کد خبر: 35878
A

سیمبر: بافت وزارت خارجه مقابل تغییرات جدید مقاومت دارد/انتصابات قبیله‌ای و حزبی مانع کار است

یک استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه گیلان اظهار کرد: دستگاه دیپلماسی کشور تنها متولی مساله "دیپلماسی کارآفرینی" نیست و متولی‌های دیگری هم وجود دارند که وابسته به هم هستند.

سیمبر: بافت وزارت خارجه مقابل تغییرات جدید مقاومت دارد/انتصابات قبیله‌ای و حزبی مانع کار است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، رضا سیمبر استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه گیلان در سخنانی در همایش دیپلماسی اقتصادی کارآفرین،‌ تاکید کرد: باید به نکته بسیار مهمی اشاره کنم که دستگاه دیپلماسی ما آقای ظریف و همکارانشان تنها متولی مساله دیپلماسی کارآفرینی نیستند. ما متولیان دیگری در وزارت‌خانه‌های اقتصاد، صنعت، نفت و غیره داریم که همه به هم وابسته هستند.

وی با بیان اینکه تعامل برای تحقق برون‌دادهای دیپلماسی اقتصادی بسیار حائز اهمیت است، گفت:‌ باید از حالت جزیره‌ای خارج شویم و رویکرد عملیاتی داشته باشیم. به عنوان مثال در سیاست‌گذاری تقنینی، مجلس شورای اسلامی از کارشناسان و مسوولان اتاق‌های بازرگانی دعوت به عمل می‌آورد تا از نظریات آنها در قانونگذاری استفاده کند. ما باید در نشست‌هایی که برگزار می‌کنیم از متولیان امر از جمله دستگاه‌هایی مانند وزارت اطلاعات،‌ بانک مرکزی، مرکز پژوهش‌های مجلس، انجمن‌های صادرات و واردات و متخصصان دعوت کنیم تا مسائل را با هم‌اندیشی با یکدیگر حل کنیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه تعامل لازمه تقنین و قانونگذاری است تا حفره‌های تقنینی را پر کنند، اظهار کرد: دیپلماسی اقتصادی بیشتر شبیه یک گذاره است. ما باید ببینیم در کجاها نیاز به کار کارشناسی داریم و از تجارب کشورهای دیگر در این زمینه استفاده کنیم. می‌توانیم کشورهایی مانند مالزی، هند، سنگاپور و ... را به عنوان پایلوت در نظر گرفته و از الگوهای آنها استفاده کنیم.

سیمبر ادامه داد: برای اینکه بتوانیم به یک دیپلماسی اقتصادی موفق دست پیدا کنیم نیاز به شفاف‌سازی مشکلات موجود در جامعه، ‌اصلاحات قضایی و بازرسی‌ها داریم، البته یکی از مشکلات اساسی ما ارتباط با دانشگاه است،‌ درد 39 ساله‌ای که همچنان وجود دارد. بسیاری از حرف‌ها گفته می‌شود اما متاسفانه متولیان و دستگاه‌هایی که باید در این جلسات حضور داشته باشند این حرف‌ها را تحویل نمی‌گیرند، حتی حاضر نشده‌اند در این جلسات بیایند و حرف‌های ما را گوش دهند.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های متولی نیازمند تغییر ساختار هستند، گفت: ما باید تغییر تفکر را هم ایجاد کنیم. در وزارت امور خارجه آقای ظریف در تلاش است تا ساختار این وزارت‌خانه را متحول کند. به عنوان نمونه تمامی معاونت‌ها را تجمیع کرده و تنها یک معاونت سیاسی ایجاد کرده است به اضافه اینکه معاونت اقتصادی هم برای پیشبرد مسائل اقتصادی تشکیل شده است. ما این تغییرات را به فال نیک می‌گیریم اما بنده اطلاع دارم که در بافت وزارت خارجه در این مورد مقاومت بسیار شدیدی وجود دارد.

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: کاسبی‌گری دولتی‌ها محل نقد است و تا زمانی‌که تفکر کاسبی‌گری وجود داشته باشد هیچ وقت به هیچ جا راه نمی‌بریم، ‌اینها موضوعاتی است که باید شفاف‌سازی شود.

وی عدم شایسته‌سالاری و ناکارآمدی برخی مدیران و انتصابات قبیله‌ای و حزبی را از دیگر عوامل عدم موفقیت در دیپلماسی اقتصادی عنوان کرد و گفت: تا این موضوعات حل نشود هرگز به دیپلماسی کارآفرین نمی‌رسیم.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر