کد خبر: 37687
A

خرم:ترامپ مبارز می طلبد/ آمریکا باید امین منشور ملل متحد باشد

نماینده پیشین ایران در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو با تاکید بر این که ترامپ با شکست هایی که در عرصه های مختلف خورده است مبارز می طلبد، گفت: تنها اسرائیل و مسیحیان صهیونیست از اقدام ترامپ درانتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس حمایت می کنند و طبق اعلام رسانه های آمریکایی 70 درصد از یهودیان آمریکایی با انتقال سفارت این کشور مخالف هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، مجمع عمومی سازمان ملل متحد پنج شنبه گذشته و در جلسه اضطراری پیش‌نویس قطعنامه مربوط به وضعیت قدس را با 128 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 35 رأی ممتنع را به تصویب رساند.
بر اساس قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل هر تصمیمی که به تغییر در هویت، وضعیت یا ترکیب جمعیتی بیت المقدس منجر شود، ملغی محسوب می‌شود و کشورهای عضو سازمان ملل باید مطابق قطعنامه‌های شورای امنیت رفتار کرده و از گشایش نمایندگی‌های دیپلماتیک در این شهر خودداری کنند.
با این حال رفتارهای نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل هم از سویی بی تجربگی وی را به جهانیان نشان داد و هم از شروع فصل جدید در تاریخ روابط آمریکا با سازمان های بین المللی خبر داد.
پیش از رای گیری مجمع عمومی سازمان ملل و در حالی که 14 عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه 27 آذرماه به پیش نویس قطعنامه ای برای رد پایتختی اورشلیم در اسرائیل رای دادند، سفیر آمریکا با استفاده از حق وتو، این پیش نویس را رد کرد.
نماینده آمریکا در سازمان ملل در جریان رای گیری در شورای امنیت از اینکه «برخی قصد مخدوش کردن نیت پرزیدنت ترامپ در برابر روند صلح را دارند» ابراز تاسف کرد و گفت:«آنچه اینجا در شورای امنیت شاهد بودیم یک توهین است و فراموش نخواهد شد».
در همین خصوص نماینده پیشین ایران در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو در گفت و گو با ایرنا در خصوص تحولات اخیر در روابط آمریکا با سازمان ملل متحد، اظهارداشت:اتفاقی که رخ داده این است که در آمریکا کسی بر سر کار آمده است که از یک طرف رفتارهای بسیار تهاجمی دارد و از طرف دیگر فاقد عقلانیت، دانش و تجربه کارشناسی است و این اتفاق باعث شده معجونی به وجود بیاید که آثار آن در تمام وجوه سیاست خارجی آمریکا هویدا شود.
خرم با بیان این که آمریکا در دوران جرج بوش هم چنین تهدیداتی داشته است، افزود:دولت واشنگتن پیش از این هم تهدید کرده بود که از یونسکو و ناتو خارج می شود این قبیل اظهارات و اقدامات در چهارچوب منطق و حقوق بین الملل نمی گنجد.
وی یادآور شد: بسیاری از آمریکایی ها می دانند که این کشور از پایه گذاران اصلی سازمان ملل متحد بوده و امین منشور ملل متحد است و خودش بایستی نگهدارنده این بنا و ساختمان باشد نه این که خراب کننده آن باشد. اما وضعیت ترامپ وضعیت آدم در حال غرقی است که برای جلوگیری از غرق شدن به هر چیزی آویزان می شود.
این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: واقع امر این است که ترامپ از زمان حضور در کاخ سفید هیچ دستاوردی نداشته و همین امر وی را شدیدا عصبی کرده است و دست به کارهایی می زند که بتواند برای وی پرستیژی کسب کند.
وی یادآور شد: تنها اسرائیل و مسیحیان صهیونیست از اقدام ترامپ در خصوص بیت المقدس حمایت می کنند و جالب اینجاست که طبق اعلام رسانه های آمریکایی 70 درصد از یهودیان آمریکایی با انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس مخالف هستند.
نماینده پیشین ایران در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو با بیان این که ترامپ با شکست هایی که در عرصه های مختلف خورده است «هل من مبارز می طلبد»، خاطرنشان کرد:هیچ حادثه خاصی در روابط آمریکا با سازمان ملل رخ نداده اما چون ترامپ از چم و خم کارهای کارشناسی، حقوق بین الملل و منشور ملل متحد و نقش این کشور در سازمان ملل بی اطلاع است کارهایی هم که می کند حتما باید رییس جمهوری بعدی بیاید و اصلاح کند.
خرم در پاسخ به این سوال که نقش چهره های اطراف ترامپ در اتخاذ چنین سیاست هایی چیست، گفت: در حال حاضر نیکی هیلی و در پشت پرده جان بولتون، ترامپ را اداره می کنند و تیلرسون عملا از عرصه تصمیم گیری کنار گذاشته شده است کما این که پیش از این هم ترامپ می خواست وی را برکنار کند که به دلیل مخالفت های حزبی نتوانست این کار را انجام دهد.
وی خاطرنشان کرد: چنین شکست هایی برای آمریکا در تاریخ بی سابقه است و رفتارهای عصبی نیکی هیلی هم ناشی از این شکست هاست به طوری که در تاریخ سابقه نداشته است که نماینده آمریکا در سازمان ملل رسما اعلام کند هر کس در مجمع عمومی سازمان ملل به قطعنامه های رای بدهد کمک هایش را قطع می کند.
این استاد دانشگاه افزود: تاکنون آمریکایی ها دیگران را متهم می کردند که نمی گذارند سازمان ملل به صورت دموکراتیک عمل کند اما حال خودشان این ابزار را به کار می برند.
خرم همچنین درباره تاثیرات و پیامدهای عملی رای مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار داشت: این رای می تواند همان رای قطعنامه اتحاد برای صلح باشد به طوری که اگر قطعنامه ای در شورای امنیت وتو شود این قطعنامه می تواند در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شود و نتیجه آن جای قطعنامه شورای امنیت را بگیرد.
وی تاکیدکرد: این چاهی بود که آمریکا در دهه 1950 برای شوروی سابق کند و حال خودش در آن افتاده است.
وی خاطرنشان کرد آثار عملی رای مجمع عمومی سازمان ملل مثل قطعنامه شورای امنیت است به طوری که می تواند لازم الاجرا شود به عبارتی اگر آمریکا از یک در بیرون رفته از در دیگر آن را به داخل کشیده اند.
کارشناس مسایل بین الملل اضافه کرد: در شرایط کنونی به نظر می رسد آمریکا به خاطر شکست های متعدد در عرصه های بین المللی سخت عصبانی است و کشورها باید مراقب باشند که به نوعی مورد تصادم این رفتارها قرار نگیرند.
خرم در خصوص تاثیرات و پیامدهای سیاست های ترامپ در رهبری جهانی این کشور هم گفت: در حال حاضر اروپایی ها خودشان در بحران های بین المللی ورود می کنند و می بینیم که با روسیه، ایران و کره شمالی وارد مذاکره می شوند چون اجماع اروپا این است که ترامپ در حدی نیست رهبری جهانی را بر عهده بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: اروپایی ها تا زمان حضور چهره معتدلی در کاخ سفید خودشان در مناسبات جهانی ورود خواهند کرد به طوری که می بینیم حتی انگلیس که تا پیش از این همواره در کنار آمریکا و متحد آن بوده است حال مقابل این کشور ایستاده است.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر