کد خبر: 37073
A

روحانی:با هر رییس‌جمهور انقلاب تازه نمی‌خواهیم

در مطلب زیر به بازنشر سخنان حسن روحانی در 24 آذرماه سال 87 پرداخته ایم. زمانی که او ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده داشت و در دیدار با جمعی از اساتید انتقاداتی را از عملکرد دولت نهم مطرح کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر شرایط پیچیده پرونده هسته‌ای ایران و اثرگذاری قطعنامه‌های ظالمانه شورای امنیت بر اقتصاد داخلی گفت: این شرایط پیچیده به این معنا نیست که درها قفل شده و راهی وجود ندارد، مطمئناً می‌توان با تدبیر و حوصله شرایط را تغییر داد و گره‌های کور پرونده را باز کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در پاسخ به ابراز نگرانی‌ تعدادی از حضار نسبت به برخی مشکلات موجود گفت: «صرف نظر از این مساله که دولت نهم طی سه سال گذشته گام‌هایی را برای کشور برداشته است، اما با شیوه‌های عمل خود نگرانی‌های فراوانی را نیز برای مردم و به ویژه نخبگان به وجود آورده که ابراز نگرانی‌های شما درباره آینده کشور نمودی از همین واقعیت است.»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این که بخش اعظم مشکلات فعلی ناشی از بی‌توجهی به نظرات کارشناسی است، گفت: این که افرادی به «خود نظام‌بینی» مبتلا شوند و نظام و کشور را در اراده و فکر خویش متبلور بینند، حتماً مشکلات متعددی را به وجود می‌آورد. بی‌اعتنایی به نظرات و هشدارهای کارشناسان و احساس بی‌نیازی از توصیه‌ها و دیدگاه‌های نخبگان باعث ایجاد مشکلات جدیدی می‌شود که برخی از آن‌ها به این سادگی‌ها قابل حل نیست و در برخی موارد حتی ممکن است سال‌ها کشور را گرفتار خود کند.

روحانی ادامه داد: متاسفانه طی چند سال اخیر بسیاری از شوراها و دستگاه‌های مشورتی یا نهادهایی که برای مشورت و برنامه‌ریزی تاسیس شده بودند به بهانه‌های مختلف تعطیل شدند. «سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی» که حاصل ده‌ها سال فعالیت افراد نخبه و صاحب‌نظران فرهیخته بود و مغز متفکر برنامه‌ریزی کلان کشور محسوب می‌شد، ناگهان منحل شد. بیش از بیست شورای مهم و راهبردی از «شورای پول و اعتبار» گرفته تا انواع شوراهای عالی نیز با یک فرمان منحل شدند.


وی تصریح کرد: البته یکی از دلایلی که در توجیه انحلال سازمان مدیریت و برخی از شوراها ارائه شده این است که سرعت اجرای تصمیمات دولت افزایش پیدا می‌کند. با آن که ممکن است این برداشت در برخی زمینه‌ها درست باشد اما نباید فراموش کنیم با حذف دستگاه‌های مشورتی، هدایت‌کننده و نظارت‌کننده، به همان میزان که سرعت افزایش می‌یابد، خطاها و اشتباهات نیز بیشتر خواهند شد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک با تاکید بر این پرسش که «مگر می‌شود کشور را با سعی و خطا اداره کرد»، یادآور شد: وقتی که اصرار داشته باشیم با سعی و خطا حرکت کنیم و به توصیه‌های کارشناسان خیلی احترام نگذاریم، وضع همین می‌شود که اکنون هست. هنگامی که سیستم مشورتی و دستگاه‌های هدایت‌کننده و نظارت‌کننده را حذف می‌کنیم یا خیلی جدی نمی‌گیریم، تصمیماتی که در یک جمع کوچک اتخاذ می‌شوند مشکلات فراوانی را برای کشور ایجاد می‌کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به پرسش یکی از استادان حاضر که ‌پرسید «تا کی می‌خواهیم با تغییر هر دولت شاهد یک انقلاب باشیم»، گفت: در این که با تغییر رییس‌جمهور نباید جهت اصلی حرکت کشور تغییر کند، تردیدی وجود ندارد. ما یک بار انقلاب کردیم و دیگر با هر رییس‌جمهور یک انقلاب تازه نمی‌خواهیم. باید همین انقلاب را حفظ کنیم و دست به دست یکدیگر بدهیم تا اهداف عالیه انقلاب اسلامی را محقق سازیم. برای تحقق کامل آرمان‌های نظام اسلامی هنوز راه طولانی و سختی پیش روی ماست.

روحانی با تاکید بر اهمیت سیاست‌های کلان نظام که به تصویب رهبری معظم انقلاب رسیده‌ است، یادآور شد: فلسفه تدوین سیاست‌های کلی نظام این بود که با تغییرات سیاسی و جناحی، مسیر کلی حرکت کشور به‌ سمت توسعه و تعالی دستخوش تغییر و التهاب نشود. ناامنی فقط به معنای تعرض به یک شخص یا مسائلی مانند سرقت و جنایت نیست. بدترین ناامنی آن است که افراد یک کشور ندانند مسیر آینده آن‌ها کجاست، فردا چه اتفاقی می‌افتد یا چه راهی انتخاب می‌شود. سیاست‌های کلان نظام، ثبات و آرامش را به ارمغان می‌آورد و در یک کلام باعث امنیت خاطر مردم و سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی می‌شود. قانون اساسی در اصل 110 تاکید کرده است که تعیین سیاست‌های کلان نظام پس از مشورت مجمع تشخیص مصلحت بر عهده رهبری نظام است تا مسئولان پایین‌تر نتوانند آن را دستخوش تغییر کنند؛ بنابراین، سیاست‌های کلان نظام نوعی راهبرد بلندمدت است که به سادگی تغییر نمی‌کنند و به مردم احساس ثبات و امنیت می‌بخشد.

وی افزود: متاسفانه طی سال‌های اخیر حتی سیاست‌های کلان نظام که توسط مقام معظم رهبری تصویب شده نیز مورد توجه جدی نبوده است. مثلاً یکی از این سیاست‌ها که پس از تصویب در مجمع توسط رهبری معظم انقلاب تایید و ابلاغ شده این است که دولت باید هر ساله ده درصد از وابستگی خود به نفت را کاهش دهد. علی رغم آن که در سه سال اخیر با افزایش شدید قیمت نفت مواجه بودیم و این امکان به وجود آمد که لااقل بر اساس افزایش قیمت نفت این هدف تامین شود و هر ساله ده درصد از وابستگی دولت به نفت در هزینه‌های جاری کاهش یابد، اما باز هم این سیاست کلی مورد توجه قرار نگرفت. نفتی که تا چند سال قبل بشکه‌ای 25 دلار فروخته می‌شد را تا 130 دلار هم فروختیم؛ اما بر اساس همین نفت گران و درآمد سرشار هم نتوانستند وابستگی دولت به نفت را کاهش دهند.
روحانی در همین رابطه تصریح کرد: البته ممکن است برخی‌ تصور کنند بی‌توجهی به سیاست‌های کلان نظام به معنای بی‌توجهی به مجمع تشخیص مصلحت است اما باید بدانیم که سیاست‌های کلان نظام متعلق به رهبری است.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر