کد خبر: 38498
A

حمایت از تولید و اشتغال جهت گیری‌ اصلی بانک مرکزی در دولت تدبیر و امید است

قائم مقام بانک مرکزی، با اشاره به اینکه حمایت از تولید و اشتغال جهت گیری‌ اصلی بانک مرکزی در دولت تدبیر و امید است گفت: سهم سرمایه در گردش در اقتصاد کشور در سال 91 حدود 46 درصد بود که با جهت‌گیری بانک مرکزی و با هدف حمایت از تولید و اشتغال، این سهم به 65 درصد رسیده است.

حمایت از تولید و اشتغال جهت گیری‌ اصلی بانک مرکزی در دولت تدبیر و امید است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران،  "اکبر کمیجانی" در ستاد راهبرد و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان یزد با تبریک به مناسبت میلاد با سعادت امام حسن عسکری(ع) اظهار داشت: جهت‌گیری بانک مرکزی در ابتدای دولت یازدهم به سمت حمایت از تولید و اشتغال رفته است.
قائم مقام بانک مرکزی، با بیان اینکه شرایط کشور در ابتدای دولت یازدهم با محدودیت‌هایی که داشتیم بسیار سخت بود ادامه داد: به لحاظ اقتصادی کاملا رکود داشتیم و رشد اقتصادی کشور در سال 91 و 92 کاملا منفی بود.
وی با بیان اینکه رویکرد دولت و جهت‌گیری کلی بانک مرکزی موجب شد تا تغییراتی را در سال 93 اندک اندک مشاهده کنیم افزود: سهم سرمایه در گردش در اقتصاد کشور در سال 91 حدود 46 درصد بود که با جهت‌گیری بانک مرکزی و هماهنگی با بانک‌های کشور و باهدف حمایت از تولید و اشتغال، این سهم رفته رفته افزایش یافت.
قائم مقام رئیس بانک مرکزی با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های خالی اشتغال و حفظ اشتغال موجود در سطح کشور اضافه کرد: باید با استفاده از سرمایه های راکد بتوان به سمت سرمایه گذاری و پرداخت به تولید گام برداشت.
کمیجانی، با بیان اینکه نتیجه اقدامات و تلاش‌های انجام شده نشان می دهد که آمار سهم سرمایه در گردش در اقتصاد کشور از 46 درصد در سال 91 به 64 یا 65 درصد رسیده عنوان کرد: در شش‌ ماهه اول سال جاری هم این آمار صدق می‌کند و حداقل این رویکرد بانک مرکزی در حمایت از تولید و سرمایه گذاری اثرگذار بوده است.
وی بیان داشت: بخش صنعت که در رشد منفی در دو سال نخست دهه 90 بوده است در حال حاضر از رشد منفی خارج شده است و بر اساس آمارهای بانک مرکزی، بخش صنعت و معدن کاملا رشد مثبت داشته است به ویژه در بخش ساخت و ساز که از کسادترین بخش‌ها در فعالیت های اقتصادی بوده است.
قائم مقام بانک مرکزی با بیان اینکه فعالیت در بخش ساختمانی در نخستین فصل سال جاری منفی بود، اضافه کرد: سرمایه گذاری در بخش‌ هایی مثل ساختمان که آمار آن‌ ها منفی بود باعث شد تا خرید و فروش ساختمان در تابستان که روند کندی را در فصل تابستان در کشور به خود گرفته بود به شرایط خوب و روند پرسرعت تری برگردد.
وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در بخش ساختمان با رشد مثبت همراه شده است عنوان کرد: در سال جاری خرید و فروش ملک و ساختمان در سطح کشور با شتاب همراه شده و ارزش افزوده این بخش در نیمه دوم سال جاری رشد مثبت را تجربه می‌کند.
کمیجانی با بیان اینکه حمایت های بانک مرکزی و بانک های دیگر تنها به پرداخت تسهیلات منجر نشده و به صورت مختلف ادامه دارد اظهار داشت: با اتصالات و ارتباطاتی که بخش صنعت با ساختمان دارند امیدواریم که فعالیت های تحت تاثیر این بخش روند مثبت و پرشتابی را به خود بگیرد.
وی با بیان اینکه بانک ها به دلیل شرایط سخت اقتصادی که داشتیم عمدتا با کمبود نقدینگی مواجه شدند افزود: کل تسهیلات سال گذشته بانک‌ها 548 هزار میلیارد تومان بوده اما با هدف گذاری که برای اشتغال و تولید تعیین شده است این آمار طبق ارزیابی‌ها، امسال به 670 هزار میلیارد تومان خواهد رسید که 50 هزار میلیارد آن برای رونق تولید است.
قائم مقام بانک مرکزی با تاکید بر رونق بخشی و خروج بخش صنعت از رکود ادامه داد: در سطح کلان در این سیاست‌ها کار می کنیم و برای حمایت از تولید علاوه بر جهت گیری کلان و کلی، طرح حمایت از تولید را مجدانه دنبال خواهیم کرد.
وی عملکرد بانک های استان یزد را قانع کننده دانست و افزود: مجموع تسهیلات پرداختی بانک های یزد در هشت ماهه امسال 124 هزار میلیارد ریال و سپرده های بانکی 154هزار میلیارد ریال بود که مجموعا 91 تا 94درصد منابع به تسهیلات اختصاص یافته است.
قائم مقام بانک مرکزی ایران خواستار همراهی بدهکاران برای پرداخت بدهی ها به بانک ها شد و ادامه داد:
به زودی آمارهایی از سوی بانک مرکزی اعلام خواهد شد که همگی بیانگر تدوام رشد مثبت در سه ماهه دوم امسال است.
وی همچنین از بهبود روابط بانکی بین کشور و سایر بانک های بین المللی خبر داد و تصریح کرد: شرایط سخت ارتباط با بانک‌های بین‌المللی در زمان تحریم بر کسی پوشیده نیست که با توجه به شرایط، کمتر بانک خارجی حاضر به سرمایه‌گذاری و ارتباط با بانک‌های ایرانی داشت اما امروز این مسئله روبه بهبود است.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر