارزه می‌کنند، چنینند و چنانند. گفتم: همه اینها را که فرمودید درست است، اما برای شما حجت است و برای من حجت نیست.»

اطرافیان آیت الله مصباح با افتخار می گویند وقتی که هنوز هیچکس رگه های انحراف در سازمان مجاهدین خلق را نیز نمی دید ایشان به دلیل بصیرتی که داشتند از همان ابتدا انحراف در سازمان مجاهدین را تشخیص داده بوده و از همکاری با آنها خودداری کردند.

وی در ادامه به جدیدترین مواضع آیت‎الله مصباح یزدی اشاره کرد و نوشت: حضرت آقای مصباح به تازگی در پاسخ به انتقاد از حمایت از محمود احمدی نژاد گفته‌اند: «ما هر کسی را تا مادامی که در مسیر اسلام کار می‎کند، حمایت می‎کنیم؛ طرفداری‎اش می کنیم؛ هر وقت منحرف شد، ما هم از او جدا می‎شویم.» ایشان چندسال قبل هم گفته بودند که «کمک‌های آقای هاشمی به منافقین را نیز نباید فراموش کرد. چه پول‌هایی که به آنها داد.»

ماندگاری در پایان یادداشت خود نوشت: اکنون این پرسش مطرح می‌شود که آیت‌الله مصباح با آن تیزبینی و بصیرتشان که توانسته بودند انحراف در سازمان مجاهدین را تشخیص دهند و از جریان انقلاب کنار بکشند، چطور انحراف در آقای احمدی‌نژاد را متوجه نشده و طلاهای همسرشان را خرج پیروزی او در انتخابات کردند؟ گفته‌اند «آنچه پیر در خشت خام بیند جوان در آینه نبیند» اما مشخص نیست چرا حضرت ایشان در جوانی، انحراف دیگران را در خشت خام می‌دیدند اما در کهنسالی، انحراف معجزه هزاره سوم را در آینه ندیدند!
27215

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر