کد خبر: 37053
A

کولایی از بی‌توجهی به محیط زیست به عنوان یکی از امنیتی‌ترین مسایل منطقه انتقاد کرد

الهه کولایی، روز شنبه در نشست خبری کنفرانس "مخاطرات زیست محیطی و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا" که در دانشگاه تهران برگزار شد اظهار کرد: در حال حاضر موضوع محیط زیست و چالش‌هایی که در این حوزه با آن روبرو هستیم یکی از امنیتی‌ترین مسائل منطقه است که متاسفانه به آن توجه چندانی نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، دبیر علمی کنفرانس مخاطرات زیست محیطی و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا با بیان اینکه این نشست از جمله سلسله نشست‌های کنفرانس امنیتی تهران است، ادامه داد: انجمن ایرانی مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران به دلیل اهمیت موضوع محیط زیست و تاثیر آن بر امنیت تصمیم گرفت که این نشست را با محوریت مخاطرات زیست محیطی و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا برگزار کند و ما در این نشست تلاش داریم که پاسخ مشترکی به مسائل و چالش‌های  زیست محیطی که در سطح منطقه و همچنین جهان با آن روبرو هستیم، ارائه کنیم.

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه متاسفانه همکاری‌های منطقه‌ای در ارتباط با این موضوع در منطقه خاورمیانه از رشد قابل قبولی برخوردار نیست، خاطرنشان کرد: باید توجه کنیم که موضوع امنیت دیگر محدود به مسائل نظامی نیست بلکه دامنه آن گسترش پیدا کرده و یکی از موضوعات تاثیرگذار بر موضوع امنیت، مسائل زیست محیطی است.

وی با بیان اینکه تاثیر موضوع محیط زیست بر مقوله امنیت جزو مطالعات میان رشته‌ای است و موضوعی جدید در ایران است، اظهار کرد: در کنفرانسی که در این زمینه در روز سه‌شنبه 28 آذرماه در دانشگاه تهران برگزار می‌شود، از مجموع مقالات ارسالی 16 مقاله برای ارائه انتخاب شده است که در آن ابعاد مختلف محیط زیست، تاثیر آن بر امنیت و ضرورت همکاری بین کشورهای منطقه جهت حل مشکلات زیست محیطی مورد تاکید قرار گرفته است.

این استاد دانشگاه یکی از مسائل مهم در ارتباط با مسائل زیست محیطی و تاثیر آن بر مقوله امنیت را، آب و منابع آبی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر این موضوع یکی از چالش‌های مهم غرب آسیا است. موضوعی که روابط بین کشورها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دبیر علمی کنفرانس مخاطرات زیست محیطی و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا، با بیان این‌که سیاست‌های مربوط به آب دیگر تنها به مسائل داخلی یک کشور مربوط نمی‌شود و بی‌توجهی به موضوع آب و حفظ منابع آبی پیامدهای منطقه‌ای جدی منطقه‌ای و بین‌المللی به همراه خواهد داشت به نحوی که بر موضوع امنیت تاثیر می‌گذارد، تصریح کرد: در حوزه حقآبه مشترک با کشورهای همسایه‌مان در شرق و جنوب با مشکلاتی در راستای استفاده عادلانه و منصفانه از این حقآبه‌ها روبرو هستیم و ضروری است که در این حوزه‌ها همکاری‌های منطقه‌ای مورد توجه قرار بگیرد.

کولایی با بیان این‌که نگاه حاکم بر این کنفرانس نگاهی آکادمیک است و ما تلاش کرده‌ایم در این کنفرانس در قالب نگاهی علمی به این موضوعات توجه کنیم و نقش‌مان را در ایجاد صلح و ثبات در منطقه به درستی ایفا کنیم، ادامه داد: در این کنفرانس مقاماتی از وزارت خارجه از جمله سید عباس عراقچی و برخی از مقامات سازمان محیط زیست حضور خواهند داشت.

وی همچنین یکی دیگر از مهمانان این نشست را «گری لوئیس» نماینده سازمان ملل در تهران عنوان کرد و گفت: دراین کنفرانس به موضوع جنبه‌های نرم امنیت که محیط زیست یکی از جنبه‌های بسیار مهم آن است، توجه شده است.

کولایی با بیان اینکه امنیت ما و کشورهای منطقه با تهدیدات مشترکی روبرو است که یکی از این تهدیدات، چالش‌های زیست محیطی است و در همین چارچوب اجرای همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، انجام گفت‌وگو در این زمینه و برگزاری نشست‌های علمی و آکادمیک ضروری و مهم است، تاکید کرد: در حل این چالش‌ها فقط دولت‌ها تعیین‌کننده نیستند بلکه نهادهای مدنی نیز تاثیرگذار هستند و در همین چارچوب است که ما تاکید داریم باید به موضوع دیپلماسی عمومی در بخش‌های غیررسمی نیز توجه شود.

وی با تاکید بر اینکه محیط زیست یکی از امنیتی‌ترین مسائل منطقه است که اگر به آن توجه نکنیم بحران‌های متعددی را به همراه خواهد داشت،  خاطرنشان کرد: همان‌طور که پیش از این اشاره کردم یکی از این موضوعات مساله آب است. چنانکه در این کنفرانس در یک مقاله‌ای به این موضوع اشاره شده است که یکی از مسائلی که در ایجاد بحران و درگیری در سوریه موثر بود، موضوع منابع آبی و چالش‌های ایجاد شده در این زمینه در این کشور بوده است. این موضوع در چندین سال باعث جابجایی جمعیت‌ها و در ادامه آن تشدید شکاف اجتماعی در این منطقه شده است. در همین راستا است که ما تاکید داریم چالش‌های زیست محیطی می‌تواند به بحران‌های امنیتی تبدیل شود.

در ادامه این نشست جعفر حق‌پناه دبیر اجرایی کنفرانس مخاطرات زیست محیطی و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا با اشاره به موضوع برخی از مقالاتی که در این همایش ارائه می‌شود، گفت: در این مقالات به موضوع ریزگردها، آلودگی خاک، منابع خاکی و تاثیر آن بر امنیت اشاره شده است.

وی با بیان اینکه یکی از محورهای مورد توجه در این همایش موضوع دیپلماسی آب است، افزود: شرکت کنندگان در این نشست که موضوع آن بحثی میان رشته‌ای است عموما کسانی هستند که در حوزه‌هایی چون محیط زیست، جغرافیای سیاسی و روابط بین الملل صاحب نظر هستند.  

حق پناه، همچنین اظهار کرد: از معاون سفیر افغانستان نیز دعوت کرده‌ایم که در این نشست سخنرانی کند.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر