کد خبر: 36628
A

با «باید» نمی‌توان کار را پیش برد و پیشگیری از اهمیت بسزایی برخوردار است

معاون قضایی رییس کل دادگستری استان تهران در سومین همایش مقابله با فساد و قاچاق کالاهای حوزه سلامت، گفت: وضعیت کشور ما در مبارزه با فساد در رده‌بندی جهانی مطلوب نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، آدابی اظهار کرد: تشکیلات قضایی مجموعه‌ای است که وظیفه اصلی مبارزه با فساد و جرم را بر عهده دارد. معاونت ما نیز وظیفه بازرسی از واحدهای قضایی را بر عهده دارد تا در اینجا با سوء جریانی مواجه نشویم. بر اساس تجربه‌ای که بدست آوردم به این جمع‌بندی رسیدیم که با «باید» نمی‌توان کار را پیش برد و پیشگیری از اهمیت بسزایی برخوردار است.

آدابی اضافه کرد: کار ما مانند یک پزشک است. وقتی که یک پزشک نتواند بیمار را با دارو درمان کند به جراحی می‌پردازد. قاضی هم همین وظیفه را دارد و وقتی به جمع‌بندی برسیم که نیاز است عضوی کنار گذاشته شود این کار را انجام می‌دهیم که قطعا بهترین روش نیست و آخرین روش است.

وی در مورد شیوه‌های برخورد با فساد گفت: ابتدا باید فرهنگ مبارزه با فساد را در جامعه نهادینه کنیم و به جای «باید» از «باور» استفاده کنیم. یعنی این اعتقاد را به عنوان فرهنگ نهادینه کنیم و وظیفه تک تک ماست که با مقوله‌ای به نام فساد مبارزه کنیم. متاسفانه وضعیت ما در مبارزه با فساد در رنکینگ جهانی مطلوب نیست.

وی به مسئله سلامت در غذا و دارو اشاره کرد و گفت: معاونت غذا و دارو در این زمینه نقش بسیار با اهمیتی دارد که باید به آن توجه کرد؛ زیرا با سلامت جامعه ارتباط تنگاتنگی دارد.

آدابی به زمینه‌های ایجاد فساد اشاره کرد و گفت: ضعف بینشی کارکنان برای مبارزه با فساد، ضعف اعتقادی و معنوی، زیاده خواهی و ساده انگاشتن فساد از عوامل موثر در ایجاد آن است؛ بنابراین باید فرهنگ ایجاد کنیم که این عمل تقبیح شود. فقدان انگیزه‌های لازم شغلی در میان کارمندان از عواملی است که بر گرایش آنها به فساد تاثیر می‌گذارد و یکی دیگر از عوامل ضعف فرهنگ سازمانی در مقابله با فساد است. این مسئله اهمیت دارد که خود یک سازمان تا چه اندازه اهتمام مبارزه با فساد داشته باشد. اگر یک سیستم فرد محور نباشد قطعا بسیاری از فسادها رخ نمی‌دهد. گاهی مشکل سازمانی ما یکسان بودن خادم و خائن است یعنی مرجعی نیست که خائن را از خادم تشخیص دهد.

آدابی در ادامه گفت: قانون گریزی و خلاءهای قانونی و قوانین متعارض راهکارهایی برای دور زدن قانون ایجاد می‌کند که این مسئله مشکل سازی می‌شود. همچنین در سازمان‌ها باید به امنیت فکری کارکنان نیز توجه کنیم. اگر یک نفر بداند بعد از بازنشستگی وضعیت مناسبی خواهد داشت، قطعا میزان گرایش به فساد کم می‌شود.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر