کد خبر: 37664
A

برخورد دوگانه آمریکا با تصمیم های سازمان ملل

در حالی که مقام های آمریکایی قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره قدس را محکوم می کنند، ترامپ موافقت شورای امنیت با تحریم علیه کره شمالی را نشانه صلح خواهی جهانیان دانست.

برخورد دوگانه آمریکا با تصمیم های سازمان ملل
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بامداد امروز پیامی در توئیتر منتشر کرد که نشانه معیارهای دوگانه و رویکرد قلدرمآبانه این کشور در برخورد با تصمیم ها و قطعنامه های سازمان ملل است.
ترامپ در پیام خود به تحریم جدید شورای امنیت علیه کره شمالی که ساعاتی پیش از آن به اتفاق آرا تصویب شد اشاره کرد و نوشت: جهان صلح می خواهد، نه مرگ!
رئیس جمهوری آمریکا در حالی این همصدایی شورای امنیت را نشانه صلح خواهی جهانیان خواند که دوشنبه گذشته قطعنامه پیشنهادی مصر به شورای امنیت با وجود رای موافق 14 عضو این شورا از سوی واشنگتن وتو شد.
شورای امنیت پیش از این نیز دوبار درباره قدس تشکیل جلسه داده بود که در آن 14 عضو این شورا از آمریکا خواسته بودند در مورد تصمیمش پیرامون قدس تجدید نظر کرده و به قطعنامه های سازمان ملل احترام بگذارد.
ترامپ روز 15 آذرماه سال جاری در اقدامی برخلاف همه قطعنامه های سازمان ملل، به صورت یکجانبه شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهونیستی را اعلام کرد که با مخالفت جهانیان حتی کشورهای غربی روبه رو شد.
ترامپ با وجود اینکه این تصمیم خود را در جهت پیشبرد صلح در خاورمیانه و طرح سازش میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی خوانده بود، زمانی که با مخالفت 14 عضو دیگر شورای امنیت روبه روشد به رویکرد همیشگی و قلدرمآبانه وتو روی آورد.
قطعنامه پیشنهادی مصر بدون ذکر نام یا محکوم کردن کشوری، خواستار لغو هر اقدامی برای تغییر وضعیت قدس بوده و از تمامی کشورها می خواست از انتقال سفارت خود از سرزمین های اشغالی به قدس خودداری کنند.
اما با وتوی آمریکا در شورای امنیت این قطعنامه به مجمع عمومی رفت تا همه کشورها به صورت برابر نظر خود را در این باره بدهند.
در جلسه روز پنجشنبه مجمع عمومی سازمان ملل، 128 کشور از جمله 14 عضو شورای امنیت به این قطعنامه رای موافق، و به جز آمریکا و رژیم صهیونیستی تنها 7 کشور دیگر رای مخالف دادند.
حتی متحدان درجه یک آمریکا از جمله ژاپن و کره جنوبی و همچنین کشورهای اروپای غربی به این قطعنامه رای موافق دادند.
«نیکی هیلی» نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد پیش از این اجلاس با ارسال نامه هایی به بیش از 180 کشور هشدار داده بود که واشنگتن اسامی مخالفان تصمیم آمریکا را از یاد نخواهد برد.
آمریکا همچنین تهدید کرده بود که کمک ها به حامیان قطعنامه را قطع خواهد کرد. این تهدید با انتقادات زیادی مواجه شد، به طوری که برخی این رویکرد را باج خواهی و قلدری خواندند.
اما در هنگام رای گیری کشورهایی مانند مصر، افغانستان و عراق که بیشترین کمک ها را از آمریکا دریافت می کنند، بدون توجه به تهدیدهای هیلی به قطعنامه رای مثبت دادند.
در میان 10 کشوری که بیشترین بودجه های کمکی را از آمریکا دریافت می کنند، تنها رژیم اشغالگر قدس به این قطعنامه رای مخالف داد.
ترامپ روز قبل از جلسه مجمع عمومی گفته بود آمریکایی ها از اینکه کشورهای دیگر صدها میلیون دلار از واشنگتن دریافت می کنند و سپس علیه آن رای می دهند، خسته شده اند.
مجمع عمومی سازمان ملل روز چهارشنبه گذشته قطعنامه دیگری نیز تصویب کرد که بر حق فلسطینیان در تعیین سرنوشت خود تاکید می کرد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر