کد خبر: 35995
A

نقش جنبش دانشجویی در کاهش فساد/میرسلیم:دانشجویان با صبر و آگاهی به مسائل سیاسی بپردازند

رئیس هیئت امنای آموزشکده نقشه ­برداری کشور: دانشجو باید مطالبه­‌گر و پرسشگر باشد اما توان مواجه شدن با واقعیت­‌ها را هم داشته باشد. قرار نیست چشم­هایمان را ببندیم و فقط خواسته­ ها و مطالبات خود را بگویم.

نقش جنبش دانشجویی در کاهش فساد/میرسلیم:دانشجویان با صبر و آگاهی به مسائل سیاسی بپردازند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، محل کسب تجربه ­های جدید، جامعه­پذیری و خودسازی جوانان برای آینده کشور است. زمانی می­ توانیم به داشتن جوانانی آینده­ ساز امیدوار باشیم که حساسیت نسبت به سرنوشت کشور در آنها وجود داشته باشد و با روحیه پرسش‌گری پرورش یافته باشند؛ این روحیه جز لاینفک هویت دانشجویی است».

مهندس مسعود شفیعی رئیس سازمان نقشه­ برداری کشور که در مراسم ویژه روز دانشجو در جمع دانشجویان و اساتید آموزشکده نقشه برداری سخن می­ گفت، اظهار داشت: «دانشگاه محل آموختن علم، مهارت آموزی و پرورش روحی و اجتماعی نسل آینده است. همه باید تلاش کنیم تا کارکردهای حقیقی دانشگاه تحقق یابد و دانش آموختگان آن بتوانند سرنوشت جامعه را به بهترین نحو بسازند».

وی با اشاره به اینکه در سال 1357 این دانشجویان بودند که نقشی مهم و اساسی در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کردند، گفت: «اگر در آن زمان دانشجویان با توجه به شرایط اجتماعی و سیاسی کشور و حضور پر شور خود در عرصه مبارزه با استبداد حاکم، پیام آور استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی شدند و رژیم شاه را سرنگون کردند، امروز هم دانشجویان ما باید با توجه به مشکلات اقتصادی، مسائل مبتلابه جامعه و عقب­ماندگی­های علمی و تکنولولوژیک، پیشتازان حرکت کشور در مسیر توسعه باشند».

شفیعی افزود: «امروز این انتظار وجود دارد که دانشجویان ما فقط دغدغه مسائل فردی و صنفی خود را نداشته باشند. آن­ها باید نسبت به رشد اقتصادی کشور، میزان اشتغال، تولید ناخالص ملی، رتبه علمی کشور در منطقه، مهاجرت نخبگان و ده ها موضوع و مساله سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دیگر حساس باشند و اصلاح و بهبود مسائل و مشکلات را از مسؤولان مطالبه کنند».

رئیس سازمان نقشه ­برداری کشور گفت: «دانشجو باید مطالبه­‌گر و پرسشگر باشد اما توان مواجه شدن با واقعیت­‌ها را هم داشته باشد. قرار نیست چشم­هایمان را ببندیم و فقط خواسته­ ها و مطالبات خود را بگویم. بلکه اگر واقعا می­ خواهیم جامعه بهتری داشته باشیم باید از خودمان شروع کنیم و به سهم خود برای اصلاح وضعیت جامعه­مان گام برداریم. همین محیط­ های کوچک دانشجویی، خانواده، محله و شهرمان می ­توانند بهترین محل­ برای تجربه کار جمعی و مشترک باشند».

او با بیان اینکه باید در محیط­های دانشگاهی همه عوامل در خدمت رشد و اعتلای دانشجویان باشند، تصریح کرد: «در آموزشکده نقشه برداری هم، همه اعضای هیئت علمی، کارکنان و مسؤولان سازمان تلاش می­ کنند محیط بهتری برای تحصیل و تربیت دانشجویان فراهم کنند، اما دانشجویان همواره حق دارند مطالبات و انتظارات خود را آزادانه مطرح کنند و نارسایی­ ها را بیان نمایند. البته انتظار ما این است که محدودیت­ ها و مشکلات سازمان و آموزشکده هم مورد توجه دانشجویان باشد».

شفیعی گفت: «نقادی و آرمانخواهی از ویژگی های مهم یک محیط دانشجویی پویا و اثرگذار است. وظیفه خود می­دانیم فضایی را فراهم کنیم تا دانشجویان آزادانه، کنشگری فعال در عرصه اجتماعی باشند و بدون لکنت تحقق اهداف بلند ملی را از مسؤولان بخواهند. اگر اجازه بدهیم دانشجو به­ عنوان وجدان بیدار جامعه، حرف­هایش را بگوید و دغدغدهایش را بیان کند شاید مجال ظهور و بروز برای بسیاری از نابسامانی­های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و فسادها از بین برود. آنجا که جنبش دانشجویی زنده است، فساد و تباهی رنگ خواهد باخت».

رئیس هیئت امنای آموزشکده نقشه برداری، نشاط و امید را یک ضرورت برای محیط­ های دانشگاهی دانست و از دانشجویان خواست، فعالیت­های خود را با روحیه پرنشاط دنبال کنند و علی­رغم موانع و مشکلات موجود هرگز دچار یاس و ناامیدی نشوند.

وی یادآور شد: «روز دانشجو، فرصتی است برای یادآوری منزلت و جایگاه دانشجویان که حقیقتاً قشر پیشرو و سرنوشت ساز جامعه هستند. باید این جایگاه را درست بشناسیم و برای بالندگی این قشر بیش از پیش بکوشیم؛ چراکه جامعه­ ای که دانشجویان آگاه ، بیدار و مسؤولیت­ پذیر داشته باشد، آینده درخشانی خواهد داشت».

نباید ناهنجاری جایگزین انجام کارهای پژوهشی در دانشگاه شود

همچنین مهر نوشت:

سیدمصطفی میرسلیم رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی امروز سه شنبه در آئین بزرگداشت روز دانشجو در دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران اظهار کرد: دانشجویان با صبر و آگاهی به مسائل سیاسی بپردازند؛ ایجاد تشکل‌های دانشجویی همسو با رسیدن به اهداف نظام واجب و ضروری است.

وی تاکید کرد: کمتر از ۱۰۰ میلیارد دلار از انرژی و ذخایر کشور ازجمله گاز و نفت از بین می‌رود؛ می‌توان از نفت و گاز ایران برای تولید کالاهای دیگر استفاده کرد؛ باید در مبحث کم‌آبی کشور به‌صورت چشم‌گیر فعالیت داشته باشیم چرا که ایران جزء کم آب‌ترین کشورهای دنیا است؛ عمق ۳۰۰ متر برای حفر چاه در ایران قابل‌قبول نیست.

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی اظهار کرد: شاهد خشک شدن دریاچه ارومیه بودیم اما هیچ اقدام به‌ موقعی انجام نشد. خشک شدن این دریاچه افزایش گردوغبار را به همراه خواهد داشت، یکی دیگر از مشکلات کشور که برای آن چاره‌اندیشی نشده است را می‌توان آلودگی هوا برشمرد. عامل بروز این موضوع، وسایل نقلیه نامناسب و عدم فرهنگ‌سازی در این راستا است که باید تدبیر درستی در این راستا اندیشیده شود.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر