کد خبر: 38643
A

واکنش های داخلی بین المللی به اعتراضات اخیر در کشور/ تصویب کلیات بودجه ۹۷ در کمیسیون تلفیق و...

واکنش وزیر کشور به اتفاقات اخیر، رد پای گروه‌های تکفیری و معاند دراغتشاشات لرستان، جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی مجلس برای بررسی حوادث اخیر، تصویب کلیات بودجه ۹۷ در کمیسیون تلفیق، پیام توئیتری هیلاری کلینتون در واکنش‌ به برخی اعتراض‌ها در ایران، توصیه وزارت خارجه روسیه به شهروندانش در ایران و... از جمله اخبار سیاسی ایسنا در روز یکشنبه، دهم دی ماه ۱۳۹۶ است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، رهبر انقلاب شب گذشته به دیدار خانواده یک شهید ارمنی رفتند که جزئیات این دیدار را یک مجری تلویزیونی منتشر کرده است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی سعیدی نماینده ولی‌فقیه در سپاه در آئین افتتاحیه نخستین کنگره یک‌هزار شهید روحانی استان قم با تاکید بر اینکه حوزه‌های علمیه مستقل‌اند، گفت: کمک‌های اندک دولت در حدی نیست که هجمه‌های سنگین به حوزه وارد می‌کنند.

واکنش مسولان به اتفاقات اخیر در کشور

وزیر کشور در واکنش به اتفاقات اخیر تاکید کرد:دولت، مجلس و قوه قضاییه مصمم به پیگیری مطالبات مردم برای حل مشکلات آنها هستند. در همین ارتباط رحمانی فضلی  در در نخستین اجلاس پنجمین دوره شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه خشونت‌گران از مردم نیستند، گفت:اغتشاش و آسیب رساندن به اموال مردم را نمی‌توانیم تحمل کنیم.

همچنین معاون استانداری لرستان اعلام کرد: رد پای گروه‌های تکفیری و معاند و سرویس‌های اطلاعاتی بیگانگان در اغتشاشات شهر درود مشهود است.حبیب الله خجسته پور تصریح کرد: در این درگیری هیچ تیری از ناحیه نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی به سمت مردم درود شلیک نشده است اما با توجه به حضور افراد و گروه‌های تکفیری، معاند وهدایت سرویسهای اطلاعاتی بیگانگان متاسفانه ۲ نفر حاضر در حادثه کشته شد.

سیدحسین نقوی حسینی نیز از جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی مجلس برای بررسی حوادث اخیر خبر داد.

در همین رابطه علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در یادداشتی  با عنوان فرهنگ اعتراض با تاکید بر ضرورت به رسمیت شناختن اعتراض مدنی مردم از سوی مسئولین در عین حال خواستار برخورد با تخریب اموال عمومی و ایجاد آشوب شد. وی تاکیدکرد: شرایط برای اظهارنظر مدنی مردم مهیا شود.

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس نیز در ارزیابی خود از اعتراضات مردمی ابراز امیدواری کرد که آثار بهتری را در بودجه سال آینده در پاسخ به مطالبات مردمی شاهد باشیم و همچنین نسبت به عملکرد صداوسیما گفت :صداوسیما نباید بلندگوی یک جریان سیاسی باشد.

همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدمسخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: اگر مسئولین پای حرف‌های مردم بنشینند و صداوسیما اعتراضات را انعکاس دهد ، جلوی سوءاستفاده‌های احتمالی از اعتراضات مردمی گرفته می شود، رسانه‌ها به ویژه صداوسیما این اعتراضات را انعکاس دهند.

***

واکنش های بین المللی به اعتراضات مردمی در ایران

در ادامه سیاست‌های مداخله‌جویانه واشنگتن علیه ایران شاهد سیاسیت هاییک بام و دو هوای آمریکا در حمایت از تجمعات اعتراضی در ایران هستیم.

معاون رئیس جمهور آمریکا به حمایت از اعتراضات روزهای اخیر در کشورمان پرداخت و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا نیز با انتشار پیامی توئیتری به اعتراضات عده‌ای از مردم ایران واکنش نشان داد و نوشت: مردم ایران خواستار آزادی و آینده‌ای هستند که لیاقت آن را دارند. من امیدوارم که دولت ایران به خواسته‌های آنها به‌طور صلح‌آمیز پاسخ دهد.

در همین راستا روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به حمایت رئیس‌جمهور آمریکا از اعتراضات عده‌ای از مردم کشورمان نوشت: مشاوران سیاست خارجی ترامپ احتمالا به این فکر می‌کنند که از این اعتراض‌ها پشتیبانی کنند اما بهتر است که ترامپ ساکت باشد و هیچ کاری انجام ندهد.

حسین امیرعبداللهیان مشاور رئیس مجلس در امور بین‌الملل  در صفحه شخصی خود در توئیتر خطاب به ترامپ نوشت: آقای ترامپ ذوق زده نشوید. حساب آشوبگران از پیگیری مطالبات معیشتی مردم جداست.

در ادامه واکنش‌ها به اعتراضات در ایران، وزارت امور خارجه کانادا نیز یک بیانیه مداخله‌جویانه منتشر کرد و خواستار توجه دولت ایران به حقوق بشر و دموکراتیک مردم شد.

همچنین با وجود برقراری آرامش در ایران، وزارت امور خارجه روسیه از شهروندان خود در ایران خواست تا در جریان اعتراضات در برخی شهرهای این کشور از تجمعات دوری کنند.

***

کلیات بودجه ۹۷ در کمیسیون تلفیق تصویب شد. طیبه سیاوشی با اعلام این خبر گفت: کلیات لایحه بودجه کل کشور سال ۹۷  با ۵۲ درصد موافق، دو درصد ممتنع و ۴۶ درصد مخالف به تصویب رسید و کمیسیون تلفیق پس از تصویب کلیات بودجه ۹۷ وارد بررسی جزئیات آن خواهد شد.

همچنین علی‌اصغر یوسف‌نژاد در نشست خبری با اشاره به اینکه بررسی جزئیات بودجه در کمیسیون تلفیق دو تا سه هفته به طول می‌انجامد تصریح کرد: اعضای کمیسیون تلفیق از هرگونه تصمیم احساسی، منطقه‌ای و بخشی در جریان بررسی بودجه خودداری می‌کنند و تلاش خواهند کرد اقشار کم‌درآمد و متوسط با این تصمیمات آسیب نبینند.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر