کد خبر: 36592
A
منتجب نیا در دانشگاه بجنورد:

اگر دهان دانشجو بسته شود، دهان ملت بسته می شود / حمایت از ولایت فقیه با عقل ممکن است نه با شعار

انجمن اسلامی دانشگاه بجنورد روز گذشته (یکشنبه) برنامه ای را به مناسبت بزرگداشت روز دانشجو برگزار کرد که سخنران آن حجت الاسلام و المسلمین رسول منتجب نیا بود.

اگر دهان دانشجو بسته شود، دهان ملت بسته می شود / حمایت از ولایت فقیه با عقل ممکن است نه با شعار

دیده بان ایران: قائم مقام حزب اعتماد ملی با ابراز خرسندی از اینکه در میان جوانان فعال و بیدار حضور دارد گفت: دانشجویان یکی از اقشار بسیار مؤثر در قبل از پیروزی انقلاب، یعنی در نهضت اسلامی به رهبری مرحوم امام خمینی (ره) بودند. در آن زمانی که بسیاری از اقشار جامعه به دلایلی کنار رفته بودند و احساس مسئولیت نمی کردند، دانشجویان با محدودیت هایی که رژیم ستم شاهی بر علیه آنان ایجاد کرده بود، موج و حرکت می آفریدند و به سطح جامعه آگاهی می بخشیدند. امام خمینی (ره) نیز تأکید داشتند که دانشجویان و روحانیون باید در کنار هم باشند. اگر دانشجویان فریاد بر آوردند و انتقاد کردند، علما صدای آنها را تحمل کنند و با مهر و محبت برخورد کنند. مبادا که این دو قشر از هم جدا شوند؛ چرا که امام خمینی (ره) این دو قشر را به عنوان هادیان و نیروهای محرکه جامعه می دانستند و تأکید داشتند که این دو عنصر باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند و همدیگر را درک کنند تا بتوانند حرکاتی طوفانی و اثرگذار ایجاد کنند.

منتجب نیا افزود: پس از انقلاب نیز دیدیم که دانشجویان در عرصه های مختلف نقش آفرینی می کردند. در دوران دفاع مقدس یکی از قشرهایی که بسیار در جنگ اثرگذار بودند، دانشجویان بودند. در زمینه صنایع جنگ و دفاع دانشجویان دانشگاه ها بسیار اثرگذار بودند و کارهای بزرگی انجام می دادند. در عرصه سیاسی نیز همیشه دانشجویان نقش آفرین بودند. پس از پیروزی انقلاب، دانشگاه ها به حدی سیاسی شده بود که گروه های ضد انقلاب یا الحادی داشتند از این وضعیت سوء استفاده می کردند و برخی قسمت های دانشگاه را به اتاق جنگ تبدیل کرده بودند و اسلحه وارد دانشگاه ها می کردند که نظام نتوانست این حرکات را تحمل کند و مدتی دانشگاه ها تعطیل شد و منجر به انقلاب فرهنگی شد. پس از انقلاب فرهنگی نیز دانشگاه ها وارد فضای مؤثرتر شدند و امام دستورات فوق العاده ای را برای فعال تر و مؤثرتر کردن دانشگاه ها ابلاغ کردند. از جمله این موارد تأکید بر وحدت حوزه و دانشگاه بود.

 

* تمامیت خواهان و انحصار طلبان وقتی دیدند در دانشگاه ها جایی ندارند در صدد برآمدند که دفتر تحکیم وحدت را به شکلی منحل یا تضعیف کنند

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اثرگذاری انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاه ها در قبل و پس از انقلاب گقت: قبل از انقلاب، انجمن های اسلامی بسیار تحت نظر بودند و فشارهای زیادی بر روی آنها اعمال می شد اما پس از انقلاب و به ویژه انقلاب فرهنگی، زمینه فعالیت بیشتر برای انجمن های اسلامی مهیا شد و این تشکل دانشجویی در بیشتر دانشکده ها و دانشگاه ها تشکیل شد. پس از آن نیز خود این تشکل ها به این نتیجه رسیدند که اتحادیه ای را تحت عنوان دفتر تحکیم وحدت که نام آن برگرفته از مسأله وحدت حوزه و دانشگاه بود، شکل دهند. برخی از تمامیت خواهان و انحصار طلبان وقتی دیدند در دانشگاه ها جایی ندارند در صدد برآمدند که دفتر تحکیم وحدت را به شکلی منحل یا تضعیف کنند. اولین قدمی که برداشته شد، مسأله شبیه سازی بود که تحکیم وحدت را دو پاره کردند و آن را به طیف علامه و طیف شیراز تقسیم کردند. پس از روی کار آمدن دولت نهم و دهم نیز طیف علامه را به طور کلی منحل اعلام کردند و دانشگاه ها را در اختیار انجمن هایی قرار دادند که وابسته به دولت یا حکومتی بودند. بسیاری از انجمن های اسلامی اصلاح طلب و مستقل عملاً در آن دوران منحل شدند و جای خود را به انجمن های اسلامی جعلی و وابسته به دولت دادند که حاصل انتخاب دانشجویان نبودند. با روی کار آمدن دکتر روحانی، مسأله بازگشایی انجمن های اسلامی شروع شد و هم اکنون آن چیزی که مورد انتظار است، این است که تشکل های سیاسی از هر جریانی در دانشگاه ها به طور مستقل بتوانند کار کنند و در زمینه های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نقش آفرین باشند.

 

*دانشگاه آزاد هم نمی تواند جزیره مستقلی باشد

نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای روحانی وعده هایی داده است که باید به آنها عمل کند. هنوز هم بسیاری از تشکل ها برای برگزاری یک مراسم باید هفت خوان رستم را رد کنند. ما قبول داریم باید فیلتری باشد و مسئولین نظر بدهند اما کارشکنی کردن و محدودیت ایجاد کردن در شأن دانشجو و دولت روحانی نیست. انتظار از آقای دکتر روحانی و دو وزیری که متولی مسأله دانشگاه ها هستند این است که  دانشجویان بتوانند از انرژی و پتانسیل خود برای نشر افکار و تبادل نظر استفاده کنند. دانشگاه آزاد هم نمی تواند جزیره مستقلی باشد. من چند روز قبل هم عرض کردم که قابل قبول نیست پس از رحلت آیت الله هاشمی (ره) که مؤسس دانشگاه آزاد بوده است، فضایی را در دانشگاه آزاد به وجود بیاورند که انسان احساس کند کودتایی در آنجا اتفاق افتاده است. من نمی دانم آنها از کجا چنین اجازه ای گرفته اند که طرفداران هاشمی بزرگ را از دانشگاه ها کنار بگذارند.دانشگاه آزاد از بودجه این مملکت استفاده کرده است و نمی تواند یک سیاست مستقلی داشته باشد. اساساً دانشجو باید آزاد باشد. نمی توان دانشجو را اسیر کرد و در بند قرار داد.  اگر دهان دانشجو بسته شود، دهان ملت بسته می شود و فساد و ناهنجاری کشور را فرا می گیرد.

وی افزود: نمی شود آقای دکتر روحانی بفرمایند که دانشگاه ها نباید امنیتی باشند اما ما شاهد باشیم که برخی از مسئولان در دانشگاه ها فضای امنیتی به وجود بیاورند. اگر اصلاح طلبان در سال ۹۲ و ۹۶ سخاوتمندانه و شجاعانه از روحانی عزیز حمایت کردند و هنوز هم حمایت می کنند بخاطر شعارها و برنامه های ایشان است و اگرنه ما هیچ کسی قسمی یاد نکردیم که از او حمایت کنیم. هر کسی شعارهای آزادی خواهانه و اصلاح طلبانه بدهد و حامی مردم باشد ما از او حمایت می کنیم و آقای روحانی را نیز به همین دلیل مورد حمایت قرار داده و می دهیم. امیدواریم آقای روحانی همانگونه که شعارها و چهره اش زیباست این زیبایی را به عملکرد هیئت دولت نیز سرایت دهد و اگر عده ای سنگ اندازی می کنند، ایشان آنها را به مردم معرفی کند و صادقانه به مردم بگوید که من بر سر عهد و پیمانم با شما هستم اما عده ای اجازه نمی دهند تا به وعده هایم عمل کنم. مردم از آقای روحانی انتظار دارند فضای امنیتی از سطح کشور برچیده شود. مردم انتظار دارند دانشگاه ها دارای فضای باز سیاسی و وحدت باشد. مردم انتظار دارند وضعیت اقتصادی و اشتغال بهبود یابد. این روزها اصلاح طلبان از جمله خود من توسط مردم مورد بازخواست قرار می گیریم که چرا دولت به شعارهای خود عل نمی کند.

 

*امروز یکی از پرده های سیاه و تاریکی که روی دین زیبای اسلام قرار گرفته است، ارائه چهره ای خشن از آن است

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود به زیبایی های اسلام و تشیع اشاره کرد که زیر برخی زشتی ها و پلشتی ها پنهان شده است و افزود: دین مبین اسلام و بالخصوص مذهب تشیع بسیار زیباست، زیرا از خدایی سرچشمه گرفته است که منبع زیبایی است و اگر عده ای از روی جهالت یا با سوء نیت از اسلام چهره ای زشت، خرافی و خشن جلوه می دهند، ربطی به خود اسلام ندارد. امروز یکی از پرده های سیاه و تاریکی که روی دین زیبای اسلام قرار گرفته است، ارائه چهره ای خشن از آن است.

اصل اولی در اسلام، صلح ، مهر، صفا و صمیمیت است. اسلام آمده تا همه با هم برادر و دوست باشند و زیر پرچم توحید باشند. پیامبر اکرم (ص) منادی صفا و صمیمیت است. خداوند نیز به پیامبر می فرماید: تو بخاطر قلب مهربانی که به تو عطا کردیم توانستی مردم را به دور خود جلب کنی. در قرآن مجید ۳۴۰ آیه حاوی کلمه  رحمت به معنای مهرورزی است. خداوند در قرآن کریم می فرماید صلح خیر است. هر کجا هم در قرآن کلمه خشونت آمیزی به کار رفته است درباره کفار است. آن هم نه کفار معمولی بلکه کفار محارب که قصد آسیب رساندن به مسلمانان را دارند.

 

*حمایت از ولایت فقیه با عقل ممکن است نه با شعار

منتجب نیا پس از سخنرانی خود به سؤالات تعدادی از دانشجویان پاسخ گفت. وی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان درباره مساله حصر گفت: شواهدی وجود دارد که ما را امیدوار می کند که پیش از پایان امسال مسأله حصر رفع شود.

عضو حزب جمهوری اسلامی همچنین در پاسخ به سؤال دانشجوی دیگری درباره شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) چهره ای بزرگ و درخشنده در تاریخ ایران است که با گذر زمان و حتی پس از وفاتش درخشندگی آن بیشتر خواهد شد. خدمات مرحوم هاشمی از اذهان مردم پاک نخواهد شد.

منتجب نیا که خود سابقه سال ها نمایندگی ولی فقیه در شهربانی کل کشور و انجمن اسلامی معلمان را در کارنامه دارد، به دانشجویی که نظر او را درباره ولایت فقیه خواستار شده بود، گفت: ما ولایت فقیه را قبول داریم اما نه به آن معنا که در آن ذوب شویم و بخواهیم عقل را تعطیل کنیم. یعنی مثلاً  اگر ولی فقیه گفت ماست سیاه است، ما هم نباید بدون تفکر بگوییم ماست سیاه است. حمایت از ولایت فقیه با عقل ممکن است نه با شعار.

عکس_2017-12-11_09-19-23 (2)

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر