کد خبر: 37088
A

اینجا اهواز؛ به وقت به ثمر نشستن پروژه‌های دولت روحانی

سه شنبه هفته‌ای که گذشت خبرنگاران رسانه‌های داخلی میهمان مردمان خونگرم خوزستان بودند تا نظاره‌گر طرح‌هایی باشند که عمر تصویب برخی از آنان به 20 سال هم می‌رسد. طرح‌هایی که اگرچه چندین سال به دست فراموشی سپرده شده بودند اما بالاخره در این دولت روی اجرایی شدن را به خود دیدند.

اینجا اهواز؛ به وقت به ثمر نشستن پروژه‌های دولت روحانی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، رضوانه رضایی پور: اینجا خوزستان است. سرزمین نخل‌های سر به آسمان ساییده‌ای که ناظر تمام اتفاقاتی بوده و هستند که در طول چهار دهه گذشته بر این خطه از کشور رفته است؛ از دسیسه‌ای که در آنسوی مرزهای ایران کشیده شد و به هشت سال جنگ تحمیلی انجامید تا ورود میهمانان ناخوانده‌ای که تمام هست و نیست مردم این دیار را با خود برد.

اینجا اهواز است. شهری که کارون اش همچنان منجی زندگی مردمانش می‌شود و بر سر بذل سخاوتش همواره دعواست. اینجا اما در نتیجه اقدامات چندساله دولت تدبیر و امید دیگر آنچنان خبری از گرد و غبار نیست و حتی شوره‌زارهایی که دست رد به سینه ساکنان روستاها زده و آنان را روانه شهرها ساخته بود.

سه شنبه هفته‌ای که گذشت خبرنگاران رسانه‌های داخلی میهمان مردمان خونگرم خوزستان بودند تا نظاره‌گر طرح‌هایی باشند که عمر تصویب برخی از آنان به 20 سال هم می‌رسد. طرح‌هایی که اگرچه چندین سال به دست فراموشی سپرده شده بودند اما بالاخره در این دولت روی اجرایی شدن را به خود دیدند.

از چند صد هزار هکتار شوره‌زاری که روزی به دلیل کمبود آب صاحبان خود را روانه شهرها کرده بودند و امروز به دلیل اصلی بازگشت‌شان تبدیل شدند گرفته، تا هزاران هکتار زمینی که باید درختکاری شوند تا بتوانند جلوی پدیده ریزگردها را بگیرند. به این طرحها البته باید ساخت تصفیه خانه‌ای که قرار است مشکل آب مصرفی ساکنان این شهر را برطرف سازد و همچنین تدابیری که برای حل مشکلات قطعی برق این استان در نظر گرفته شده را هم افزود.

اینها همه پروژه های در دست اجرایی هستند که در سکوت خبری به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شوند. حتی صدا و سیما هم در روزهایی که با ورود گرد و غبار به خوزستان نام این استان را در صدر اخبار خود قرار می‌دهد حاضر نیست از اقدامات انجام شده برای مهار این پدیده گزارشی تهیه کند. هرچند درصدی از بودجه این پروژه‌ها برای این سازمان در نظر گرفته شده باشد، اما باز هم مسئولان رسانه ملی روی خوش خود را به همه اتفاقات خوشایندی که در این دولت رقم می‌خورد، نشان نمی‌دهد.

خوزستانی‌ها اما بهتر از ما مردمان سایر استانها می‌دانند که در خوزستان چه رخ داده است که در روزهای انتخابات با شعار «ما که هوا نداریم هنوز هواتو داریم» به استقبال روحانی رفتند. اکنون دولت دوازدهم نیز در ادامه مسیر گذشته به نحوی گام برمی دارد تا آسمان آبی همیشگی بار دیگر به صاحبان اصلی‌اش برگردانده شود و نخل‌های استوار، افق‌های روشن را به نظاره بنشیند.

پست انتقال برق خوزستان و حل مشکل قطعی برق در فصل گرم سال

پست انتقال برق خوزستان، نخستین محلی بود که به بازدید اصحاب رسانه اختصاص یافت. جایی که مهندسان آن چاره‌ای برای رفع خاموشی‌های استان در فصل گرم سال اندیشیدند و در نهایت با عقد قراردادی به شستشو و رنگ آمیزی مقره‌هایی پرداختند که عامل اصلی قطع برق در گرمترین روزهای سال بود.

تابستان امسال بود که تحمل گرمای طاقت فرسای استان با خاموشی برق صد چندان می‌شد و سیل انتقادات به مسئولان شرکت برق روانه می‌شد که چرا فکری به حال مردمان خوزستان آن هم در دمای بالای 50 درجه نمی‌کنند. خاموشی‌هایی که پیاپی رخ می‌داد و بخشی از زندگی مردم را مختل می‌کرد، در نهایت مسئولان شرکت برق این استان را دست بکار کرد تا از سه روش برای حل این مشکل استفاده کنند. شستشو، تبدیل مقره‌های برق از سرامیکی به سلیکونی که خاصیت خاک‌گریزی و آب‌گریزی دارند و آر تی وی کردن مقره‌ها که در واقع پوشش عایقی است که روی تجهیزات سرامیکی پاشیده می‌شود تا خاصیت سلیکونی پیدا کند، از جمله اقدامات انجام گرفته بود.

قنواتی معاونت بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای خوزستان با بیان این مقدمات، گفت: با این اقدامات تا حدودی از قطع برق در اثر گرد و خاک هایی که در خوزستان اتفاق می‌افتد مقابله خواهد شد. او در ادامه با بیان اینکه برای انجام این کار 15 دستگاه در سال جاری خریداری شد و 15 دستگاه دیگر هم در آینده خریداری خواهد شد، عنوان کرد: بهترین راه برای پایان دادن به خاموشی‌ها، جلوگیری از ایجاد گرد و خاک است اما ما هم در حد خود و با توجه به تکنولوژی موجود اقداماتی را انجام داده‌ایم. ولی باز هم اگر کانون‌های آلودگی ادامه داشته باشد می‌تواند همچنان هزینه‌هایی را روی دست صنعت برق بگذارد.

تصفیه خانه شرق اهواز و نجات کارون از فاضلاب

مجموعه تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز از دیگر پروژه‌هایی بود که میزبان خبرنگاران رسانه‌ها شد. مجموعه‌ای که طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی باید خیلی زودتر از اینها به بهره‌برداری می‌رسید از آن دست پروژه‌هایی بود که اسیر تحریم‌ها شد و پس از چند سال توقف اجباری، اکنون و با روی کار آمدن دولت روحانی زمان زیادی تا بهره برداری از آن باقی نمانده است.

فردوس کریمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز به مشکلات موجود این شهر اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اساسی شهر اهواز فاضلاب است. در این شهر یک تصفیه خانه قدیمی و فرسوده وجود دارد که تنها سی هزار متر مکعب ظرفیت داشته و به هیچ وجه جوابگوی مشکلات فاضلاب نیست. او در ادامه به تصفیه‌خانه جدید این شهر اشاره کرد و گفت: اساسا این تصفیه خانه برای جمع‌آوری فاضلاب شرق اهواز است و 112 هزار متر مکعب فاضلاب را در روز که بخشی از آن به کارون هدایت می‌شده، نجات می‌دهد.

فردوس کریمی با اعلام این خبر گفت: ظرفیت این تصفیه خانه ۱۱۲ هزار متر مکعب در شبانه روز و برای مصرف جمعیت بالغ بر ۵۲۲ هزار نفر است. او البته این را هم گفت که از این پس ۷ هزار مترمکعب زمین کشاورزی احیا خواهد شد و این طرح باعث اشتغالزایی ۳۵ هزار نفر خواهد شد و از همه مهمتر به وضعیت کیفی رودخانه کارون هم کمک خواهد کرد. قرارداد این تصفیه‌خانه که کریمی از بهره‌بردای آن تا پایان امسال خبر می‌دهد، در اردیبهشت سال 88 منعقد و مدت طراحی آن نیز 30 ماه پیش‎بینی شده بود اما به علت تحریم‌هایی که وجود داشت تا کنون طول کشیده است. در واقع با وضع تحریم‌ها، بانک جهانی که پیمانکار این طرح بود به تعهدات خود عمل نکرد و کل هزینه‌های مالی را خود دولت انجام داده است.

عملیات مهار ریزگردها و سه سال مانده تا خداحافظی با پدیده گرد و غبار
شاید یکی از مهمترین اقداماتی که از سوی جهاد کشاورزی استان در حال انجام است، عملیات مهار ریزگردهایی است که نزدیک به یک دهه خوزستان را درگیر خود کرده است. کانال انتقال کوت امیر از مسیرهایی بود که باید چندین کیلومتر از آن را طی می‌کردیم تا به نقطه‌ای برسیم که قرار است آب را به مکانهای فوق بحرانی ریزگردها برساند. در کنار این کانال که آب بندر ماهشهر را تامین می‌کند، کانال دیگری به طول 44 کیلومتر ساخته شد و آب منطقه کارون را به سمت 112 هزار هکتار زمین بحرانی هدایت می‌کرد.

شمایلی مدیرعامل موسسه جهاد نصرکه مسئولیت این پروژه را بر عهده دارد در جمع خبرنگاران عنوان کرد: وسعت منطقه‌ای که سال گذشته گرد و غبار در آن اتفاق افتاد 112 هزار هکتار است. در همان روزها وزارت جهاد از طرف دولت مامور شد تا مقابله با گرد و غبار با منشا داخلی را برعهده داشته باشد. برای این کار دو هدف برای تامین آب از سوی جهاد استان در نظر گرفته شد؛ ابتدا آبیاری نهال های کاشته شده و دیگری مرطوب سازی. او در ادامه توضیحات خود عنوان کرد: درختانی که کاشته می‌شود نیاز به چند سال زمان دارد که بتوانند جلوی گرد و غبار را بگیرند. ما با استفاده از امکانات موجود در کارون و ایستگاههای پمپاژی که در منطقه جنوب اهواز قرار دارد کانالی به طول 44 کیلومتر را به مرکز فوق بحرانی کانون ریزگردها خواهیم برد. شمایلی گفت: ما باید آب را روی زمین رها کنیم که خاک در اثر گردو غبار رطوبت بگیرد و تثبیت شود. از طرفی هم بذر زیر آب که آماده سبز شدن است به پوشش گیاهی تبدیل شود.او با بیان اینکه 95 درصد کارها انجام گرفته است، گفت: تا هفته اول دیماه این آب منتقل خواهد شد.

مطیعی مدیرکل منابع طبیعی خوزستان نیز کاهش رطوبت و از بین رفتن پوشش گیاهی را دو عامل اصلی وقوع ریزگردها خواند و از اقدامات صورت گرفته در سازمان تحت سرپرستی خود اینگونه گفت: ما موظف شدیم که ظرف یکسال کانون جنوب شرق را کنترل کنیم. دولت در سال گذشته تصویب کرده بود که 42 هزار هکتار از این منطقه باید تا پایان امسال تثبیت شود که پیش بینی ما هم این است که تا پایان امسال عملیات بیولوژیکی آن انجام شود. مطیعی البته این را هم گفت که از هم اکنون به مدت سه سال زمان نیاز است تا این پوشش گیاهی مستقر شده و بتواند در فصل زمستان جلوی ریزگردها را بگیرد.

طرح 550 هزار هکتاری و بذر امیدی که در آن سبز شد
آخرین بازدید خبرنگاران از پروژه‌های در دست اجرای اهواز، چیزی حدود 4 ساعت به طول انجامید. طرحی با 550 هزار هکتار مساحت که بنام طرح خوزستان -ایلام در حال انجام است، یکی از بهترین و مهترین اقداماتی است که از سوی مسئولان جهاد کشاورزی در دست بهره‌برداری است. شوره‌‌زارهایی که این روزها جای خود را به زمین‌های زراعی داده‌اند و کشت گندم در آن در جریان است، یکی از موثرترین اقداماتی بود که توانسته مهاجران زیادی را به زمین‎های پدری خود بازگرداند.

اما این طرح باید خیلی پیشتر از اینها به پایان می‌رسید. سال 75 با سفر مقام معظم رهبری به استان خوزستان، این طرح به تصویب رسید و به دولت اصلاحات ابلاغ شد اما بدلیل اختصاص نیافتن بودجه‌ای کلان برای آن، تا اجرایی شدن چیزی حدود 17 سال زمان برد. با استقرار دولت یازدهم و اولین سفر استانی حسن روحانی به خوزستان، بالاخره دستور به شروع کار صادر شد و این طرح در بهار سال 93 کلید خورد. اینبار 1 و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اجرایی شدن آن اختصاص یافت تا در نهایت این طرح در همان سه سال زمانی که از قبل پیش بینی شده بود، روند اجرایی خوبی را پیدا کند.

مهاجرت معکوس از جمله دستاوردهای اجرای این طرح بود تا مردم با بازگشت به زمین‌های زراعی خود، به کاشت گندم پرداخته و به تولید 4 تن در هر هکتار زمین دست یابند.

اکنون آنچه که در 550 هزار هکتار زمین به چشم می‎خورد، تبدیل زمین‌های بی‎آب و علفی است که کم کم به سبزی درآمدند و رنگ امید را به مناطق خشک خوزستان پاشیدند. هرچند حق خوزستانی‌ها چیزی فراتر از این است اما باز هم مردمان بسیاری از همین اتفاقات بی‌خبرند. آنگونه که یکی از مسئولان این پروژه اعلام کرد، یک درصد از درآمد حاصل از این طرح به صدا و سیما تعلق گرفته بود تا گزارشاتی را از روند اجرایی شدن آن تهیه کند. اما این کار عملا رخ نداد و به تبع آن سایر رسانه‌ها نیز قدمی در این راه برنداشتند  تا باز هم خوزستان باشد و همان اخبار گرد و غبارش.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر