کد خبر: 37305
A

برگزاری بیش از هزار برنامه روز دانشجو/موافقت با تمدید پروانه پنج انجمن اقلیت‌های دینی

دبیر کمیسیون ماده 10 قانون نحوه فعالیت احزاب و تشکل‌های سیاسی، گفت:در نهمین جلسه این کمیسیون با تمدید پروانه پنج انجمن اقلیت دینی و همچنین گسترش فعالیت یک حزب از محدوده تهران به سراسر کشور موافقت کرد.

برگزاری بیش از هزار برنامه روز دانشجو/موافقت با تمدید پروانه پنج انجمن اقلیت‌های دینی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، بهرام سرمست در نشست خبری امروز خود، اظهار کرد: کمیسیون ماده 10 با تمدید پروانه انجمن فرهنگی ارامنه چهارمحال مقیم مرکز، انجمن زرتشتیان قاسم‌آباد یزد، شورای خلیفه‌گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران، شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران و شمال و انجمن ارامنه تهران موافقت کرد.

وی در ادامه افزود: حزب توسعه ملی استان تهران که دارای پروانه فعالیت در استان تهران است تقاضای فعالیت در سراسر کشور با عنوان حزب توسعه ملی ایران اسلامی داشت که با این تقاضا نیز موافقت شد. همچنین در این جلسه گزارش مجامع عمومی مجمع دانش‌آموختگان ایران اسلامی، کانون مهستان و حزب اسلامی رفاه کارگران مطرح و تایید آن مشروط به تطبیق اساسنامه و مرامنامه این تشکل‌های سیاسی با قانون جدید احزاب شد.

دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب درباره اختصاص یارانه احزاب، گفت: در بودجه سال جاری مبلغ چهار میلیارد تومان برای کمک به احزاب در نظر گرفته شده که تخصیص این بودجه از سوی وزیر کشور در حال پیگیری است و تلاش می‌کنیم این مبلغ به احزاب تا پایان سال اختصاص داده شود.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور همچنین با بیان اینکه تقویت، تشویق و تسهیل فعالیت احزاب از وظایف وزارت کشور است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاهد تنوع و تعدد احزاب کشور هستیم و در مجموع 247 حزب شناسنامه‌دار و پروانه‌دار در کشور داریم که این موضوع به آسیب‌شناسی نیاز دارد و نظر شخصی من این است که این احزاب در قالب پنج، شش حزب قدر فعالیت کنند بسیار بهتر است. به هر حال وظیفه ما بسترسازی برای فعالیت احزاب است و در این زمینه در راستای منویات رهبری حرکت می‌کنیم. اینکه چه کسی عضو حزب شود، وظیفه ما نیست و این عضویت باید طبق قانون انجام شود.

وی تاکید کرد: جلسات کمیسیون ماده 10 هر دو هفته یک بار برگزار می‌شود تا هیچ حزبی پشت در وزارت کشور نماند.

سرمست در پاسخ به پرسشی در خصوص مهلت احزاب برای تطبیق شرایط خود با قانون جدید احزاب، خاطرنشان کرد: قانون تا 14 آذر ماه این فرصت را به احزاب داده بود که در این زمینه تعدادی از احزاب پیش قدم شدند و تعدادی احزاب هنوز دست به کار نشدند. در جلسه گذشته کمیسیون ماده 10 قرار شد تا تاریخ 14 خرداد سال آینده این فرصت برای احزاب تمدید شود بنابراین ما از تمامی احزاب دعوت می‌کنیم در فرصت باقیمانده اقدام به تطبیق شرایط خود با قانون جدید احزاب کنند.

در بخش دیگری از این نشست خبری سرمست دبیر کمیسیون دانشجویی شورای امنیت کشور درباره برگزاری مراسم روز دانشجو، گفت: کمیسیون دانشجویی شورای امنیت کشور برای برگزاری این مراسم به موقع تشکیل شد و مصوبات آن با قید فوریت به تمامی استان‌ها و اعضای کمیسیون ابلاغ شد و کارشناسان دفتر سیاسی هم پیگیر بودند تا تمامی مصوبات دقیقا اجرایی شود. ریاست کلی کمیسیون بر این مبنا بود که این مراسم هر چه باشکوه‌تر و بر مبنای اصل قانون‌مندی و توزیع عادلانه فرصت‌ها بین تشکل‌های سیاسی و بر اساس اصل استقلال دانشگاه‌ها در برنامه‌ریزی‌های خود، برگزار شود. خوشبختانه امسال هم به لحاظ کمی و به لحاظ کیفی شاهد رشد چشمگیر در تعداد برنامه‌های اجرا شده بودیم.

وی ادامه داد: بیش از هزار برنامه در دانشگاه‌های کشور برگزار شد که 475 مورد سخنرانی، 38 مورد مناظره، 98 مورد پرسش و پاسخ، 56 مورد تریبون آزاد، 110 همایش دانشجویی و 266 برنامه متنوع دیگر برگزار شد و حتی یک مورد برنامه منجر به درگیری و تنش نداشته‌ایم.

سرمست همچنین یادآور شد: 10 مورد به دلیل عدم صدور مجوز توسط هیات نظارت دانشگاه‌ها، 11 مورد به دلیل عدم حضور سخنران مدعو و چهار مورد به دلایل دیگر از جمله عدم هماهنگی با هیات نظارت دانشگاه‌ها برگزار نشد.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور همچنین اظهار کرد: بر اساس اعلام استان‌ها از مجموع سخنرانان مراسم 16 آذر، 207 مورد گرایش اصلاح‌طلبی، 252 مورد گرایش اصولگرایی و 118 مورد گرایش مستقل داشتند، البته این تقسیم‌بندی‌ها نسبی است. آمار برنامه‌های امسال بیش از دو برابر گذشته است و تعداد برنامه‌های لغو شده به همان تعداد سال گذشته است یعنی در واقع با کاهش 50 درصدی لغو برنامه‌ها مواجهیم.

وی در پایان درباره حضور اصلاح‌طلبان در مراسم 16 آذر در دانشگاه آزاد، تصریح کرد: در دانشگاه آزاد هم سخنرانان اصلاح‌طلب حاضر شدند ولی شاید محدودیت‌هایی بوده است اما بخشنامه‌ای برای اینکه اصلاح‌طلبان اجازه حضور در دانشگاه آزاد ندارند، مطرح نبوده است. ما این موضوع را از نماینده دانشگاه آزاد پرسیده‌ایم و وی موضوع ممانعت از حضور اصلاح‌طلبان در دانشگاه آزاد را تکذیب کرده است.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر