کد خبر: 37788
A

توضیحات رئیس مرکز بازرسی وزارت کشور درباره احضار استانداران بعد از انتخابات

رئیس مرکز مدیریت عملکرد و امور بازرسی وزارت کشور درباره احضار برخی استانداران و فرمانداران بعد از انتخابات از سوی دادستانی توضیحاتی ارائه داد.

توضیحات رئیس مرکز بازرسی وزارت کشور درباره احضار استانداران بعد از انتخابات
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، به نقل از خبرگزاری آنا  «وجه‌الله خدمتگزار» رئیس مرکز مدیریت عملکرد و امور بازرسی وزارت کشور در بازدیدی که از خبرگزاری آنا داشت در گفت‌وگوی مشروح با خبرنگار دولت، کار رسانه‌ای را فعالیتی بسیار ارزشمند دانست که نیازمند نگاه حرفه‌ای است و اظهارداشت: با وجود فضای مجازی، زمان در مخابره پیام‌ها حرف اول را می‌زند؛ بنابراین اطلاع‌رسانی باید سریع و بدون اشتباه صورت پذیرد؛ اما مسأله‌ای که نباید رسانه‌ها از آن غافل شوند،‌ این است که هر کشوری مشکلات خاص خود را دارد و اینطور نیست که در کشورهای دیگر همه چیز گل و بلبل باشد و فقط جامعه ایران مشکل داشته باشد، بنابراین باید در نوشتار خود مراقب باشید نشاط و شادابی جامعه آسیب نبیند. همه جا مشکل هست؛ اما رسانه‌های آنها فضا را به گونه‌ای مدیریت می‌کنند که جامعه آنان شادابی، امید و سرزندگی را از دست ندهد.
وی اعتماد مردم به رسانه‌ها را نیز مهم دانست و اضافه کرد: مردم باید به رسانه اعتماد کنند و مطمئن باشند صداقت، حرفه‌ای بودن مطالبه‌گری در رسانه حرف اول را می‌زند و پیام‌ها منقلب و خلاف واقع منعکس نمی‌شود. تجربه نشان داده رسانه‌ای که در تولید اخبار گزینشی عمل کرده و مخاطب خود را محدود می‌کند، جایگاهش در افکار عمومی تضعیف خواهد شد و رسانه‌ای که برای عام کار می‌کند و جامعه احساس می‌کند این رسانه حرف او را می‌زند و مطالب را به موقع فراهم و به خوبی منقل می‌کند، آن را رها نخواهد کرد.
تسهیل کار در خدمت‌رسانی و حل مشکلات مردم
رئیس مرکز مدیریت عملکرد و بازرسی وزارت کشور همچنین در تشریح فعالیت‌‌های این مرکز اظهارداشت: ما مرکز مدیریت عملکرد و بازرسی وزارت کشور مجموعه‌ تلاش‌ها و فعالیت‌های همکاران در وزارت کشور اعم از ستاد و صف در همه نقاط کشور و همه بخش‌ها، تلاش‌ها و فعالیت‌های همکاران را طبق شاخص‌های تعریف شده بررسی می‌کنیم و در جایی که موفق بوده‌اند به آنها توصیه می‌کنیم که در همین مسیر ادامه دهند و در آنجا که احتیاج به تلاش و توجه بیشتری باشد به آنها یادآوری می‌کنیم.
وی فعالیت‌های این مرکز را خدمت‌رسانی و تسهیل کار برای حل مشکلات و موانع مردم عنوان کرد و بیان داشت: همکاران ما در شهرستان‌ها و دهستان‌ها به صورت مستقیم با مردم سروکار دارند و وظایفی را که مقنن بر عهده آنان گذاشته را انجام می‌دهند. ما چون نمایندگی دولت را بر عهده داریم مراقبیم تا سیاست‌های دولت از طریق این دستگاه‌ها به درستی اجرا شود.
خدمتگزار اضافه کرد: نمایندگی عالی دولت آخرین جایی است که مردم در زمان بروز مشکلات و وقتی که احساس کنند خدمترسانی به موقع و صحیح انجام نشده به آن مراجعه می‌کنند و ما در ادارات کل بازرسی استان‌ها مشکلات مردم را پیگیری می‌کنیم.
رئیس مرکز مدیریت عملکرد و امور بازرسی وزارت کشور تاکید کرد: شهروندان عزیز در هر کجا زمانی که احساس کنند نیاز به ارتباط با دولت دارند از طریق سامانه «سامد» پیامشان را به دولت می‌رسانند و برای پیگیری مشکل خود کد رهگیری دریافت می‌کنند، تصریح کرد: همکاران ما در همه بخش‌های مربوطه موظف به پیگیری و پاسخگویی هستند.
خدمتگزار با بیان اینکه مردم پیام‌های خود را از طریق تلفن و یا در سفرهای استانی نیز در اختیار وزارت کشور قرار می‌دهند، تاکید کرد: ما این پیام‌ها را دریافت کرده و در اختیار دستگاه مرتبط قرارا می‌دهیم تا پیگیری و نتیجه آن اعلام شود.
تهیه گزارش از تخلفات دستگاه‌ها
وی تهیه گزارش تخلفات را از دیگر وظایف دستگاه‌ متبوعش در حوزه بازرسی وزارت کشور عنوان کرد و گفت: اگر همکاران ما در نظارت و بازرسی‌های دوره‌ای، موردی و رندمی از دستگاه‌های که نحوی بودجه عمومی دولت را استفاده می‌کنند متوجه اموری شدند که در آن دقت و توجه کافی در خدمترسانی صورت نگرفته و مشکلات مردم آنچنان که باید به سرعت رسیدگی نشده گزارشی را تهیه کرده و به عالی‌ترین مقام دستگاه می‌رسانند.
رئیس مرکز مدیریت عملکرد و امور بازرسی وزارت کشور اضافه کرد: مشکلات گزارش شده از سوی همکاران اداره بازرسی در شوراهای اداری استان‌ها و شهرستان‌ها بررسی و نکات لازم به مسئولان یادآوری می‌شود تا مسئولان در بخش‌ها بدانند مردم چه مشکلاتی دارند که باید رفع شود.
وی تصریح کرد: همکاران ما در میان مردم حضور دارند و مطالبات آنها را دریافت و دسته بندی و برای رسیدگی به دستگاه‌ها اعلام می‌کنند و ما هر سال اینها را رصد می‌کنیم و مجموعه تلاش‌ها در این حوزه رضایت بخش بوده است.
منابع موجود اجازه برآورده کردن خواسته‌های مردم را نمی‌دهد
خدمتگزار درباره برخی بدرفتاری‌ها که از سوی مسئولان نسبت به ارباب رجوع صورت می‌گیرد، اظهارداشت: اگر فردی در دستگاه دولتی تعمدی در کوتاهی خدمترسانی داشته باشد به تخلفات اداری معرفی می‌شود.
وی اضافه کرد: معتقدم در بسیاری از مواقع منابع موجود اجازه برآورده کردن خواسته‌های مخاطبان را به کارگزاران نمی‌دهد. چرا که درصد زیادی از مراجعه کنندگان درخواست تسهیلات، اشتغال و فراهم شدن زمینه خدمت را دارند و کارگزار بر اساس منابعی که در اختیار دارد نمی‌تواند پاسخگو باشد؛ بنابراین مطالبات را به دستگاه‌ها اعلام می‌کنیم تا براساس مجوزهایی که دارند مشکل را ساماندهی کنند.
رئیس مرکز مدیریت عملکرد و امور بازرسی وزارت کشور درباره فعالیت‌های این اداره در انتخابات گفت: در انتخابات گذشته ما بیش از 71 هزار نفر بازرس، سربازرس و بازرسین ویژه در سطح کشور داشتیم و اینها برای اینکه به درستی از حق‌الناس پاسداری کنند، تمامی امور مربوط به انتخابات را رصد لحظه‌ای می‌کردند.
خدمتگزار با بیان اینکه همکاران ما در مدت بسیار خوبی آموزش دیده بودند تا تسلط کافی بر قانون داشته باشند، تاکید کرد: در زمان برگزاری انتخابات ما چک لیستی را در اختیار ماموران خود گذاشتیم تا طبق آن، در تمامی مراحل برگزاری انتخابات اموری که با قوانین تطبیق نداشت، را گزارش کنند و آنان نیز هرکجا با موردی مواجه می‌شدند از طریق سامانه به گزارش می‌دادند و دستورالعمل بلافاصله به آنها داده می‌شد و من اطمینان می‌دهم تخلفی که تأثیری بر انتخابات داشته باشد نداشتیم و انتخابات را در قانونی‌ترین شکل خود برگزار کردیم.
وی تصریح کرد: امانت‌داری در دین مبین اسلام بسیار تاکید شده است و همکاران ما در انتخابات نیز این را سرلوحه کار خویش قرار دادند و با رعایت امانتداری و موازین قانونی خالصانه و صادقانه انجام وظیفه کردند.
رای دادگاه صالحه ملاک عملکرد افراد است
رئیس مرکز مدیریت عملکرد و امور بازرسی وزارت کشور درباره احضار برخی استانداران و فرمانداران بعد از انتخابات توضیح داد: هر عزیزی در هر حوزه‌ای که در اینباره سخن می‌گوید باید مستندات ارائه کند و دعوت یک نفر به معنای محکومیت افراد نیست و تصمیم دادگاه صالحه ملاک عمل افراد است که این موارد به موقع خود اعلام خواهد شد.
خدمتگزار درباره تأثیر بازرسی‌ها بر جابجایی استانداران و فرمانداران گفت: در رصد گزارش‌های واصله از عملکرد افراد دو رویه داریم؛ یا همکارانمان در قبال مطالبه مردم تلاش خود را کرده‌ و نتوانسته‌اند کاری انجام دهند و نظر خدمت گیرنده تأمین نشده، که مسأله مشخص است. اما اگر مواجه شدیم با اینکه تعمدی در انجام نشدن کار وجود داشته تذکرات داده خواهد شد و در آنجا که باید تغییراتی صورت بگیرید و یا اینکه آموزشی دیده شود وارد عمل می‌شویم.
وی درباره نحوه اطلاع‌رسانی از برخورد با متخلفان و اینکه چنین روش‌هایی می‌تواند امید را به جامعه تزریق کند، تصریح کرد: دکتر رحمانی‌فضلی در دوره مدیریتشان در وزارت کشور این دستور را صادر کرده‌اند که وزارتخانه باید برای پست‌های مدیریت از نیروهای داخلی استفاده کند و دلیلش هم این بود که این نیروها از ساختار، جایگاه‌ و مأموریت وزارت کشور به خوبی آگاهند و حتی سفارش کردند که این نیروها آموزش‌های تکمیلی هم ببینند. بنابراین رعایت حقوق شهروندی، تکریم ارباب رجوع، ایجاد فضای نشاط و امید در جامعه، خدمت‌رسانی به خدمت‌گیرنده از جمله دستوراتی است که وزارت کشور بر آن تاکید دارند. اگر مسئولان متوجه باشد که در صورت تخلف بازخواست می‌شوند، به همین دلیل خود را مکلف می‌کنند تا کار را درست انجام دهند. لذا افراد سعی می‌کنند با کار و تلاش در حوزه کاری خود ارتقا بگیرند.
ارتقای شغلی در وزارت کشور براساس شاخص عملکرد
رئیس مرکز مدیریت عملکرد و امور بازرسی وزارت کشور افزود: اگر نیرویی احساس کند با کار خوب در مجموعه‌ مورد توجه قرار نمی‌گیرد دیگر انگیزه‌ای برای کار ندارد و در وزارت کشور اینگونه نیست و افراد با دریافت امتیازات در شاخص‌های عملکرد خود را برای ارتقا در محیط کار تجهیز می‌کنند.
خدمتگزار درباره فعالیت‌های وزارت کشور در زلزله کرمانشاه هم گفت: زمانی‌که زلزله کرمانشاه واقع شد، وزیر کشور شبانه جلسه گذاشت و مسئولان فراخوان و تفهیم کار شدند و همان شب چندین هلی‌کوپتر بر فراز منطقه زلزله زده به پرواز درآمد و با توجه به بزرگی حجم زلزله دستگاه‌های موظف برای آورا برداری و تأمین وسایل اولیه پای کار بودند و نباید این تلاش ها نادیده گرفته شود.
وی با تاکید بر اینکه در زلزله کرمانشاه انصافا همه پای کار بودند، بیان داشت: مجموعه دستگاه‌های مسئول در حوزه خدمت‌رسانی به زلزله زدگان در حد خوبی عمل کردند، اما در زلزله غیر از خرابی و ویرانی، داغ و ناراحتی خانواده‌هایی که چندین عزیز از دست دادند و تألم و تأثر آنان نیز مطرح است که این را با هیچ چیز نمی‌توان جبران کرد.
رئیس مرکز مدیریت عملکرد و امور بازرسی وزارت کشور درباره برخی گزارش‌ها درباره اینکه چادر زلزله زدگان را باد برده است، خاطرنشان کرد: وقتی در منطقه‌ای زلزله می‌آید جنس کار اینگونه است که برخی سختی‌ها و شرایط بحران وجود دارد. شاید بادی وزیده و چادری هم از جا کنده شده است که اینها موردی بوده است، باید توجه کنیم که این همه زیر ساخت را به سرعت نمی‌توان بازسازی کرد. باید توجه داشته باشیم که اگر در آن موقعیت بد سپاه و بسیج و هلال احمر و دیگر ارگان‌ها به کمک زلزله زدگان می‌آیند همگی تحت فرمان مدیریت بحران عمل می‌کنند که در راس آن وزیر کشور قرار دارد.
توجه به بخش خصوصی مهمترین راهکار گشایش اقتصادی است
وی همچنین درباره حمایت آمریکایی‌ها از انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به بیت‌المقدس اظهار داشت: تصمیمی که دولت آمریکا گرفته بسیار نابجاست و شما هیچ کشوری را در دنیا نمی‌بینید که با این تصمیم کنار آمده باشد مگر عده معدودی که خط مشی‌ همراه با ایالات متحده و رژیم صهیونیستی دارند.
وی افزود: خوشبختانه مردم ایران از همان ابتدا موضع یکپارچه خود را در برابر رفتار استکباری آمریکا و رژیم صهیونیستی اعلام کردند و همه افراد و گروه‌ها از هر طیف، سلیقه و اندیشه سیاسی با یکدیگر در این موضوع متفق هستند که این یک نکته بسیار ارزشمند است.
خدمتگزار با بیان اینکه کشورهای آزاد اندیش همگی با این تصمیم مخالفند و این موضوع را نمی‌پذیرند، تصریح کرد: رفتارهای دولتمردان آمریکایی در قبال مردم فلسطین باهیچ اصول و منطق دیپلماتیکی در سطح بین‌الملل سازگاری ندارد.
رئیس مرکز مدیریت عملکرد و امور بازرسی وزارت کشور تاکید کرد: مردم فلسطین برای بازگشت به کانون گرم وطن و پایتخت خویش نیازمند توجه کشورهای اسلامی و کسانی هستند که دل در گرو خدمت به بشریت و ستمدیدگان دارند تا از آنان حمایت کنند.
وزارت کشور بالاترین نمره در شاخص‌های اقتصادی ریاست جمهوری را دارد
وی همچنین درباره راهکار رسیدن به نقطه مطلوب در حوزه تولید و اشتغال نیز گفت: معتقدم که توجه به بخش خصوصی در جذب و جلب سرمایه از مهترین راهکارهای گشایش اقتصادی است.
خدمتگزار اضافه کرد: بخش خصوصی از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردار است که بخش دولتی به لحاظ ساختاری و محدودیتی که در قدرت تصمیم‌گیری مدیران وجود دارد از آن محروم است.
رئیس مرکز مدیریت عملکرد و امور بازرسی وزارت کشور با بیان اینکه آزادی عمل برای بخش خصوصی کاملا مهیاست، اظهارداشت: متولیان امر باید چند مسأله را برای فعال کردن بخش خصوصی دنبال کنند که یکی از آنها احترام و اکرام و حمایتی است که باید برای این بخش فراهم شود.
وی اضافه کرد: باید شرایطی فراهم شود که سرمایه‌گذار بتواند ثروتش را در جهت خدمت به کشور به کار گیرد و این مسأله میسر نمی‌شود مگر در سایه اعتماد و باور. ما باید بپذیریم که کسی که ظرفیت و تمکنی دارد و می‌خواهد آن را هزینه کند، در جایی این کار را می‌کند که سرمایه بدون دغدغه برایش آورده داشته باشد و این وظیفه بخش دولتی است که این امکان را برایش فراهم کند.
خدمتگزار با اشاره به اینکه خاصیت سرمایه‌گذاری است که بخواهد در سایه امنیت اقتصادی سود بیشتری کسب کند، خاطرنشان کرد: وقتی سرمایه گذار سود متعارفی را کسب و سرمایه بیشتری تولید کرد چرخ اشتغال و بازار را به گردش در می‌آورد که برای ایجاد فضای تحرک، نشاط و شادابی در جامعه موثر خواهد بود.
رئیس مرکز مدیریت عملکرد و امور بازرسی وزارت کشور تاکید کرد: بخش خصوصی نباید در مراجعه به دستگاه‌های دولتی سرگردان شود و باید بتوان در کوتاه‌ترین مدت پاسخ درستی به او داد و اعتمادش را فراهم کرد.
وی با بیان اینکه گاهی وقت‌ها سرمایه‌گذاران در مراجعه به دستگاه‌های دولتی شکایاتی دارند که بایستی حل شود، گفت: ما در معاونت اقتصادی وزارت کشور در شاخص‌هایی که ریاست جمهور آن را ارزیابی می‌کند بیشترین نمره را دریافت کرده‌ایم که نشان می‌دهد وزارت کشور با تمام توان در این عرصه که برآیند آن اشتغال و تولید خواهد بود، فعال است و امیدواریم بخش‌ها و مجموعه‌های دیگر هم تلاش کنند تا دغدغه تولید و اشتغال که بالاترین مسأله در کشور است برطرف شود.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر