کد خبر: 38187
A
شهریار حیدری مدیر کل امور مرزی وزارت کشوردر گفتگو با دیده بان ایران؛

جزییات طرح ساماندهی کولبران / کولبران در بازارچه های مرزی ساماندهی می شوند

بازار چه های موقت مرزی به بازارچه های مرزی منتقل می کردند تا مرزنشینانی که به معنای واقعی مرزنشین هستند در استان های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه تا شعاع 20 کیلومتر با معافیت تخیف بازرگانی به صورت ماهیانه از بازارچه های مرزی برخوردار شوند و همچنین در استان سیستان و بلوچستان تا شعاع 50 کیلومتری از این امتیاز مرزی بهره مند می گردند.

جزییات طرح ساماندهی کولبران / کولبران در بازارچه های مرزی ساماندهی می شوند

دیده بان ایران: چندی پیش وزیر کشور در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد که مصوبه ای در  دولت برده ایم و تصویب کرده ایم که کوله بری در مرزها   ساماندهی شود.

رحمانی فضلی افزود: این امر تبعات اجتماعی و امنیتی در برخی مناطق خواهد داشت اما باید توجه داشت که از انجام کوله بری درآمد زیادی به خود کوله برا‌ن نمی رسد و کرامت انسانی آنها حفظ نمی شود و  به جای عملیات کوله بری امتیازات و تخقیفات ویژه ای به کسانی که کارت پیله وری دارند داده خواهد شد که آنها از مرز استفاده کرده و کالاهای خود را در بازارچه های مرزی بیاورند.

وزیر کشور همچنین  تصریح کرد: بر این اساس 15 بازارچه مرزی ایجاد می شود و به روستائیانی که در 50 کیلومتری مرزها قرار دارند کارت پیله وری داده می شود تا از تخفیفات گمرکی بهرمند شوند و به جای آن مرز ها برای ورود کالا به کشور به شکل قبل بسته خواهد شد.

 

این خبر تا به امروز  با واکنش ها و انتقاد های بسیاری همراه بوده است. به طوری که برخی نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع واکنش نشان داده اند. تا جایی که نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی از دولت خواست در مورد سازوکار حذف کولبری دقت لازم را به خرج دهد تا شرایط این افراد بدتر از قبل نشود.

 

در رابطه با همین امر به سراغ شهریار حیدری، مدیر کل امور مرزی وزارت کشور، رفتیم تا جزئیات موضوع را از ایشان جویا شویم.

مشروح گفت و گوی دیده بان ایران با دکتر شهریار حیدری در ذیل آمده است: 

آقای حیدری به نظر شما مرز تهدید است یا فرصت؟

بنده معتقد هستم مرزها می توانند تهدید یا فرصت باشند. اما هنر یک کشور این است که باید از  مرز ها به عنوان یک فرصت جهت رشد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خود استفاده کند شرایط امروز مرزها با گذشته متفاوت است اگر بخواهیم به تاریخ شکل گیری مرزها اشاره ای داشته باشیم. باید به سال 1648 برگردیم که در نتیجه یک تفاهم بین المللی قرارداد بین المللی وستفالی منعقد شد که پس از آن مرزها به مفهوم امروزی شکل گرفت. تا قبل از آن مرزها به صورت سرحدی تعریف می شوند تا قبل از آن کشورها بر اساس قدرت نظامی مرزها را به صورت سرحدات مشخص می کردند. اگرچه مرزها در قرن 21 میلادی کمتر دستخوش تغییرات محیطی و جغرافیایی خواهند شد.

 

از طرفی جمهوری اسلامی ایران در یک موقعیت مناسب ژئوپولتیکی و ژئواستراتژیکی در جهان  قرار دارد  و همین شرایط خوب باعث شده ایران  مهمی در جهان داشته باشد. باید دانست که خلیج فارس یک موقعیت بسیار مناسب برای جمهوری اسلامی ایران محسوب می گردد. این موقعیت مناسب سبب شده است که ایران جایگاه خوبی در جهان امروز داشته باشد.

 

تا چه میزان موفق بوده ایم تا از امکانات مرزی خود بهره ببریم؟

 

هر کشوری باید به صورت خاص دارای موقعیت جغرافیایی در جهان می باشد و سیاست های مرزی خود را نیز متناسب با شرایط آن  کشور تعریف می کند. برخی از مفاهیم مرز از قاعده بین المللی تبعیت می کند مانند مرزهای دریایی و غیره . که بحمدالله جمهوری اسلامی ایران توانسته است مرزهای دریایی خویش را با بهره گیری از حقوق بین المللی دریاها تعریف و تثبیت نماید 

 

وزارت کشور چه اقدامات و ایده هایی جهت مطلوب تر شدن وضعیت مرزها دارد؟

 

بنا به تاکید وزیر محترم کشور، معاون محترم امنیتی و انتظامی و با ملاحضات سیاست های نظام و  دولت محترم، همواره تلاش می گردد روابط حسنه و مناسبی با همسایگان داشته باشیم. امروز  روابط کشورها به منزله  زنجیره ای تلقی می شود که همه کشورها متاثر از یکدیگر می باشند هر نا امنی در جهان بر دیگر نقاط جهان تاثیر گذار است وتولید امنیت هم بر دیگر کشورها تاثیر گذار می باشد الحمدالله در سایه امنیت مطلوب درجمهوری اسلامی ایران در سراسر مرزهای زمینی، هوایی، دریایی تبدیل به فرصت خوبی برای کشور ما شده است.

 

اظهارات اخیر وزیر کشور درباره کولبرها با انتقادات وسیعی رو به رو شده است. آیا این اظهارات به معنی ممنوع شدن کولبری در مرزهای کشور است؟

 

وزیر محترم کشور اعتقاد دارد که سراسر مرزهای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک فرصت در اختیار حوزه های اقتصادی برای رونق صادرات و بازار کسب و کار و به ویژه برخودار شدن مرزنشینان عزیز از این شرایط مرزنشینی باشد. بنابراین اشاره  وزیر محترم کشور به موضوع ساماندهی کوله بری و نه حذف کوله بری بود  و در همین چارچوب بازار چه های موقت مرزی به بازارچه های مرزی منتقل می کردند تا مرزنشینانی که به معنای واقعی مرزنشین هستند در استان های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه تا شعاع 20 کیلومتر با معافیت تخیف بازرگانی به صورت ماهیانه از بازارچه های مرزی برخوردار شوند  و همچنین در استان سیستان و بلوچستان تا شعاع 50 کیلومتری از این امتیاز مرزی بهره مند می گردند. بنابراین با رویکرد جدید دلالان و قاچاقچیان از گردونه خارج خواهند شد که قبلا که مردم مرزنشین تحت عنوان کوله بری فعالیت شان بسیار محدود و در شان مردم شریف ایران نبود. و بیشترین سود کوله بری در جیب عده ای تاجر  و دلال واریز می شد. با تصویب نامه جدید و آئیین نامه اجرایی آن که مورد بحث وزیر محترم کشور بود ساکنان آن چهار استان مورد اشاره از امتیازات آن تصویب نامه بهره مند خواهند شد.

 

 

آیا ما شاهد رونق بازچه ها در استان های سیستان و بلوچستان و کرمانشاه که اندکی از رونق اقتصادی آنها کاسته شده است، خواهیم بود یا خیر؟

 

کسب و کار در مرزها چه مرزهای رسمی و چه بازارچه های مرزی تابع شرایط منطقه ایی است که طبیعتا گاهی به خاطر نا امنی های داخل عراق و برخی کشورهای همسایه های شرقی کارکرد بازارچه ها هم دچار تغییر و تنش می گردد اما در حال حاضر با توجه به شرایط پایدار امنیت در کشور عراق ان شاالله شرایط بازارچه ها و  مرزهای رسمی با کشور عراق به حالت قبل بازخواهد گشت و ما هم برای رونق بازارچه ها و مرزها انجام داده و این تلاش ها استمرار خواهد  داشت. اما چگونگی بهره برداری از این مرزها  بر می گردد به کارکرد سایر وزارت خانه ها و سازمان ها که باید از شرایط به وجود آمده توسط وزارت کشور نهایت بهره برداری برای توسعه تجارت، گردشگری و ببرند

 

رویکرد وزارت کشور در خصوص کالاهای ته لنجی چیست؟

 

در ارتباط با کالای همراه با ملوانان با اجرای آئین نامه مربوطه این موضوع هم استمرار خواهد یافت و تصویب نامه جدید هم به نفع ملوانان و مردم مناطق ساحلی خواهد بود . چرا که رعایت قانون و اجرای این تصویب  نامه ها و آئین نامه ها باعث می شود این کارکرد مرزها به نفع ملوانان و مردم مناطق جنوبی استمرار پیدا کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر