کد خبر: 38032
A

چرا در هر هواپیما یک «سپاهی لباس شخصی» حضور دارد؟

۳۰ سال پیش در چنین روزی سپاه حفاطت هواپیمایی به دستور امام راحل تشکیل می‌شود و از آن تاریخ به بعد هیچ هواپیماربایی موفقی در کشور صورت نگرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تهدیدات امنیتی کهکشور و انقلاب با آن روبرو بود موجب شد تا در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی، تعدادیاز هواپیماهای کشور توسط منافقین ربوده شود. محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسدارن دراین باره می‌گوید: "در سال 63 منافقین هفته‌ای 2 هواپیما از ایران می‌ربودند کهآمار آنها به 16هواپیما رسیده بود".تنشروابط بین ایران و فرانسه به این هواپیما ربایی‌ها دامن می‌زد. برخی چهره‌های رده بالایرژیم سابق همچون بختیار و یا افرادی همچون بنی‌صدر و مسعود رجوی در فرانسه به سر می‌بردندو این کشور حاضر به استرداد آنها به ایران نبود به علاوه دولت فرانسه تسلیحات نظامیدر اختیار عراق قرار می‌داد.

پانزدهم تیرماه سال 62 بود که یک هواپیمای بوئینگ747 شیراز- تهران با 390 مسافر، توسط پنج نفر از منافقین از آسمان شیراز ربوده شد.هواپیماربایان که برای رسیدن به پاریس سوخت کافی نداشتند ابتدا هواپیما را به کویتبردند و از مقامات کویتی درخواست کردند تا سوخت و آب و غذای مورد نیاز را در اختیارآنها قرار دهند.

پس از فرود هواپیمای ایران در فرودگاه کویت و درخواستسفیر وقت ایران در این کشور برای مذاکره با هواپیما ربایان، بالاخره مسئولان کویتیبدون توجه به در خواست سفیر ایران خودشان با هواپیما رابایان وارد گفت‌وگو می‌شوندو در نهایت می پذیرند تا پس از آزدی 187 مسافر، سوخت و آب و غذای مورد نیاز را در اختیارمنافقین قرار دهند. پس ازانجام این مراحل، هواپیماربایان هواپیمای ایرانی را به فرودگاه اورلی پاریس انتقالمی‌دهند و در آنجا هم پس از مداخله پلیس فرانسه و اعطای پناهندگی به هواپیماربایان،مسافران ایرانی به کشور باز می‌گردند و این موضوع آغازی می شود برای یک رشته هواپیمارباییدر خطوط هوایی ایران و فرانسه.

کمتر از یک سال بعد در 26 خرداد 1363 یک هواپیماینظامی ایران (اف-27) با 8 سرنشین ربوده شد و ابتدا در بحرین و پس از سوخت‌گیری در فرودگاهمصر بر زمین نشست.

هواپیماربایان که 4 نفر بودند پس از مخالفت دولتمصر با پذیرش پناهندگی آنان،‌ راهی فرانسه می‌شوند و در فرودگاه نیس فرانسه فرود می‌آیند.دولت فرانسه با پذیرش اعطای پناهندگی به هواپیما ربایان، هواپیمای ایرانی با 4 سرنشیندیگر آن را به ایران بازمی‌گرداند.

پس از این واقعه یک فروند هواپیمای ایرباس شیراز-جده با 182 سرنشین به دست منافقین  ربوده شدو ابتدا به قاهره و سپس به رم رفت.  این هواپیمارباییبا دخالت پلیس ایتالیا پس از 53 ساعت پایان می‌یابد و مسافرین و هواپیمای ربوده شدهبه ایران بازگشتند.

کمی بعد هم یک هواپیمای بوئینگ 727 خطوط هوایی ایراندر مسیر دوبی - شیراز با دخالت دو فروند جنگنده عراقی و توسط منافقین ربوده شده و بهبغداد برده شد. هر چند مسافرین این هواپیما نیز در ‌‌نهایت و با دخالت صلیب سرخ جهانیطی چندین مرحله آزاد شدند، اما تعداد هواپیماربایی‌ها در ایران و سایر کشور‌ها آن چنانرو به افزایش بود که وزیر امور خارجه سوئد و چند کشور دیگر از کشورهای جهان خواستندتا مشترکا علیه هواپیماربایی اقدام کنند.

سپاه به فرودگاه‌های کشور می‌رود

در این برهه بود که امام خمینی در سال 63 با اتخاذیک تصمیم جدی به قائله هواپیما ربایی در ایران پایان می‌دهند. محسن رضایی در این بارهمی‌گوید:"حاج احمد آقا در تماسی به بنده گفت که امام(ره) فرموده‌اند: «بچه‌هایسپاه به فرودگاه رفته و آن را بگیرند و هیچ هواپیمایی حق پرواز بدون حضور پاسدار راندارد» لذا ما این جملات امام(ره) را به نیروهای سپاه تهران و حفاظت ابلاغ کردیم."

 "4 روز پس از ابلاغ پیام امام(ره)، اولین هواپیماربوده شد و منافقین خلبان را از آسمان اصفهان مجبور به حرکت به سوی عراق کردند. پاسدارانکه در آن پرواز با لباس شخصی حاضر شده بودند به سمت منافقین شلیک کرده و با لطف خداگلوله شلیک شده به قلب یکی از منافقین اصابت کرد و بدون اینکه باعث انفجار هواپیماشود، مردم نجات یافتند."

سپاه حفاظت هواپیمایی تشکیل می‌شود

پس از این تاریخ در سال 1367 و با پایان جنگ تحمیلیامام خمینی(ره) طی نامه ای به فرمانده وقت سپاه پاسداران دستور تشکیل سپاه حفاظت هواپیماییرا می‌دهند. پس از این فرمان حضرت امام، در 5 دی ماههمان سال رسما سپاه حفاطت هواپیمایی تشکیل می‌شود و از این تاریخ به بعد سپاه پاسدارانمسئول برقراری امنیت پرواز‌های خطوط هوایی و فرودگاه‌های کشور می‌شود.

پس از این موضوع وزرای وقت اطلاعات و راه و ترابریکشور در نامه‌ای به امام خمینی خواستار مشخص شدن حدود وظایف و اختیارات سپاه حفاظتهواپیمایی می‌شوند و حضرت امام در نامه دیگری حدود اختیارات سپاه در فرودگاه‌ها رابه این شرح مشخص‌ می کنند: "بنا بر گزارشات واصله، وضع فرودگاه بسیار خراب است. گاهی برای یک قطعۀ‌کوچک طلا و چیزهایی از این قبیل که خارج نگردد مردم را اذیت می‌کنند. فرودگاه هر کشوریچهرۀ ظاهری آن کشور در برابر بیگانگان است. قبلاً گفته‌‌ام حفاظت هواپیماها با سپاهاست. مقدمات و مؤخرات آن هم با نخست‌وزیر است، که با مسئولین مربوطه جلسه بگذار‌د ومسئله را حل کند. اکنون نیز تأکید می‌کنم که آقای نخست‌وزیر در اسرع اوقات این مسئلهرا حل نماید، و گزارش آن را به اینجانب بدهد؛ و نگذارد مردم بیش از این در رنج باشند."

30سال بدون هواپیما ربایی

 از این تاریخ به بعد حدود 30 سال می‌گذرد و تاکنون هیچ هواپیماربایی موفقیدر کشور ما صورت نگرفته است و علاوه بر آن هیچ اقدام تروریستی هم در فرودگاه‌های کشوررخ نداده است.

شاید زمانی که حفاظت از هواپیماها به عهده سپاهگذاشته شد کسی فکرش را هم نمی‌کرد سی سال بعد سپاه به چنان درجه‌ای توانمندی در اینحوزه برسد که  موفقیت 100 درصدی در حیطه اجرایماموریتش کسب کند. این امر نشان دهنده توان بالای سپاه در حفاطت از خطوط هواپیماییو فرودگاه‌های کشور است و به گفته مسئولان سپاه حفاطت هواپیمایی بر اساس اعلام سازمان‌هایبین المللی هوانوردی، خطوط هوایی ایران از امن ترین خطوط هوایی جهان به شمار می‌روند.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر