کد خبر: 37255
A

مجلس به حذف هیئت رئیسه موقت رأی داد/ نمایندگان می‌توانند هر ۶ ماه یک‌بار جایشان را در مجلس عوض کنند

نمایندگان مجلس با طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس ضمن حذف برگزاری انتخابات هیئت رئیسه موقت، تغییر جایگاه نشستن نمایندگان را از تغییر سالانه به شش ماه کاهش دادند.

مجلس به حذف هیئت رئیسه موقت رأی داد/ نمایندگان می‌توانند هر ۶ ماه یک‌بار جایشان را در مجلس عوض کنند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، نمایندگان در جلسه علنی امروز، مواد ۱ و ۲طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس را تصویب کردند.

 

در ماده اول طرح اصلاح آیین نامه داخلی آمده استکه «ماده ۴ آیین نامه داخلی مجلساینگونه اصلاح می شود که جایگاه نمایندگان هر شش ماه یکبار براساس قرعه کشی تغییر خواهدکرد. نمایندگانی که در قرعه قبل در قسمت جلوی مجلس بودند به حکم قرعه در قسمت دوم مجلساستقرار پیدا می کنند.»

لازم به ذکر است که پیش از این جایگاه نشستن نمایندگان درصحن مجلس، یکسال یکبار تغییر می‎کرد.

نمایندگان در ادامه بررسی مواد این طرح اصلاحی،تصمیم به حذف هیئت رئیسه موقت گرفتند.

نمایندگانماده ۱۱ آیین نامه داخلی درباره وظایف هیئت رئیسه سنی را اصلاح کردند که براساس آنهیئت رئیسه سنی عهده دار اموری همچون اداره جلسه افتتاحیه، انجام مراسم تحلیف، قرعهکشی برای تعیین اعضای شعب، توزیع اعتبار نامه‌های بین شعب، برگزاری انتخابات هیئت رئیسهو اداره امور اداری مجلس تا زمان انتخابات هیئت رئیسه است.

پیش از این در جلسه اول مجلس جدید،نمایندگان براساس ترکیب سنی به عنوان جوان‌ترین و مسن‌ترین نماینده در جایگاه هیئترئیسه قرار می‌گرفتند و ترکیب هیئت رئیسه سنی را تشکیل می‌دادند و پس از آن نمایندگان در رابطه با هیئت رئیسه موقت رأی گیریمی کردند.

پس از انتخاب هیئت رئیسه موقت، نوبت به انتخابهیئت رئیسه دائم می‌رسید که تا زمان نهایی شدن اعضای هیئت رئیسه دائم، این هیئترئیسه موقت بود که امور مجلس را عهده دار بود. حال براساس  اصلاحیهصورت گرفته، عملا انتخابات هیئت رئیسه موقت برگزار نخواهد شد و هیئت رئیسه سنی انتخاباتهیئت رئیسه دائم برای اداره امور یکسال مجلس را انجام می دهند.

لازم به ذکر است که باتوجه به اصلاح آیین نامه داخلی،‌ مواد ۱۲و۱۳ آیین نامه که مربوط به روند برگزاری انتخاباتهیئت رئیسه موقت نیز حذف شد.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر