کد خبر: 35617
A

زنگنه: رایزنی‌ دستگاه دیپلماسی با غرب پروژه ایران‌هراسی آمریکا را با مانع مواجه کرد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: افزایش رایزنی‌ها و مذاکرات دستگاه دیپلماسی کشورمان علاوه بر بهبود وجهه کشور ، برخی توطئه ها مانند اسلام هراسی که از سوی آمریکا هدایت می شد را با مانع روبرو کرده است.

زنگنه: رایزنی‌ دستگاه دیپلماسی با غرب پروژه ایران‌هراسی آمریکا را با مانع مواجه کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، صباح زنگنه در خصوص عملکرد دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به اظهارات اخیر حسن روحانی در این باره اظهار کرد:  در چند سال اخیر به ویژه در ارتباط با برجام عملکرد دستگاه دیپلماسی کشورمان به خوبی شاخص است و به خوبی توانستند ایران هراسی را در کشورهای غربی کمرنگ و یا حتی متوقف کنند.

وی ادامه داد: البته با انتخاب ترامپ آمریکا تلاش کرده و می کند فضایی که دستگاه دیپلماسی ما با تلاش در غرب حاکم کرده است را تحت تاثیر قرار دهد و موضوع ایران هراسی را همچنان در دستور کار خود نگه دارد.

زنگنه با بیان اینکه تلاش‌های دستگاه دیپلماسی کشورمان برای گسترش روابط و افزایش تعاملات با سایر کشورها پروژه ایران هراسی آمریکا را با مسئله روبرو کرده است، خاطر نشان کرد: فعالیت های دستگاه دیپلماسی به صورت نسبی دستاوردهای خوبی داشته است. البته عربستان سعودی و امارات همچنان مواضع مخالفی با ما دارند و جواب مثبتی در پاسخ به اعلام وزارت امور خارجه برای انجام  مذاکرات نداده‌اند.

وی در ادامه در خصوص حمایت‌های دولت از دستگاه دیپلماسی کشورمان که در سخنرانی رییس‌جمهور نیز مورد اشاره قرار گرفته بود، گفت: دولت در اتخاذ مواضع و اقدامات کلی از دستگاه دیپلماسی حمایت کرده است. البته دستگاه دیپلماسی کشورمان نیازهای دیگری هم دارد یا به خوبی تفهیم نشده یا حمایت‌های لازم را از آنها نکرده‌اند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: مسئولیت هماهنگی‌های دیپلماسی عمومی از جمله مسائلی است که نیاز به بررسی بیشتری دارد و شامل طرح، برنامه، خط مشی و تامین ابزار و لوازم کار است که در این زمینه‌ها از نظر من کار جدی انجام نشده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این بحث حمایت از حقوق شهروندان ایرانی در خارج از کشور است. درواقع بحث منافع کشورمان در خارج از مرزها ی خود نیز در همین راستا است که نیازمند سازوکار قوی و متقن است. با وجود اینکه ریاست جمهوری دفتر رسیدگی به مسائل حقوقی دارد اما وزارت امور خارجه قطعا در اکثر کشورها وجود دارد و می تواند عامل و محور فعالیت های حقوقی در دفاع از حق ایرانیان داشته باشد و از آنها در دادگاه‌ها یا محافل حقوقی بین‌المللی حمایت لازم را انجام دهد.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر