کد خبر: 38610
A

نظر جلیلی درباره ابراز احساسات برخی برای رضاخان/هشدار محبیان به خشن‎سازی و رادیکالیزه‎کردن تجمعات

جلیلی گفت: وقتی عده‌ای به خیابان می‎آیند و برای جنایتکاری مثل رضاخان ابراز احساسات می‎کنند، جای تردید باقی نمی‎ماند که این حرکت نه تنها برای مردم نیست بلکه یک «ارتجاع» آشکار است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، همزمان با هشتمین سالگرد «یوم الله 9 دی»، جمعی از دانشجویان دانشگاه های تهران با سعید جلیلی دیدار و گفتگو کردند. او با تاکید بر اینکه باید در برابر ارتجاع ایستاد، افزود: در باطل بودن حرکتی که دشمنان مردم مثل ترامپ را به وجد می آورد نباید تردید کرد.

دشمن از آلوده شدن اعتراضات سوءاستفاده می‌کند

حجت‌الاسلام  محسن غرویان فعال سیاسی اعتدالگرا با اشاره به تجمعات چند روز اخیر مردم در برخی از شهرهای کشور گفت: من به مردم توصیه می‌کنم انسجام خود را حفظ کنند و مسئولان هم از زدن حرف‌های تفرقه‌افکنانه خوداری کنند و انسجام و همبستگی خود را نشان دهند.

وی با بیان اینکه اگر اعتراضات اقتصادی به اغراض سیاسی آلوده شود دشمن سوءاستفاده می‌کند، اظهار داشت: ما از این بحران‌ها و فتنه‌ها زیاد داشتیم و هوشیاری مردم شرط اول است. مردم پشت سر رهبری حرکت کنند و مسئولان هم حرف‌های تفرقه انگیز علیه همدیگر نزنند. آنچه بین مردم تفرقه ایجاد می‌کند برخی از این حرف‌های مسئولان علیه همدیگر است که دل مردم خالی می‌شود.

غرویان درباره اقداماتی که دولت باید برای رفع مشکل مردم انجام دهد، گفت: من معتقدم رئیس‌جمهور و دولت دلسوز مردم هستند البته خطاهایی هم هست اما در نیت دولت تردید نیست ولی باید دقت بیشتری کنند.

این فعال سیاسی اعتدالگرا افزود: قیمت‌گذاری‌ها باید با توجه به شرایط کشور باشد. دولت تا جایی که می‌تواند در سیاست‌گذاری‌ها رعایت قشر آسیب‌پذیر و توده مردم را کند و جلوی حقوق‌های بالا را بگیرد تا برداشت‌های ناعادلانه صورت نگیرد. همه قوا مسئولان اداره کننده کشور هستند و باید جلسه بگذارند و به داد مردم برسند.

ضعف اقتصادی دولت برای معارضان فرصت‌سازی کرده است

امیر محبیان درباره ریشه‌ها و بسترهای اعتراضات اخیر می‌گوید: این که بستر اولیه اعتراضات زمینه اقتصادی داشته و محصول سیستم مدیریتی و ناتوانی در حل مسئله است؛ شکی نیست، اما طبعاً بسط اعتراضات به سایر حوزه‌ها و خشن‌سازی و رادیکالیزه کردن آن امری دیگر است که باید آن را مجدداً از نقطه و انگیزه شروع دید. در مورد این که رقبا طراح این اعتراضات بوده‌اند؛ با اطمینان نمی‌توان اظهارنظر کرد ولی متاسفانه شواهدی وجود دارد که متاسفانه بویژه در مشهد تلاش‌هایی برای جهت‌دهی سیاسی اعتراضات یا حداقل بهره‌گیری از آن انجام شد ولی طبعا انتظار این جهش کمی را نداشتند. با اعتراضات جدی نمی‌توان بازی کرد. راه انداختن امری است و کنترل امری دیگر. در هر حال ناپختگی سیاسی در رفتارهای دولت و رقبا در این واقعه کاملا واضح است.

وی با بیان اینکه رصد وضعیت کنونی ایران بدون دیدن آن در نقشه جهانی ممکن نیست، افزود: وقتی در چالشی جدی با عربستان سعودی در منطقه بوده و آمریکا و اسراییل به وضوح ایران را تهدید می‌کنند؛ طبعاً این دشمنان در راستای ناامن‌سازی هم برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کنند.

محبیان می‌گوید: اگر تصور کنیم دشمنان ایران توانایی شبکه‌سازی‌های ولو محدود برای فعال‌سازی هسته‌های اعتراضی خشن را ندارند؛ دچار ساده انگاری هستیم. ضعف دولت در مدیریت توقعات مردم و ناتوانی در گره‌گشایی از مشکلات مردم بستر مناسبی برای بهره‌گیری از فرصت‌ها برای معارضان است که ناپختگی رقبا و عدم درک اولویت‌ها آن را تشدید کرده است. هدف دشمنان از متشنج‌سازی فضای درونی کوشش برای منفعل‌سازی جمهوری اسلامی در حیطه‌های بین‌الملل است.

این کارشناس مسائل سیاسی با این تاکید که "باید لایه‌های مختلف معترضان را تفکیک کرد" گفت: معترضان اقتصادی حق اعتراض دارند و باید به مشکلات آنها توجه و مشکلات را تا حد امکان حل کرد؛ اما هسته‌های آشوب‌ساز و شبکه‌های آنها را هم باید از معترضان اقتصادی جدا ساخت و برخورد متناسب با رفتار با آنها داشت. روشن است اگر بستر مطالبات واقعی نباشد؛ هیچ سواستفاده‌گری نمی‌تواند موج آفرین باشد. واقعیت این است که مشکل ناکارآمدی مدیریتی در حال بحران‌ساز شدن است.

27214

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر