کد خبر: 38068
A

نوبخت: وزیر اطلاعات درباره نحوه شنود شفاف سازی کند /غرب هم اعتراف می کند که مردان دیپلماسی ایران کهنه کارند

سخنگوی دولت گفت: از وزیر اطلاعات می خواهم توضیحی در جهت شفافیت نسبت به شنودها ارائه کند.

نوبخت: وزیر اطلاعات درباره نحوه شنود شفاف سازی کند /غرب هم اعتراف می کند که مردان دیپلماسی ایران کهنه کارند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، محمد باقر نوبخت روز سه شنبه در ادامه نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به اینکه رییس جمهوری در اجلاس حقوق شهروندی نسبت به شنودها انتقاد داشتند و از طرفی سخنگوی قوه قضاییه اظهار کردند که بیشتر شنودها از طرف دولت است، گفت: وزارت اطلاعات حسب کارهای اطلاعاتی باید اقداماتی را انجام دهد و بسیاری از موارد که در داخل شناسایی و منهدم می شود، مجموعه اقدامات سیستم اطلاعاتی و امنیتی است.
وی ادامه داد: دولت دنبال اینکه یک شهروند چه صحبتی می کند نیست و در خیلی از موارد برای رعایت حقوق شهروندی وارد زندگی افراد نمی شویم و از آقای علوی وزیر اطلاعات می خواهم توضیحاتی در این جهت به منظور شفافیت ارائه کند.
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه رییس جمهوری در اجلاس حقوق شهروندی برخی استعلام ها برای مشاغل و دانشجویان را غیرضروری دانستند، دولت در این زمینه چه اقدامی انجام داده است، گفت: رییس جمهوری در چند جلسه از وزیران خواسته اند که این موضوع را رعایت کنند و اطلاعات بیخود از مردم دریافت نکنند و در تعرض به حوزه خصوصی افراد وارد نشوند.
نوبخت در پاسخ به اینکه رییس جمهوری در اجلاس حقوق شهروندی خواستار توجه مردم به هزینه کرد برخی نهادهای فرهنگی شدند و این در حالی است که وقتی رییس جمهور از عهده این کار برنیاید مردم چه کار خواهند کرد، اظهار داشت: با اقدامی که در بودجه 97 صورت گرفت 59 نهادی که غیردولتی بودند و از دولت پول می گرفتند و در برخی به درستی نمی دانستیم چگونه مصرف خواهد شد، مشخص گردید.
وی ادامه داد: قصد ما این نیست هر کس منتقد دولت باشد پول آن را قطع کنیم، امسال هم نهادهای غیردولتی را دولت کمک می کند اما نه 59 نهاد، بلکه به 159 نهاد و هر نهادی که برنامه بدهد و درجهت کمک به دولت باشد بودجه دریافت خواهد کرد.
سخنگوی دولت اضافه کرد این بی انصافی است که گفته شود خیلی از این 59 نهاد کارهایی برای فرهنگ انجام نمی دهند ولی دولت باید مطلع شود.

** بودجه حوزه های علمیه
سخنگوی دولت در پاسخ به برخی اظهارنظرها نسبت به قطع بودجه حوزه های علمیه گفت: اینکه طلاب ما با حداقل حقوق، علوم دینی را فرا می گیرند تردید نکنید، آنها در وضعیت رفاه نیستند البته از همان آغاز این گروه خود را آماده کرده اند تا این مسیر قطع شود اینکه دولت پول این ها را قطع کند، اینطور نیست. نظام تصمیم گیری می کند و مدیریت امور عمومی موضوعی است که از طرف دولت کمک می شود.
نوبخت افزود: نفس کمک به مراکزعلوم حوزوی قابل تخطئه نیست چرا که عده ای در دانشگاه علوم جدید می خوانند و عده ای در حوزه علوم اسلامی و دینی می آموزند ولی اینکه دولت بیشتر بدهد، امکانپذیر نیست. اگرچه دولت نمی خواهد در محتوای علوم مداخله کند ولی در چگونگی هزینه کرد طبق قانون باید نظارت کند و آن ها باید پاسخگو باشند.
وی اضافه کرد: قصد ما این نیست که دولت به نهادهای غیرفرهنگی کمک نکند ولی حرف ما این است که به نهادهایی کمک کند که در راستای کمک به دولت باشد و پرداخت ها به نهادهای غیردولتی فرهنگی به میزان سهمی که ماموریت خواهند داشت، خواهد بود.
سخنگوی دولت گفت: رییس جمهوری نیز به خزانه ابلاغ کردند که هر پولی پرداخت می شود باید به مردم شفاف گفته شود و این یک گام به جلو است.
نوبخت در پاسخ به اینکه یکی از محصورین چند دوره ملاقات با افراد را داشته و این در حالی است که نفر دوم هیچگونه ملاقاتی برایش در نظر گرفته نشده است، آیا این مسئله از سوی شورای عالی امنیت ملی بوده است یا خیر، گفت: اگرچه این موضوعات باید از سوی دبیر شورای عالی امنیت ملی گفته شود ولی به عنوان یک عضو این شورا تا جایی که اطلاع دارم تصمیم گیری در مورد دیدارها نسبت به هر سه شخصیت در حصر بوده است.
وی در رابطه با اینکه دولت چه اقداماتی برای حل اختلاف میان ایران و عربستان برداشته است، گفت: همانطور که رییس جمهوری در سخنان خود بیان کردند، مشکل ما با مردم و کشور عربستان نیست بلکه با سیاست های غیرانسانی است که در عربستان اعمال می شود.
سخنگوی دولت تصریح کرد: هیچ انسانی نیست که وضعیتی که برای کودکان یمنی اتفاق می افتد را توجیه کند، عربستان به جای دادن دارو بمب خوشه ای بر سر کودکان یمن می ریزد و در طول این مدت به جز تخریب زیربناهای یمن مگر اقدام دیگری را پیش بردند؟ فکر می کردند طی یکی دو هفته فرد مورد نظر خود را در صنعا می گمارند. اصلا آن فرد جرات کرد که وارد شود ؟ از سوی دیگر اجتماعات بزرگ مردم یمن را می بینید.
نوبخت افزود: اقدامات عربستان در سوریه و عراق را می بینید، ببینید سعودی ها به چه کسانی کمک می کنند، آن ها در مظان کمک به داعش هستند و باید خطاهای خود را جبران کنند.
وی ادامه داد مسائل ما با عربستان فراتر از یک بازی فوتبال است ولی آنچه در چارچوب عرف دیپلماسی می توانیم انجام دهیم توسط مردان دیپلماتیک کشورمان است که کهنه کار هستند و حتی وزیر امور خارجه فعلی آمریکا نیز بر این موضوع اعتراف دارد، صحه گذشته است.
سخنگوی دولت گفت همانطور که نظامیان شجاع داریم، دیپلمات های کهنه کار و آشنا به دیپلماسی داریم و در این زمینه هر کاری برای ارامش منطقه لازم باشد انجام خواهند داد حتی راجع به مسئله یمن هم کاری بتوانند انجام خواهند داد.
نوبخت در پاسخ به اینکه دیوان محاسبات اسامی برخی حقوق بگیران بالای 17 میلیون تومان که یارانه دریافت می کردند را اعلام کرده، چه اقدامی در این زمینه صورت گرفته، گفت: لیست افراد ارسال و دستور داده شد تا یارانه افراد قطع شود و تمامی دریافتی ها را پس دهند.
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه برخی دستگاه ها نسبت به بودجه پروژه های عمرانی اعتراضاتی دارند که بودجه بر اساس پروژه نیست، گفت: تعدادی از پروژه ها آن هایی است که دولت واگذار می کند و تعدادی را در حد 66 تا 67 هزار میلیارد تومان با مشارکت انجام می دهد و برخی طرح ها که حدود 45 تا 46 هزار میلیارد تومان است به تنهایی انجام می دهد.
نوبخت اضافه کرد البته پروژه های نیمه تمام نیازمند 400 هزار میلیارد تومان پول است که در بهترین وضعیت 126 هزار میلیارد تومان به آن تخصیص داده شده است که ناکافی است.
وی ادامه داد این طور نیست که بصورت قطره چکانی به پروژه ها پول بدهیم، به تعدادی از پروژه ها که بالای 80 درصد است و برخی پروژه ها در مناطق محروم که توجیه اجتماعی دارند بصورت اولولیت بندی پول تخصیص داده می شود.
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه رییس جمهوری در اجلاس حقوق شهروندی خواستار دسترسی آزاد مردم به اطلاعات شده اند، چه اقداماتی انجام شده است، گفت: بخشی از آن سامانه هایی است که سازمان برنامه و بودجه قراردادها و پیمان ها را در آن قرار داده و یا واگذاری پروژه ها را در آن گذاشته تا همگان از آن مطلع شوند.
این خبر در حال تکمیل است
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر