کد خبر: 38664
A

اختصاص 800 میلیارد تومان در لایحه بودجه سال 97 برای توسعه شبکه آبرسانی استان تهران

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: 800 میلیارد تومان اعتبار در لایحه بودجه سال 97 برای بهبود و توسعه شبکه آبرسانی استان در نظر گرفته شده است.

اختصاص 800 میلیارد تومان در لایحه بودجه سال 97 برای توسعه شبکه آبرسانی استان تهران
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، نعمت اله ترکی روز یکشنبه در نشست خبری خود در محل سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه موضوع کمبود منابع آبی یکی از دغدغه های اصلی امروز کشور است، افزود: با توجه به کاهش 50 درصدی بارش نزولات الهی نسبت به سنوات گذشته، مقرر شد که 60 درصد آب تهران از طریق پنج سد و40 درصد آن از طریق برداشت از چاه ها تامین شود.
وی ادامه داد: همچنین تونلی حدود 50 کیلومتر جهت جایگزینی لوله آبرسانی قبلی به دلیل فرسودگی احداث می شود که 800 میلیارد تومان در لایحه بودجه سال 97 در نظر گرفته شده است که سهم بخش خصوصی و عمومی 550 میلیارد تومان و مابقی هزینه در بودجه 4 ساله برآورد شده است.
ترکی، اولویت برنامه های این سازمان در بودجه سال 97 را آبیاری تحت فشار عنوان کرد و آن را به عنوان اصلی ترین معضل کشور به خصوص در امر کشاورزی با توجه به مصرف 90 تا 92 درصد آب در این بخش دانست.
وی گفت: در سال 95 حدود 10 هزار هکتار برای اولین بار برای استان تهران جهت آبیاری تحت فشار پیش بینی شد که این رقم در امسال تکرار شده و در حال حاضر با گذشت 9 ماه از سال بالای 7 هزار هکتار پیش بینی شده است .
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران ادامه داد: در بخش آبرسانی روستایی که یکی از اولویت های برنامه لایحه بودجه سال 97 است، 817 روستا در استان تهران بالای 90 درصد از سال 93 در دستور کار قرار گرفته که امیداواریم بتوانیم آب شرب سالم و بهداشتی موردنیاز را تامین کنیم.
وی در خصوص توجه به بافت فرسوده و مناطق آسیب دیده در استان تهران و کلانشهرهای تهران و شهرستانهای پیرامونی گفت: در اولویت برنامه ای و لایحه بودجه سال 97 این موضوع پیگیری می شود.
ترکی همچنین رویکرد لایحه بودجه سال 97 در سطح کشور و استان تهران پرداخت و شکل گیری لایحه بودجه سال آینده را بر اساس بودجه عملکردی و استفاده حداکثری از منابع بودجه عمومی و تلفیق آن با سایر ظرفیت های بودجه ای دانست.
وی گفت: سال 97 تنها سالی است که بودجه بر اساس درآمد عمومی نیست و از سایر درآمدهای تلفیقی هم استفاده شده و مشارکت بخش خصوصی در این لایحه بودجه پر رنگ تر از سنوات قبل شده است .
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران تصریح کرد: مزیت بودجه ریزی عملکردی؛ شفاف سازی، انضباط مالی و خروجی فعالیت ها در دستگاههای اجرائی بر اساس قیمت تمام شده به صورتی است که بر اساس خدمات بودجه دریافت می شود؛ در نتیجه باعث رضایتمندی مردم و از طرفی نظارت آنان بر عملکرد دستگاه اجرائی می شود که این موضوع یکی از نکات کلیدی در کشور است.
وی گفت: در بودجه سنتی، 90 درصد بودجه در اختیار دستگاه قرار می گرفت که هزینه می شد که در حال حاضر حدود 10 تا 11 درصد این بودجه در اختیار استانها قرار می گیرد که بودجه استانی در حوزه عمرانی نیز تا مرز 30 درصد رسیده که این ها اتفاقات خوبی برای سال آینده است.
ترکی به فصل بودجه جهت تولید و اشتغال اشاره کرده و اشتغال و مشارکت در بخش های عمرانی از طریق پروژه ها و واگذاری به بخش خصوصی را کمک به دولت دانست و صادرات غیر نفتی و تولیدات محصولات کشاورزی و دامی و صنعتی همچنین توسعه صنایع دستی در اولویت لایحه بودجه سال 97 است .
وی گفت: توجه به عدالت اجتماعی و تلاش برای حذف فقر مطلق از طریق اعمال سیاست های مناسب اقتصادی و افزایش پرداخت های نقدی به افراد با درآمد کم را نیز بایستی در اولویت برنامه ای خود قرار دهیم .
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران بحث بهبود ساختار گردشگری را از نکات مهم بودجه سال آینده دانست و افزود: بوم گردی، طبیعت گردی و دهکده های سلامت در شهرستان های مناطق شمال و شرق تهران ایجاد می شود.
وی همچنین در بودجه سال 97 به حمل و نقل ریلی و جاده ای اشاره کرد وعنوان کرد: در سال آینده یک هزار دستگاه واگن مترو و حدود 14 هزار اتوبوس و مینی بوس جدید وارد ناوگان شهری شده و 17 هزار تاکسی و ون جایگزین و 20 هزار ون فرسوده می شود.
ترکی افزود: در سال آینده 50 هزار موتورسیکلت بنزینی خارج و موتور برقی جایگزین می شود و در این رابطه اولویت با کلانشهرهایی است که از مشکل آلودگی هوا و ترافیک برخوردارند.
وی همچنین از ورود 2 هزار واگن باری و 100 لوکوموتیو به ناوگان ریلی کشور خبر داد و گفت: این اقدامات با بهره گیری از منابع دولت و صندوق توسعه ملی و تسهیلات حوزه بانک های عامل و سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام می شود .
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران به بخشی از مصوبات سفر رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: در حوزه سلامت برای تمام شهرستانها یک بیمارستان حداقل 100 تخت خوابی به تصویب رسیده که این امر 50 تا 60 درصد پیشرفت داشته است و در سطح استان تهران میانگین عملکرد مصوبات حدود 70 درصد است .
وی به طرح آمایش استان تهران اشاره کرد و گفت: در سال 97 سند آمایش استان تهران تدوین و رسما ابلاغ می شود و سند توسعه استان تقریبا نهایی شده و تا پایان بهمن ماه نسخه اصلی آن ابلاغ می شود.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر