کد خبر: 38642
A
علی صوفی:

مردم به چه چیزی اعتراض دارند؟/ مسئولین چه کنند که اعتراض‎ها مسالمت‌آمیز باشد و امنیتی نشود؟

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: مردم احساس می‌کنند که به مشکلات‌شان به ویژه مشکلات معیشتی توجه نمی‌شود و به همین دلیل است که خواسته‌هایشان را به صورت اعتراض بیان می‌کنند.

مردم به چه چیزی اعتراض دارند؟/ مسئولین چه کنند که اعتراض‎ها مسالمت‌آمیز باشد و امنیتی نشود؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، علی صوفی در ارتباط با ضرورت توجه به مطالبات مردمی توسط مسئولین، اظهار کرد: مردم اساس نظام هستند و ارکان نظام هم توسط مردم انتخاب می‌شوند. همانطور که در جریان انتخابات، جریان‌های مختلف سیاسی و احزاب به دنبال جلب نظر مردم هستند، پس از انتخابات نیز باید تلاش شود تا مطالبات مردم تحقق پیدا کند. به طور مستمر باید به مردم توجه کرد، نه اینکه فقط در یک مقطع کوتاه نظرات مردم را مورد توجه قرار داد و سپس با قرار گرفتن در پشت میزهای مدیریت آنها را به فراموشی سپرد. 

وی یادآور شد: در قانون اساسی آمده است که باید همواره بستری برای بیان مطالبات و اعتراضات مردمی فراهم باشد و مسئولین اجازه دهند تا مردم حرف‌هایشان را بزنند. در همین قانون اساسی هم آمده است که مسئولین باید توجه داشته باشند تا اعتراضات از حالت مسالمت‌آمیز خارج نشود و برای اینکه به سمت امنیتی شدن نرود راه‌حل‌هایی پیش‌بینی کنیم. پیش‌بینی چنین راه‌حل‌هایی بر عهده نهادهایی همچون شورای عالی امنیت و شورای تامین است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو یادآور شد: مردم به صورت غیرسیستمی و تصادفی به خیابان‌ها نیامدند بلکه از قبل با توجه به مطالبات‌شان چنین وضعیتی قابل پیش‌بینی بود. به طور مثال وقتی قانون وضع می‌شود که حقوق بازنشستگان با شاغلین برابر باشد و شورای نگهبان آن را رد می‌کند، آه از نهان مردم بلند می‌شود.

صوفی گفت: ‌در این میان فرافکنی هم زیاد می‌شود. اصل موضوع این است که باید به مطالبات بحق مردم توجه کرد حالا در زمانی که مردم از طریق اعتراض مطالبات خود را پیگیری می‌کنند نمی‌توانیم از بیگانگان و سودجویان انتظار داشته باشیم تا به نفع خود سوء استفاده نکنند. ما باید خودمان شرایط را طوری مهیا کنیم که هم به خواسته‌های مردم توجه شود و هم بحرانی پیش نیاید.

 

 

حاجی‌بابایی با اعلام اینکه در بودجه سال 97 کوچکترین توجه‌ای به حقوق‌های نجومی نشده و همه چیز روی بحث یارانه‌ها متمرکز شده، ادامه داد: این موضوعات سبب نگرانی مردم و اینها برای مردم قابل تحمل نیست. ما باید حقوق‌های نجومی را کنترل کنیم، ما باید عدالت خواهی را افزایش دهیم، ما باید فاصله طبقاتی را کاهش دهیم و ما باید در مسیر خواسته‌های ملتی با خون دل خوردن و دادن فرزندانشان این انقلاب را تا امروز به اینجا رسانده‌اند حرکت کنیم.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر