کد خبر: 38200
A

جامعه حقوقدانان از خوزستان در برابر "انتقال آب" دفاع کنند

یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی خواستار دفاع وکلا و جامعه حقوق‌دانان کشور از خوزستان در برابر ادعاهایی مبنی بر وجود آب مازاد و انتقال آب از خوزستان شد.

جامعه حقوقدانان از خوزستان در برابر "انتقال آب" دفاع کنند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، حجت الاسلام مجید ناصری‌نژاد در آیین افتتاحیه بیست و نهمین همایش اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران که در اهواز برگزار شد، با ابراز امیدواری نسبت به قدم برداشتن همگان در مسیر تحقق عدالت اظهار کرد: حاکمیت قانون یکی از راه‌های تحقق عدالت است. اگر قانون به درستی اجرا، نهادینه و رعایت شود، پیشرفتی بسیار مهم در تحقق عدالت خواهد بود.

وی ادامه داد: واضح و مبرهن است که دفاع، محافظت، صیانت از قانون و توجه به آن می‌تواند بسیار کارساز باشد. لزوم پایبندی به قانون بسیار مهم است. البته قانون باید به درستی نیز وضع شود. اگر قانون به درستی وضع شود، می‌تواند به اجرای خود کمک کند.

نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ظرفیت کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرد: این کمیسیون نهادی بسیار مؤثر، مهم و با ارزش است که می‌تواند در وضع و اجرای صحیح قوانین به کشور کمک کند. کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، مغز متفکر قانونگذاری در کشور است.

ناصری‌نژاد با بیان اینکه صحن علنی مجلس اعتماد بیشتری به کمیسیون حقوقی و قضایی دارد، افزود: صحن مجلس با اعتماد به این کمیسیون و اعتماد به تأمل، تدبر و تفکر اعضای این کمیسیون، این قوانین را تصویب می‌کند. بنابراین بسیار مهم است که قضات، وکلا و فرهیختگان حقوقی کشور در امر قانونگذاری به کمیسیون حقوقی و قضایی کمک و پیشنهادات خود را ارائه کنند.

وی ادامه داد: بالاخره این قوانین بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران باید در مجلس وضع شوند و صحن علنی مجلس شورای اسلامی هم، این قوانین را از کمیسیون حقوقی و قضایی می‌گیرد. بنابراین فکر می‌کنم اگر کمیسیون با قضات، وکلا و فرهیختگان حقوقی جامعه در ارتباط و تعامل باشد، بسیاری از مشکلات به خودی خود حل خواهند شد و نیاز به ایجاد نگرانی، ناراحتی، اختلاف یا سوءتفاهم هم نیست.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: اعضای این کمیسیون حاضر هستند هم در بحث وضع قانون و هم بحث اصلاح قوانین پیشین، نظرات و پیشنهادات جامعه وکلا و فرهیختگان حقوقی و یا قضات را بشنوند و بپذیرند.

ناصری‌نژاد گفت: در اوایل دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، بحث خوبی تحت عنوان تنقیح قوانین مطرح شد که متأسفانه ادامه نیافت و هدف از آن تنقیح قوانینی بود که در سنوات مختلف عمر جمهوری اسلامی وضع شده‌اند و نیازمند تنقیح بودند.

وی خطاب به وکلا و حقوق‌دانان کشور بیان کرد: در حال حاضر، ظلمی به صورت کاملا نامشروع به خوزستان روا می‌شود که از شما می‌خواهیم از خوزستان در برابر این ظلم‌ها دفاع کنید و به داد مردم خوزستان برسید. متأسفانه سال‌های سال است که در کشور بحثی غلط و اشتباه در خصوص وجود آب مازاد در خوزستان مطرح است.

نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این بحث که خیلی از افراد یا به صورت عالمانه و یا غیرآگاهانه به آن دامن زدند و کل کشور و از جمله خوزستان را گرفتار کردند؛ اینگونه گفته می‌شود که خوزستان دارای آب‌های روان زیادی است و به طرف دریا سرازیر می‌شود که آب شیرین و نافع است و حیف است که به دریا ریخته شود.

ناصری‌نژاد ادامه داد: این بحث در ظاهر خوب است و همه هم می‌گویند این آبی که به دریا سرازیر می‌شود، متعلق به خوزستان نیست. بله، همه اذعان داریم که خوزستان جزئی از این کشور است و جدا از کشور نیست. خوزستان همواره مدافع و مرزبان جمهوری اسلامی بوده است.

وی افزود: اما اعتقاد داریم که چنین بحثی به هیچ وجه درست نیست و انتقال آب نه تنها به خوزستان بلکه به کل کشور ضرر می‌رساند. مگر معضل ریزگردها که در حال حاضر مشکلات حادی برای کشور ایجاد کرده، تنها به خوزستان ضرر می‌رساند؟ درست است که این پدیده در حال نابود کردن خوزستان است و مشکلات تنفسی و جسمانی برای مردم استان ایجاد کرده است، اما محدود به خوزستان نیست.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شاهد این هستیم که این پدیده در زمان‌های مختلف به تهران هم می‌رسد. چرا که هوا، مرز نمی‌شناسد و هرجا باد بوزد، این ذرات گرد و غبار نیز می‌توانند به آنجا بروند. بنابراین مشکل ریزگرد، مشکل خاص خوزستان نیست که برخی فکر می‌کنند که به آنها ربطی ندارد که خوزستان این مشکل را داشته باشد.

ناصری‌نژاد بیان کرد: این تفکر که خوزستان دارای آب‌های مازاد است و این آب‌ها باید به دیگر نقاط کشور منتقل شوند، کاملا غلط است. در حال حاضر، آورد رودخانه کارون بسیار پایین است. در حوضه مارون آبی وجود ندارد و حوضه کرخه نیز چنین وضعی دارد.

وی ادامه داد: نتیجه این وضعیت در وهله اول، برگشت آب شور دریا به رودخانه کارون است که تا اهواز هم رسیده است. این آب شور تنها رودخانه را درگیر نمی‌کند بلکه با توجه به فاصله بسیار کم آب‌های زیرزمینی خوزستان با سطح زمین، بر آب‌های زیرزمینی خوزستان نیز تاثیرگذار است.

نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی افزود: این وضعیت علاوه بر آفتاب سوزان خوزستان موجب شوری خاک و زمین می‌شود که این فرآیند بسیار سریع رخ می‌دهد. بنابراین کل زمین‌های خوزستان تبدیل به شوره‌زار می‌شوند و نهایتا ریزگردهایی که امروز به شکل ذرات گرد و غبار برای خوزستان بحران ایجاد می‌کند، در آینده‌ای نزدیک به بحران طوفان نمک تبدیل می‌شود.

ناصری‌نژاد ادامه داد: آیا افرادی که از "آب مازاد" خوزستان سخن می‌گویند به چنین خطراتی فکر کرده‌اند؟ نخیلات خرمشهر و آبادان از بین رفت، نخیلات شادگان در معرض نابودی است و نخیلات هندیجان هم نابود شد و این روند همینطور ادامه دارد.

وی بیان کرد: در چنین وضعیتی ادعای آب مازاد خوزستان چه حرفی است؟ در حال حاضر مردم حوضه مارون یعنی شهرهای بهبهان، رامهرمز، رامشیر، ماهشهر، شادگان، هندیجان، آغاجاری امیدیه و... در کل درگیر خشکسالی هستند و آبی در این حوضه وجود ندارد. تعجب می‌کنم از افرادی که باید مدافع محیط زیست باشند ولی در مقام ریاست سازمان حفاظت محیط زیست عنوان می‌کنند که خوزستان حداقل یک میلیارد مترمکعب آب مازاد دارد و می‌توان آن را به هر جای ممکن انتقال داد.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی خطاب به جامعه وکلا و حقوقدانان ادامه داد: این خطر بسیار جدی است و ما از شما کمک می‌خواهیم که از خوزستان و جمهوری اسلامی در برابر چنین افکار و نیات غیرصادق دفاع کنید. مردم خوزستان به شما نیاز دارند.

ناصری‌نژاد همچنین خطاب به معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دادگستری اظهار کرد: مردم خوزستان از قدیم‌الایام تجارت مختصری تحت عنوان "ته‌لنجی" داشتند که اکنون تعزیرات به شدت با آن برخورد می‌کند. از شما خواهش می‌کنیم که به اداره‌کل تعزیرات خوزستان سفارش کنید به این قشر از مردم عزیز خوزستان که به شغل "ته‌لنجی" مشغول هستند، اینگونه سخت نگیرند.

نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: با وجود اینکه تالاب شادگان، از رمق افتاده و آخرین نفس‌های خود را می‌کشد، همچنان زنده است و از شما دعوت می‌کنم که از این تالاب بازدید داشته باشید.


کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر