کد خبر: 38037
A

پیام وزیر کشور به مناسبت روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی

وزیر کشور و قائم مقام رئیس شورای عالی مدیریت بحران کشور طی پیامی به مناسبت 5 دی، ضرورت توجه مردم و مسوولان به روز ملی ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی را تبیین کرد.

پیام وزیر کشور به مناسبت روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، متن کامل این پیام بدین شرح است:
نامگذاری پنجم دیماه سالروز زلزله دلخراش بم به عنوان " روزملی ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی" به جهات گوناگونی حائز اهمیت بوده و ضروری است با یادآوری آن، بیش از پیش راهکارهایی را که منجر به کاهش اثرات بلایای محیطی بر افراد و جماعات انسانی می‌گردد، مورد توجه جدی مردم و سیاستگذاران قرار گیرد.
امسال در شرایطی این روز را گرامی می داریم که هنوز غم از دست دادن هموطنانمان درزلزله آبان 96 کرمانشاه بر پیکره جامعه سنگینی می کند و بار دیگر این مهم را یادآور می سازد؛ همه کسانی را که به نوعی در شکل‌گیری جامعه ایمن در برابر حوادث و بلایای محیطی مسئولیتی به عهده دارند، در نحوه نگرش و عملکرد خود بازنگری جدی نمایند.
در شرایط کنونی، که کشور در حال گذار از مراحل رشد و پیشرفت است، وقوع حوادث و بلایای محیطی به دلیل تخریب و آسیب رسانی گسترده به زیرساخت ها و از دست رفتن سرمایه های مادی و غیرمادی، به عنوان یک تهدید جدی در فرآیند توسعه ملی است. در این راستا نگاه متوازن و مسئولانه به اصول مدیریت ریسک حوادث و تقدم اقدامات پیشگیرانه و کاهش اثرات نامطلوب حوادث می بایست در اولویت فعالیت های دست اندرکاران و مسئولان قرار گرفته و رابطه میان حوادث وفرایندهای توسعه اقتصادی و اجتماعی باید مورد توجه جدی سیاست گذاران و مسئولان اجرایی کشور واقع شود.
از آنجایی که تخریب بسیاری از بناها و زیرساخت های عمرانی معطوف به ضعف سیستم های نظارتی و استفاده از مصالح غیر استاندارد می باشد، ضروری است تمامی نهادها و دستگاههای ذیربط نسبت به بازنگری آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و ... با هدف تحقق نظارت بهینه و افزایش کارآمدی و اثربخشی سیستم های کنترل و نظارت اقدام نمایند.
به هر حال و با وجود تمامی تلاش ها و اقدامات انسانی، در بسیاری از موارد وقوع حوادث و بلایای طبیعی اجتناب ناپذیر است، لذا به همه مسئولان مربوطه تأکید می گردد؛ با تدبیر و برنامه‌ریزی مناسب و با در اولویت قرار دادن آموزش‌های توانمندساز و اقدامات پیشگیرانه و اگاهی بخشی عمومی در راستای رفتار و عملکرد بهینه مردم در شرایط وقوع بحران، بستر مدیریت بهینه بحران های طبیعی و امکان زندگی ایمن‌تر برای عموم مردم فراهم نمایند.
 با گرامیداشت این روز و تقدیر از همه افرادی که در این امر خطیر تلاش می کنند سعادت، سلامتی واعتلای نام میهن اسلامی و ملت بزرگوار ایران را از درگاه خداوند متعال مسالت دارم.
 عبدالرضا رحمانی فضلی
وزیر کشور و قائم مقام رییس شورای عالی مدیریت بحران کشور
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر