کد خبر: 35843
A

توسعه کشور جز با توسعه فرهنگی اتفاق نمی افتد

معاون اول رییس جمهور گفت: توسعه کشور اتفاق نمی افتد مگر با توسعه فرهنگی و اگر به سیاست و اقتصاد خوب در کشور فکر می کنیم باید بدانیم که سیاست و اقتصادی موفق است که جهت دهی آن توسط فرهنگ انجام شود.

توسعه کشور جز با توسعه فرهنگی اتفاق نمی افتد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، دکتر اسحاق جهانگیری عصر امروز (شنبه) در مراسم تودیع و معارفه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در تالار وحدت برگزار شد، اظهار داشت: دکتر صالحی امیری در مدت کوتاه مسئولیت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خدمات ارزنده ای در حوزه فرهنگ و هنر داشته اند و حتماً از وجود ایشان در دولت استفاده خواهد شد.
 وی افزود: وزیر سابق و جدید این وزارتخانه دو همکار، دو دوست و دو همفکر با دغدغه ها و سلائق مشترک هستند که می توان با اطمینان گفت که سیاست گذاری ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید تغییر چندانی نخواهد داشت و این وزارتخانه همچنان در مسیر تحقق وعده های رییس جمهور حرکت خواهد کرد.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه صیانت از فرهنگ و هویت در مرتبه نخست مستلزم این است که بازشناسی و باز آفرینی دقیقی از مبانی و جلوه های اندیشه و ادب و هنر ایران اسلامی داشته باشیم، گفت: در مرحله دوم نیازمند آن هستیم که با توجه به روند جهانی سازی، از گسست فرهنگی در جامعه پیشگیری کنیم و بار این دو مسئولیت سنگین بیش از آنکه بر دوش نهادهای رسمی کشور باشد بر دوش اصحاب فرهنگ، اندیشه و هنر است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه بیش از هر گروهی اقتدار فرهنگی کشور در دست اصحاب فرهنگ و هنر است، خاطر نشان کرد: هر چه تولیدات فرهنگی ما به ریشه های فکری ما نزدیک تر باشد، قدرت فرهنگ در کشور بیشتر خواهد شد و باید به دنبال فرهنگی باشیم که قدرت جهت دهی و تأثیر گذاری در سایر بخش ها را داشته باشد.
دکتر جهانگیری افزود: وقتی از قدرت فرهنگ جامعه سخن می گوییم لازمه آن این است که تشکیلات قدرتمندی در اداره امور فرهنگی داشته باشیم تا بتواند مسئولیت سنگین امور فرهنگی را به درستی به سرانجام برساند.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه همانطوری که می گویم اگر می خواهیم توسعه صنعتی در کشور اتفاق بیفتد و اگر به صنعت قدرتمند فکر می کنیم باید نهادی قدرتمند و با اقتدار کامل مسئولیت سیاست گذاری در بخش صنعت را بر عهده بگیرد به گونه ای که همه بخش های مربوطه از آن تبعیت کند، در عرصه فرهنگ هم اینگونه هست.
وی ادامه داد: البته موضوع صنعت در مقابل موضوع فرهنگ بسیار کم اهمیت تر است چرا که فرهنگ در همه شئون زندگی آحاد جامعه تاثیر گذار است و نقش پر اهمیت تری در کشور ایفا می کند.
دکتر جهانگیری با تاکید بر اینکه اگر به فرهنگ قوی در کشور می اندیشیم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به عنوان مرجعیت قانونی این حوزه از اقتدار برخوردار باشد و اگر نهاد متولی فرهنگ ضعیف شد، حتماً فرهنگ کشور و جامعه ضعیف و دچار آسیب خواهد شد و حتی اقتصاد و سیاست کشور نیز با مشکل مواجه می شود.
معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضعیف نه به سود نظام و نه به سود جامعه است و ما باید به وزارتخانه ای فکر کنیم که مقتدر و قادر به سیاست گذاری و جهت دهی باشد و قطعاً‌ نباید مداخله گری در امور فرهنگی وجود داشته باشد بلکه وزارتخانه باید داور و سیاست گذار باشد.
وی اضافه کرد: تخریب فرهنگ از جایی شروع می شود که به جای محوریت قانون، سلیقه های شخصی و جهت گیری های سیاسی حاکم شود.
دکتر جهانگیری در ادامه با اشاره به اینکه مردم امروز با چالش های فراوانی روبرو هستند، گفت: زندگی و معیشت مردم و توسعه کشور با وجود رقبای منطقه ای از موضوعاتی است که باید با جدیت به آن توجه کنیم و این یعنی که ملت ایران در این مقطع رسالت بزرگی بر دوش دارند.
معاون اول رییس جمهور یادآور شد اولویت نخست کشور که نسبت به آن اتفاق نظر در میان همگان وجود دارد در مقطع فعلی موضوع اقتصاد است اما این موضوع بدان معنا نیست که فرهنگ از اولویت خارج می شود.
وی با بیان اینکه موضوع اقتصاد مقاومتی بعنوان یک موضوع مهم و بعنوان یک نسخه برای نجات کشور مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: هر گاه مسائل پیچیده در جامعه به درستی برای اهالی فرهنگ و هنر مطرح شد و دغدغه ها را با آنها در میان گذاشتیم، در حل مسائل موفق تر عمل کردیم.
دکتر جهانگیری افزود: وقتی که مسائل زیست محیطی کشور به دغدغه اهالی فرهنگ و هنر تبدیل شد، در حقیقت مردم کشور نیز نسبت به این موضوع دغدغه پیدا کردند و به موضوعی ملی تبدیل شد.
معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: اجرای اقتصاد مقاومتی شدنی نیست مگر اینکه اقتصاد مقاومتی به گفتمان غالب در جامعه تبدیل شود و این موضوع از عهده هیچ کس جز اهالی فرهنگ و هنر بر نمی آید.
وی با اشاره به یکی از موضوعات مورد تاکید در اقتصاد مقاومتی مبنی بر استفاده حداکثری از ظرفیت های درونی کشور،‌ تصریح کرد: هیچ بخشی به اندازه بخش فرهنگ و هنر مصداق استفاده از ظرفیت های داخلی نیست چرا که تولیدات فرهنگی بصورت کامل متکی به اندیشه، خلاقیت و نوآوری در داخل کشور هستند.
دکتر جهانگیری افزود: تولید یک فیلم، کنسرت موسیقی، تابلوی نقاشی، مجسمه، تئاتر و .... به هر کدام که نگاه می کنیم تولیداتی است که بازگشت سرمایه در آنها قابل قیاس با تولیدات سایر بخش ها نیست و امیدوارم در دوره جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این مسیر باز شود که تولیدات هنری و فرهنگی کشور و آثار فاخر هنری بتواند به کشورهای هدف قابل عرضه و ارائه باشد.
معاون اول رییس جمهور گفت: با اطمینان می گویم که با حضور دکتر صالحی وزیر جدید در این وزارتخانه که فردی فرهیخته، متدین با باورهای روشن و اعتماد کامل به جامعه هنری کشور است، گره های فراوانی گشوده خواهد شد و قطعاً دولت در اجرای سیاست های خوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این وزارتخانه حمایت خواهد کرد.
وزرای سابق و جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم هر کدام در سخنانی به طرح نظرات و دیدگاه های خود در خصوص فرهنگ و هنر جامعه پرداختند و ضرورت های توسعه فرهنگی در کشور را مطرح کردند.
حجت الاسلام والمسلمین دعائی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات و علی نصیریان از پیشکسوتان تئاتر و سینمای کشور و فریدون عموزاده خلیلی از نویسندگان کشور نیز در این مراسم بعنوان نمایندگان عرصه فرهنگ و هنر به بیان دیدگاه های خود پرداختند و از خدمات وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی قدردانی کردند.
در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور از وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی قدردانی و حکم رییس جمهور برای وزیر جدید به وی اعطا شد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر