کد خبر: 36958
A

نیویورک تایمز: مقامات دفاعی نسبت به درستی ادعاهای هیلی تردید دارند

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به اظهارات روز پنجشنبه نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره ایران نوشت: اگرچه دولت ترامپ تلاش کرد پرونده‌ای علیه ایران تدارک ببیند اما مقامات آمریکایی نتوانستند بگویند که مدارک‌شان چگونه اتهامات علیه ایران را ثابت می‌کند.

نیویورک تایمز: مقامات دفاعی نسبت به درستی ادعاهای هیلی تردید دارند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل روز پنجشنبه ایران را به تامین تسلیحات حوثی‌های یمن متهم کرد.

وی در یک پایگاه نظامی در واشنگتن مقابل قطعاتی ایستاد که مقامات نظامی گفته‌اند باقی‌مانده‌های موشک "قیام" ساخت ایران است که شامل یکی از موشک‌هایی می‌شود که حوثی‌ها به ریاض پایتخت عربستان شلیک کردند. مقامات سعودی ادعا کردند که این موشک‌ها ساخت ایران بودند و این یک اقدام جنگ افروزانه است.

هیلی در سخنان خود گفت: وقتی به این موشک نگاه می‌کنید، حقیقتا ترسناک است. تنها تصور کنید که این موشک بر سر فرودگاه‌های واشنگتن، نیویورک، پاریس، لندن یا برلین فرو می‌ریخت.

وی در ادامه ادعاهایش گفت که این موشک را پنتاگون به دست آورده است، بنابراین دولت ترامپ می‌تواند دیگر کشورها را به اقدام علیه ایران متقاعد کند. هیلی بدون اشاره به اینکه دولت دقیقا چه می‌خواهد، گفت: شما شاهد خواهید بود که ما یک ائتلاف برای عقب راندن ایران و آنچه انجام می‌دهد، ایجاد می‌کنیم.

به نوشته نیویورک تایمز، اتهامات نیکی هیلی آخرین گام از تلاش‌های دولت ترامپ برای تحت فشار قرار دادن ایران به دلیل برنامه موشکی بالستیکی و آنچه واشنگتن فعالیت‌های بی‌ثبات کننده این کشور در منطقه خاورمیانه می‌خواند، بود.

وی در پاسخ به این سوال که ایران کدام توافق بین‌المللی را نقض کرده است، گفت که قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای که در سال 2015 در تایید توافق هسته‌ای به تصویب رسید که از ایران می‌خواهد تسلیحات خاص را به خارج از این کشور صادر نکند یا انتقال ندهد، مگر اینکه به تایید شورای امنیت برسد. این قطعنامه همچنین از ایران می‌خواهد تسلیحاتی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند، به بیرون از این کشور منتقل نکند.

اما شواهدی که هیلی به نمایش گذاشت، شامل چهار سلاحی بود که عربستان سعودی و امارات متحده عربی در اختیار دولت آمریکا قرار داده بودند و نتوانستند ادعاهای او را به اثبات برسانند.

مقامات دفاعی گفته‌اند که نمی‌توانند به طور دقیق بگویند این سلاح‌ها، شامل موشک‌های قیام، یک موشک ضد تانک و یک پهپاد چه زمانی به حوثی‌ها داده شده است و این به معنی آن است که می‌تواند پیش از اجرایی شدن قطعنامه 2231 منتقل شده باشند. این مقامات همچنین گفته‌اند که آنها نمی‌توانند دقیقا بگویند سلاح‌ها چه زمانی استفاده شده است.

مقامات دفاعی به علاوه قادر نبوده‌اند بگویند که پهپاد مورد نظر چه زمانی و دقیقا کجا پیدا شده است. این یک پهپاد شکسته شده از نوع قاصف 1 و بدون کلاهک یا سیستم هدایت بوده است.

جفری لوئیس تحلیلگر موسسه مطالعات بین‌الملل میدل بری در کالیفرنیا در این‌باره گفت: نکته قابل ذکر دیگر این است که هیچ یک از سلاح‌های به نمایش در آمده قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای نداشته‌اند.

این روزنامه آمریکایی در بخش دیگری از گزارش خود نوشت: این در حالی است که خانم هیلی در اظهارات خود اشاره‌ای به بمباران‌های عربستان سعودی در یمن نکرد. عربستان در حال حاضر با فشارهای بین‌المللی برای توجیه کمپین خود علیه یمنی‌ها قرار دارد که بیش از دو سال است آغاز شده و خسارات و تلفات بیشماری در میان غیرنظامیان به همراه داشته است.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر