کد خبر: 37353
A

تغییرات آیین‌نامه داخلی مجلس| رئیس مجلس نیازمند رای حداکثر مطلق نمایندگان برای ریاست شد

نمایندگان مجلس با اصلاح‌ بخش‌هایی از آیین‌نامه داخلی خانه ملت، حکم به برگزاری انتخابات هیئت رئیسه دائم از سوی هیئت رئیسه سنی داده و همچنین فرصتی سه روزه برای اعتراض به اعتبارنامه‌ها را برای نمایندگان مشخص کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، ؛اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس طرحی بود که در دستور کار امروز-سهشنبه،28 آذر-مجلس قرار گرفت.

در جلسهگذشته -یکشنبه،26 آذر- مجلس، نمایندگان بندهای اول و دوم این طرح را تصویب کردهبودند که براساس آن اهالی خانه ملت ضمن حذفبرگزاری انتخابات هیئت رئیسه موقت، تغییر جایگاه نشستن نمایندگان را از تغییرسالانه به شش ماه کاهش دادند. (اینجا)

در ادامه بررسی ایناصلاحیه، مجلس با ماده 3 این طرح با 185 رأیموافق، 11 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 238 نماینده حاضر در جلسه موافقت کرد.

براساس ماده سوم ایناصلاحیه، هیئت رئیسه سنی پس از افتتاح مجلس باید برای انتخاب هیئت رئیسه دائمیاقدام کند.

در این ماده آمدهاست: هیات رئیسه سنی در اولین جلسه پس از افتتاح مجلس اقدام به برگزاری انتخابات هیاترئیسه می نماید. اعضای هیات رئیسه برای مدت یک سال انتخاب می شوند. مبنای تجدید انتخاباتدر سالروز انتخابات هیات رئیسه می باشد و در صورتی که با تعطیلات مصاف گردد در جلسهقبل از آن انجام می شود. مسؤولیت هیات رئیسه جدید از سالروز انتخابات قبل آغاز می شود.

در تبصره 1 ماده مذکورآمده است که نمایندگانی که داوطلب عضویت در هیات رئیسه هستند، باید حداکثر تا پایانوقت اداری روز افتتاحیه مجلس برای ثبت نام به هیات رئیسه سنی مراجعه کنند و این موضوعقبلا باید به اطلاع نمایندگان برسد. هیات رئیسه سنی موظف است شرح حال و سوابق داوطلبانرا به همراه تصاویر آنان تهیه کند و در دومین جلسه علنی و قبل از برگزاری انتخاباتهیات رئیسه در اختیار نمایندگان قرار دهد.

ماده چهارم ایناصلاحیه به موضوع انتخاب رئیس و هیئت رئیسه اختصاص دارد و در رابطه با انتخاب رئیسمجلس تأکید شده است که رئیس باید با اکثریت مطلق آرا انتخاب شود و در صورت به دست نیامدنرای اکثریت مطلق نمایندگان، می‌توان با رأی گیری نوبت دوم به اکثریت نسبی کفایتکرد.

براساس ماده 4طرح اصلاحی مذکور ماده 16 آئین نامه داخلی انتخاب رئیس در نوبت اول با اکثریت مطلقآراء نمایندگان و انتخاب نواب رئیس، دبیران و ناظران هر کدام جداگانه و با اکثریتنسبى و رأى مخفى و با ورقه خواهد بود. 

همچنین ماده 6طرح اصلاحی آئین نامه داخلی مجلس ذکر می کند که اعتبارنامه ها به همراه ضمائم آنبه موجب جدول حوزه های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی که براساس حروف الفبا از طرفمعاونت قوانین مجلس با نظارت هیات رئیسه سنی تنظیم شده است، به ترتیب شعب 15 گانهجهت رسیدگی ارجاع می شود. هیات رئیسه موظف است فهرست اعتبارنامه های ارجاعی را قبلاز آغاز رسیدگی تکثیر کند و در اختیار نمایندگان قرار دهد چنانچه هر یک ازنمایندگان به اعتبارنامه ای معترض باشد ظرف مدت 3 روز از تاریخ انتشار فهرست مذکورحداکثر تا پایان وقت اداری روز سوم، موظف است اعتراض کتبی خود را امضا و به انضماممدارک و اسناد مربوط به شعبه ذی ربط تقدیم کند.

براساس تبصره یکالحاقی به ماده 30 آئین نامه داخلی مجلس شعبه موظف است گواهی عدم رسیدگی شوراینگهبان به موضوع اعتراض یا حادث شدن آن بعد از برگزاری انتخابات را از شوراینگهبان دریافت کند.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر