کد خبر: 36865
A
منتجب نیا در دانشگاه آزاد تبریز:

انتقاد از هیچ مقام و نهادی ممنوع نیست / سیاه ترین استبداد، استبدادی است که رنگ دینی داشته باشد

منتجب نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی : عموماً از آنجایی که افراد میانسال تعلقات مادی و دنیوی زیادی دارند و نمی خواهند هزینه ای برایشان ایجاد شود، از انتقاد کردن مسئولین هراس دارند، اما جوان و دانشجو نمی هراسد و به راحتی دغدغه های خود را مطرح می کند. البته دانشجویان فعال نیز نباید فراموش کنند که برای استبداد، بسیج یا انجمن اسلامی و اصولگرا یا اصلاح طلب فرقی ندارد و در هرجایی ممکن است استبداد به وجود بیاید و سیاهترین نوع استبداد، استبدادی است که رنگ دین به خود بگیرد.

انتقاد از هیچ مقام و نهادی ممنوع نیست / سیاه ترین استبداد، استبدادی است که رنگ دینی داشته باشد

 به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ حجت الاسلام و المسلمین رسول منتجب نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی، با حضور در دانشگاه آزاد واحد تبریز به مناسبت بزرگداشت روز دانشجو که به دعوت تشکل انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه صورت می گرفت، ضمن ابراز خوشحالی از حضور دوباره در شهر تبریز گفت: رسالت دانشجو نظارت، انتقاد، فریاد زدن و اعتراض کردن است. طبیعت و فطرت انسان حامی آزادی و آزادگی است و از سوی دیگر، غرایض انسان باعث تفرعن، استبداد و دیکتاتوری می شود. مرحوم امام خمینی (ره) معتقد بودند که رضاخان و سایر مستکبران از اول مستبد نبودند بلکه تربیت غلط و فضای نامناسب باعث استبداد و قلدری آنها شد. واضح است که اگر نظارت نباشد دیکتاتوری عیان می شود. نظارت و نقادی و پس از آن پرسشگری و پاسخگویی یک ضرورت انکار ناشدنی است و این یک مبحث عقلانی است که هیچکس نباید خارج از دایره نقد و پرسشگری باشد.هیچ کس فراتر از پرسش و پاسخگویی نیست. ما باید بیاموزیم که هم نقاد و هم نقدپذیر باشیم، چنانچه  پیامبر اسلام (ص) که معصوم است نیز خود را در معرض سوال، انتقاد و مشورت قرار داد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در قرآن کریم تنها یک مقام از دایره پاسخگویی خارج است و آن ذات مقدس الهی است، افزود: هیچ مقامی خارج از دایره نقد نیست و پرسیدن از هیچ نهادی ممنوع نیست. متأسفانه عده ای مفهوم اصل مترقی امر به معروف و نهی از منکر را که انسان ساز است مبتذل و محدود کرده اند. معنای نظارت عمومی نیز همین است که همه باید پرسشگر و پاسخگو باشند. هیچ کسی حق ندارد در یک دانشگاه به پرسش جوانان پاسخ ندهد. اربابان قدرت و مسئولان به دلیل احتمال «رشد غرور و خودمحوری، توهم و خیال عقل کل بودن و احاطه شدن توسط چاپلوسان» باید تحت نظارت و انتقاد قرار بگیرند چراکه  لغزش مسئولان، لغزش جامعه است و برای حفظ سلامت جامعه باید مسئولان را مرتب تحت نظارت قرار داد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: عموماً از آنجایی که افراد میانسال تعلقات مادی و دنیوی زیادی دارند و نمی خواهند هزینه ای برایشان ایجاد شود، از انتقاد کردن مسئولین هراس دارند، اما جوان و دانشجو نمی هراسد و به راحتی دغدغه های خود را مطرح می کند. البته دانشجویان فعال نیز نباید فراموش کنند که برای استبداد، بسیج یا انجمن اسلامی و اصولگرا یا اصلاح طلب فرقی ندارد و در هرجایی ممکن است استبداد به وجود بیاید و سیاهترین نوع استبداد، استبدادی است که رنگ دین به خود بگیرد.

منتجب نیا پس از سخنرانی خود به سؤالات تعدادی از دانشجویان پاسخ داد. وی در پاسخ به یکی از دانشجویا ن که درباره مسأله حصر پرسیده بود، گفت: حصر یک مسأله غیر شرعی و به ضرر نظام است و تاریخ در اینباره قضاوت خواهد کرد. البته ما امیدوار هستیم که مسأله حصر هرچه زودتر رفع شود. مأموران از منزل آیت الله کروبی خارج شده اند و چند چهره سیاسی نیز با ایشان دیدار داشته اند که ما بخاطر این گشایش ها از مسئولین امر تشکر می کنیم.

او همچنین در پاسخ به سؤال یک دانشجوی دیگر درباره عمل به وعدهای رئیس جمهور، گفت: آقای روحانی در سال های ۹۲ و ۹۶ بیشتر رأی خود را مدیون اصلاح‌طلبان است؛ البته حمایت ما آگاهانه بوده و می‌توانیم در عین اینکه حمایت می‌کنیم از آقای روحانی انتقاد هم داشته باشیم، جناب رییس جمهور هم باید به ما حق بدهد و ایشان موظفند ان‌شاءالله به مطالبات مردم جامه‌ی عمل بپوشند و مواردی را که از حدود اختیاراتشان خارج است، اعلام کنند.

قائم مقام حزب اعتماد ملی به دانشجویی که از وضعیت تشکل های سیاسی دانشگاه آزاد گله می کرد نیز گفت: دانشگاه آزاد از یادگاران آیت الله هاشمی رفسنجانی بزرگ و عزیز است و این موضوع از طریق برخوردهای تند و زشت با حامیان هاشمی در دانشگاه آزاد، از تاریخ حذف نخواهد شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر