کد خبر: 36776
A

حداکثر سن وزرا ۶۵ سال شد| فاتحه نمایندگی خوانده شد| مردم را اذیت نکنید| حاشیه‎های مجلس

نمایندگان مجلس با کلیات طرحی برای اصلاح‌آیین‌نامه داخلی مجلس موافقت کردند که براساس آن سن مجاز برای فعالیت وزرا به 65 سال کاهش پیدا می‌کند و همچنین کمیسیون اصل نود در برابر شکایت از قوای سه‌گانه می‌تواند حکم صادر کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، ؛ طرحاصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس‌شورای اسلامی موضوعی بود که با پیگیریکمیسیون آیین‌نامه داخلی به صحن علنی مجلس رسید.

امکان صدور حکم از سوی کمیسیون اصل نود و کاهش سن فعالیت وزرا به 65 سال از جملهموضوعاتی بودند که از سوی موافقان و مخالفان کلیات این طرح مورد توجه قرار گرفت.

حاجی‎دلیگانی: چرا مردم را اذیت می‌کنید؟

حسینعلی حاجی دلیگانینماینده مردم شاهین شهر که در قامت مخالف کلیات طرح اصلاحیه آیین نامه داخلی مجلس،سخن می‌گفت، تأکید کرد: هنگام رای اعتماد دادن به وزرا، دولت موظف است برنامه 4 سالهخودش را همراه با اسامی پیشنهادی وزرا ارائه دهد. در این اصلاحیه ارائه برنامهدولت حذف شده است. نمی‎دانم این از روی عمد بوده است یا سهو؟

او افزود: خدا شاهد استکه به اینجا می‎گوییم خانه ملت اما کجا شأن ملت را رعایت می‎کنیم. شما به ورودی مجلسبروید و ببینید ورود و خروج مردم چگونه شده است. چرا مردم را اذیت می کنید؟ حقوقنمایندگان هم باید رعایت شود. اینگونه نباشد که مجبور باشیم برای باز شدن میکرفون،داد بزنیم!

کاظم دلخوش نماینده موافقاین طرح، افزایش تأثیرگذاری کمیسیون اصل 90 را نکته مهم این اصلاحیه دانست و گفت: کمیسیوناصل 90 عملا تأثیر گذاری ندارد. این اصلاحیه، جایگاه این کمیسیون را اصلاحکرده است.

 قاضی‌پور: با این اصلاحیه،فاتحه نمایندگی خوانده می‌شود

اما نادر قاضی پورنماینده مردم ارومیه دیگر چهره ‌ای بود که به مخالفت با این طرح پرداخت. او معتقدبود: «با ماده 35 اصلاح آیین نامه، فاتحه نمایندگی خوانده می شود. دیگر سئوالیبه مجلس نمی آید. با این ماده رئیس کمیسیون همه کاره می شود. آقای لاریجانی اصل 88 قانون اساسی می گوید در هر مورد که یک چهارم نمایندگان از رئیس جمهور ووزرا سئوال کنند رئیس جمهور یا وزیر موظف به حضور در مجلس است. اما با این اصلاحیه دیگر هیچ سئوالی به مجلس نمی آید و این موجب فساد می شود.

او با اشاره به کاهش سنمجاز برای فعالیت وزرا، اظهار کرد: الان نخبه هایی هستند که کار ندارند. به قولیدکتر شدن آسان و آدم شدن سخت است! ما برای نمایندگان مجلس 75 سال سن برای کارتعیین کردیم اما برای وزرا 65 سال را مشخص کرده ایم. این ظلم است چون متوسط عمرمفید 78 سال شده است. با این مواد دیگر نمی شود، نظارت کرد. الان ما دو سئوال ازرئیس جمهور داریم که اجازه طرح داده نمی شود.

لاریجانی در پاسخ به جملهآخر قاضی پور توضیح داد: خودتان آمدید و گفتید که جلسه ای بگذاریم و اگر نشد سئوالرا پیگیری کنم.

در پایان صحبت‌ها، عزتالله یوسفیان ملا در قامت رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس چند نکته از اصلاحیه رایادآور شد. او با اشاره به سرانجام نامعلوم تحقیق و تفحص‌هایی که روانه قوه قضائیهشده است، گفت: 39 سال تحقیق و تفحص داشتید و همه را پشت تریبون خواندید و به قوهقضائیه ارجاع کردید و نتیجه ای نداشته است. این آیین نامه این امکان را فراهمساخته که خود کمیسیون اصل 90، تبدیل به دیوان شود و اینگونه قدرت عملش بیشتر میشود. هر فردی از طرز کار قوای سه گانه شکایت دارد، می تواند از طریق مجلس شکایتکند. براساس این اصلاحیه، کمیسیون اصل نود حتی می تواند حکم صادر کند.

او در رابطه با کاهش سنفعالیت وزرا،‌ اظهار کرد: 65 سال سن مجاز برای وزرا، موضوعی است که همه به مااعتراض می کردند که 70 سال سن برای وزرا زیاد است به همین دلیل این اصلاح انجام شد.

در نهایت کلیات این طرحبا نظر مثبت نمایندگان همراه شد.

27217

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر