کد خبر: 35925
A

اگر آبخیزداری،آبخوان‌داری و سدبندها عملیاتی شوند برای ذخیره آب گام موثری برداشته‌ایم

یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: یکی از مواردی که در برنامه پنج ساله توسعه ششم تصویب شده است، بحث آبخیزداری، آبخوان داری و سد بند هاست که اگر این موارد عملیاتی شوند در خصوص جمع آوری و جلوگیری از هدر رفت آب نتیجه خوبی خواهیم گرفت.

اگر آبخیزداری،آبخوان‌داری و سدبندها عملیاتی شوند برای ذخیره آب گام موثری برداشته‌ایم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، سید راضی نوری در خصوص ضرورت جمع‌آوری و جلو گیری از هدر رفت آب بیان کرد:  از عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری و سد بندها که می‌توانند مانع هدر رفت آب شوند و هم چنین منابع زیر زمینی ما را غنی سازند در استان‌هایی که در دشت‌ها و مناطق گرم واقع شده‌اند و شاهد باران‌های ناگهانی در این نقاط هستیم می توان به منظور بهره‌وری از آب باران استفاده کرد.

وی در ادامه گفت: انتقال تجارب از سایر کشور ها به خصوص کشور های توسعه یافته که در این زمینه اقداماتی انجام داده‌اند و نتیجه خوبی گرفته‌اند، صد در صد در مدیریت صحیح منابع آبی موثر است و ریسک ما را کمتر می‌کند و در نتیجه سبب می شود که به موفقیت‌هایی دست یابیم. استفاده از تجارب کشورهای توسعه یافته و هم چنین علم و تکنولوژی روز دنیا می‌تواند اثرات موثری را بر روی مجموعه‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند و برنامه های وزارت خانه مربوط هم برای کشاورزان و هم برای منابع آب و خاک داشته باشد.

نماینده مردم شوش در مجلس بیان کرد: متاسفانه امروزه در اکثر شهرهای کشورمان از آب شرب برای آبیاری فضاهای سبز استفاده می شود. بازگردانی و تصفیه آب فاضلاب‌ها می تواند حداقل برای آبیاری فضاهای سبز شهر ها مفید واقع شود و حتی در بعضی از مکان ها اگر مطمئن شویم که از نظر میکروبی نیز مشکلی وجود ندارد می‌توان از این آب‌ها برای مصارف کشاورزی نیز بهره برد.

نوری در ادامه گفت: مجلس نیز پیشنهاداتی را به منظور مدیریت منابع آبی داده است. مطابق برنامه توسعه ششم تشویق به احیای قنوات و هم چنین تشویق به فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان داری مطرح شده است حتی برای این مسئله ردیف مستقل نیز در نظر گرفته ایم.

نوری با اشاره به عدم حمایت کافی از طرح‌های داخلی بیان کرد: سهل انگاری و نادیده گرفتن مجموعه‌هایی که در این خصوص فعالیت دارند و طرح‌های شرکت‌های دانش بنیان در آینده اثرات مضری خواهد داشت. ما اگر از این مجموعه ها به خصوص جوانان‌مان حمایت کافی کنیم بر روی دلگرم شدن افراد در حال تحصیل و وارد میدان کردن آن ها نقش به سزایی خواهد داشت. ما اگر نظرات جوانان را به صورت علمی و کارشناسی اعمال کنیم، قادر خواهیم بود که جامعه و به خصوص کشاورزان را به طرف کار های علمی و کارشناسی پیش ببریم و این امر به یک فرهنگ تبدیل شود. ورود طرح های جوانان و شرکت های دانش بنیان به صورت علمی و کارشناسی در راستای مدیریت صحیح منابع آب، نقش موثری دارد.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر