کد خبر: 37432
A

اصلاح‌طلبان و اصولگران دور یک میز جمع می‌شوند؟/قنبری:نیاز جامعه است/سجادی:زمینه مذاکره فراهم است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره ضرورت گفت‌وگو بین جریان‌های سیاسی و احزاب سراسر کشور گفت: اصلاح‌طلبان معتقدند مناسب‌ترین راه برای حل اختلاف‌ها گفت‌وگو است و همواره این تندورها بودند که مانع از این کار می‌شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، داریوش قنبری درباره مطرح شدن پیشنهاد گفت‌وگو بین جریان‌ها و احزاب سراسری کشور از سوی محمدرضا باهنر، گفت: گفت‌وگو بین جریان‌های سیاسی قطعا ضرورت دارد، این‌که شخصیتی مانند آقای باهنر از آن صحبت می‌کند به نظر من می‌تواند مفید باشد.

وی ادامه داد: گفت‌وگو بین جریان‌های سیاسی کشور یکی از مسائلی است که همواره بین اصلاح‌طلبان مدنظر بوده، اما شاهد بودیم که تندروها و افراطیون در گذشته مانع از انجام آن شدند و موانعی نیز بر سر راه آن قرار دادند.

این عضو حزب مردم‌سالاری خاطرنشان کرد: آقای باهنر از جمله اشخاصی است که همیشه تلاش کرده این گفت‌وگوها به وجود بیاید.

وی با بیان این که باید ببینیم دبیرکل جامعه مهندسین به چه میزان می‌تواند روی تندروها و افراطیون تاثیرگذار باشد، گفت: تندورها و افراطیون باید قائل به گفت‌وگو شوند، نیاز جامعه این است که جریان‌های سیاسی دور یک میز بنشینند و باهم مذاکره کنند. جریان‌ها باید نکات مشترک را مورد بررسی قرار دهند و آن چیزی که اهداف و منافع نهضت جمهوری اسلامی را در بر می‌گیرد مورد توجه قرار دهند.

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر گفت‌وگوها به نتیجه هم نرسد اصل مطرح کردن این موضوع می‌تواند مفید باشد، قطعا گفت‌وگو و صحبت بین جریان‌های سیاسی خوب است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: اصلاح‌طلبان همواره از گفت‌وگو استقبال می‌کنند و آن را بهترین راه‌حل برای از میان بردن اختلافات می‌دانند. اصلاح‌طلبان معتقدند وقتی با دشمن می‌توان گفت‌وگو کرد پس به راحتی می‌توان با در نظر گرفتن منافع ملی مذاکره را پیش برد.

وی ادامه داد: زمانی که مساله دشوار هسته‌‌ای از طریق گفت‌وگو حل می‌شود مسائل درون خانوادگی نیز قطعا با گفت‌وگو حل و فصل خواهد شد. آن چیزی که امروز آقای باهنر مطرح می‌کند قبلا اصلاح‌طلبان مطرح کرده‌اند اما باید ببینیم ایشان می‌تواند تندروها و اصولگرایان را قانع کند.

وی تاکید کرد: آن چه در امر پیشنهاد برای گفت‌وگوها مطرح است این است که دلسوزان واقعی نظام باید کشور را از یک خطر خارجی و داخلی در امان نگاه دارند.

 

زمینه گفت‌وگو بین جریان‌های سیاسی مساعد است

 

دبیرکل جامعه اسلامی کارمندان هم گفت: گفت‌وگوی بین جریان‌ سیاسی باید با نظر شورای مرکزی احزاب و تشکل‌ها صورت گیرد و اگر به دور از فضای تنش و حول محور منافع ملی و توطئه‌هایی که ما را تهدید می‌کند انجام شود، بسیار موثر است.

سید کمال سجادی، با اشاره به پیشنهاد گفت‌وگو بین جریان‌های سیاسی کشور گفت: هنر سیاست‌مداران و گرو‌ه‌ها گفت‌وگو است که می‌توانند مواضع خود را روشن ‌کنند. در برخی مواقع این گفت‌وگوها دورادور است مبنی بر اینکه واکنشی نسبت به مواضع دیگر جناح‌ها دارند و در مواقعی هم با یکدیگر می‌نشینند و مناظره صورت می‌گیرد.

دبیرکل جامعه اسلامی کارمندان با بیان اینکه فی‌النفسه موضوع گفت‌وگو بین جریان‌های سیاسی مطلوب است، گفت: این گفت‌وگوها باید به گونه‌ای باشد که از تهمت، برچسب و انگ زدن به دور باشد و از انصاف دور نشویم و از جمله موضوعاتی که گروه‌های سیاسی می‌توانند نسبت آن به بحث بنشینند در جهت تقویت انسجام ملی، امنیت ملی و مسائل کلان کشور است.

سجادی اظهار داشت: گفت‌وگوی بین جریان‌‌های سیاسی باید با نظر شورای مرکزی احزاب و تشکل‌ها صورت گیرد و اگر به دور از فضای تنش و حول محور منافع ملی و توطئه‌هایی که ما را تهدید می‌کند انجام شود، بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه باید تریبون‌هایی در نظر گرفته شود تا جریان‌های سیاسی به بحث و نظر با یکدیگر بنشینند، گفت: تعریف دیگری که از کارکرد احزاب داریم این است که باید تولیدکننده اندیشه سیاسی باشند تا مردم با تحزب بیگانه نباشند و این گروه‌ها بتوانند خود را به مردم بشناسانند و اداره کنندگان مناظره‌ها باید بی‌طرف خود را حفظ و به شکل‌ دادن گفت‌وگو کمک کنند.

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره اینکه چرا زمانی که اصلاح‌طلبان چنین پیشنهادی را با محوریت گفت‌وگوی ملی مطرح کردند اصولگرایان استقبالی از آن نداشتند، گفت: شاید اکنون زمینه فراهم‌تر شده و می‌توان بیشتر در این راستا فعالیت کرد و گفت‌وگویی که برای وحدت ملی مطرح شده بود معمولا در کشورهایی که دچار تنش و جنگ هستند برای آشتی ملی و وحدت ملی مطرح می‌شود در حالی که در کشور ما چنین اتفاقی نیفتاده بود و ما دارای رهبری مقتدر، مجلس و دولت قوه قضائیه هستیم که امور را به خوبی پیش می‌برند.

وی ادامه داد: اکنون زمینه گفت‌وگوی بین جریان‌های سیاسی مساعد است لذا بین انتخابات هستیم و شرایط مهیاست که نخبگان و کنش‌گران سیاسی در مورد مسائل کشور گفت‌وگو کنند و گفت‌وگوی قانونمندانه این است که احزاب بیایند و مسائل کلان کشور را مورد بررسی قرار دهند.
29215

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر