کد خبر: 36682
A

چراغ سبز مجلس به سپنتا نیکنام؛ او می‎تواند به شورا برگردد؟

نمایندگان مجلس با تصویب ماده یک طرح اصلاح قانون انتخابات شوراهای شهر، مقرر کردند که اقلیت‌های دینی امکان نامزدی در انتخابات شوراهای اسلامی را دارند. بر این اساس گره حضور سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد از جانب مجلس گشوده شد.

چراغ سبز مجلس به سپنتا نیکنام؛ او می‎تواند به شورا برگردد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران،منع حضور سپنتا نیکنام عضو زرتشتیشورای شهر یزد در این شورا با نظر شورای نگهبان،‌ موجب شد تا طرحی با عنوان «اصلاحقانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران»در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

در ماده یک این طرح که مربوط به حضور اقلیت‌ها در شورای شهر است، آمدهاست: «اقلیت‌های دینیشناخته شده در قانون اساسی ساکن در شهرها و روستاهای کشور می‌توانند نامزد انتخاباتشوراهای اسلامی همان شهر و روستا شوند. اقلیت‌های دینی شناختهشده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشتهباشند».
علی ادیانی رادنماینده مردم قائمشهر و سواد کوه در قامت مخالف با این طرح گفت: اگر در یک روستا، تمام سه نفر یا5 نفر عضو شورا به فرض محال از اقلیت های دینی انتخاب شوند، این سئوال پیش می آید که  ‌آیا برابر اصل صد و پنجم قانون اساسی، این شورا اسلامی است؟ پس این طرح در تغایر با قانون اساسی است.

لاریجانی در این هنگامگفت: نه چنین تغایری وجود ندارد.

ادیانی سخنان لاریجانی را قطع کرد و گفت: من پیشنهاد می‎کنم که اگر قرار است عزیزان اقلیت دینیدر شورای شهر باشند، به تناسب جمعیت به شرط اخذ آرای حداکثری حاضر شوند.

اما رئیس مجلس بر استناد قبلیش در این رابطه تأکید کرد و گفت: اگر به صورت جلسه مذاکرتمجلس خبرگان رجوع کنید، دقیقا همین شبه شما مطرح شده است که اگر اسم شوراها را «شورای اسلامی» می‎گذارید معنیش این است که در جاهای مختلف غیرمسلمان نمی‌تواند عضو باشد؟ شهید بهشتی هم در پاسخ می گویند مقصود این است که همه می توانند در انتخابات شوراها شرکت کنند اما تصمیماتشان باید اسلامیباشد.

ادیانی در پاسخ به ایناستناد تاریخی لاریجانی،‌ گفت: کسی که معتقد به اسلام نیست، چطور می تواند موازین شرعیرا در مصوبات رعایت کند!

لاریجانی خطاب به او یادآور شد: همه ما اعم از مسلمان و اقلیت دینی همه ایرانی هستیم و درجمهوری اسلامی ایران زندگی می‎کنیم.

اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلسشورای اسلامی در موافقت با این طرح گفت: مستند شورای نگهبان برای ممانعت از حضور اقلیت ها در شوراهای شهر به بخشی از صحبت های حضرت امام (ره) بود که اتفاقا به هیچ عنوان به اقلیت هایدینی اشاره نداشت و این را بیت امام نیز تصدیق کرده اند.

او ادامه داد: همان قانونی که 20 سال است اجرا می شود، باید پابرجا باشد. این قانون تضادی با نظر شوراینگهبان ندارد. 

در این میان علیرضا رحیمینماینده تهران نیز به حضور نیافتن اعضای شورای نگهبان در جریان بررسی طرح دو فوریتی،اعتراض کرد و در قالب اخطاری گفت: اعضای شورای نگهبان باید در جلسه امروز حضورو بررسی طرح های دوفوریتی و سه فوریتی حضور داشته باشند. اگرچه لاریجانی به او یادآورشد که نماینده ای از شورای نگهبان حضور دارد، اما رحیمی تاکید کرد که مطابق قانون باید 12 عضو شورای نگهبان در جلسه باشند نه فقط یک نفر به نمایندگی از آنها. رییس مجلس بار دیگر در پاسخ به او گفت که «تلقی شورای نگهبان این استکه اگر نمایندگانشان در جلسه حضور داشته باشند؛ کافی است. این بحثی است که باید بینخودمان و شورا حل کنیم.»

سرانجام نمایندگان با ۱۵۲ رأی موافق، ۴۱ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر در صحن اجازه حضور اقلیت‌های دینی در شوراها را صادر کردند.

گفتنی است ماده سوم این طرح نیز حاشیه‌ ساز شد. در این ماه آمده بود: «هیات تطبیق مصوبات تهران، شهر ری و تجریش به عضویت و ریاستفرماندار تهران و عضویت یک قاضی به انتخاب رییس قوه قضاییه و یکی از اعضای شورایاسلامی شهر تهران به انتخاب این شورا تشکیل می‌شود. در این خصوص مصوباتی که به شهرری و تجریش مربوط می‌شود با حضور فرمانداران ری و شمیرانات بررسی می‌شود.»

نادر قاضی پور اگرچه نماینده تهران نیست اما با این ماده مخالفت کرد و طی اخطاری گفت: مردم ایران از هر قوم وقبیله‎ای از حقوق مساوی برخوردارند. در این ماده شما اهالی شاه عبدالعظیم و شمیراناترا زیر نظر تهران قرار داده‌اید در حالی که خودشان فرماندار دارند.

رییس مجلس این اخطار را وارد ندانست و قاضی پور با کنایه گفت: اینکه آقای لاریجانی حق مردم شاه عبدالعظیم را قبولندارند،‌حرف دیگری است!
اما نه تنها رییس مجلس که حتی دیگر نمایندگان نیز این اخطار را قبول نداشتند. چرا که این ماده نیز با رای اکثریت نمایندگان به تصویب رسید.

با تصویب ماده چهارم این طرح، مجلس شورای اسلامی حضور سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد را تضمین کرد. چرا که در این ماده آمده بود: «اسن قانون از زمانبرگزاری انتخابات دوره پنجم شوراهای شهر و روستا لازم اجرا است.» از آنجا که نیکنام منتخب دوره پنجم شورای اسلامی شهر و روستاست، با این مصوبه می‎تواند به شورای شهر برود. البته باید منتظر ماند و دیدکه شورای نگهبان این مصوبه مجلس را تایید می کند یا اینکه سرانجام کار به مجمع تشخیص مصلحت سپرده می شود.

27217

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر