کد خبر: 38707
A

جوابیه سازمان مدیریت بحران کشور به گزارش‌ روزنامه هفت صبح

سازمان مدیریت بحران کشور به گزارش روز یک ‌شنبه 3 دی 1396 با عنوان مشاهیر زلزله جوابیه‌ای صادر کرد.

جوابیه سازمان مدیریت بحران کشور به گزارش‌ روزنامه هفت صبح
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، به نقل از سازمان مدیریت بحران کشور، متن این جوابیه به شرح زیر است :
باسمه تعالی
جناب آقای آرش خوشخو
مدیر مسئول و سردبیر محترم روزنامه هفت صبح
با سلام و احترام
درپی درج مطلبی با عنوان " مشاهیر زلزله " در صفحات نخست و سوم در جریده شماره 1922 روز یک ‌شنبه 3 دی 1396، مطالب ذیل جهت درج و تنویر افکار عمومی ارسال می‎گردد، لطفاً دستور فرمائید بر اساس ماده 23 قانون مطبوعات، جوابیه این سازمان در همان و در کنار همان عکس صفحه درج گردد.
 درباره مطلب " معرفی جناب آقای اسماعیل نجار"
به آگاهی جنابعالی و نگارنده این گزارش می رساند که این افترا در سال 1389 در زمان استانداری جناب آقای نجار در کرمان و بدنبال زلزله محمدآباد ریگان توسط یک روزنامه محلی به نام "عصر ظهور" در آن استان به چاپ رسید. که پس از شکایت استانداری نشریه فوق به افترا و نشر اکاذیب محکوم گردید که پس از اظهار ندامت مدیرمسوول مورد بخشش استاندار قرار گرفت. (مطابق مستندات پیوست شامل کیفرخواست، رضایت نامه، دادنامه و شکایت استانداری)
درباره مطلب " دیدگاه جناب آقای اسماعیل نجار درباره زلزله تهران"
به آگاهی جنابعالی و نگارنده این گزارش می رساند نظرات و دیدگاه های آقای اسماعیل نجار درباره زلزله تهران در رسانه ها موجود می باشد که البته آخرین آن مربوط به نشست فوق العاده شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران به میزبانی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران مورخ ۹ آذر سال جاری است که در سایت سازمان و خبرگزاری های معتبر منتشر شده است: "اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در این جلسه میزان آمادگی پایتخت را در برابر زلزله‌ای بزرگ، ناچیز و غیر قابل قبول خواند و گفت: زلزله تهران امنیت ملی ما را به مخاطره می اندازد. امروز دانش امکان پیشگیری و آمادگی در برابر زلزله را فراهم کرده است و میزان آسیب پذیری موجود ما در برابر زلزله پذیرفته نیست.
وی به کاستی های حوزه نظارت در امر ساخت و ساز و کمبود نیروی انسانی ماهر در بخش اجرای ساخت و سازها اشاره کرد و گفت: این مشکلات باید در ابعاد ساخت و سازهای دولتی و بخش خصوصی حل شود تا کیفیت و عمر مفید ساختمان ها به ویژه ساختمان‌های عمومی مثل مدارس و بیمارستان ها ارتقا یابد.
نجار به طولانی شدن زمان تصویب لایحه قانون مدیریت بحران کشور در مجلس اشاره کرد و گفت: علاوه بر قانون، مدیریت بحران باید به دغدغه مسئولان و باور عمومی مردم و مسئولان تبدیل شود و نگاه به مقوله مدیریت بحران باید فرابخشی شود. ساختار سازمان مدیریت بحران کشور باید تقویت شود و جایگاه آن ارتقا یابد تا در ایفای نقش و رسالت خود با کمبودها و مشکلات مواجه نباشد."
تلاش سازمان مدیریت بحران کشور و تمامی سازمان های خدماتی و امدادی حفظ جان و سرمایه های مردم و کشور در برابر حوادث و سوانح طبیعی می باشد. این امر وظیفه تک تک شهروندان و مدیران جامعه می باشد. مهمترین رکن در مدیریت حوادث، افزایش آمادگی و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه برای به حداقل رساندن خسارات و تلفات در صورت وقوع می باشد. نقش رسانه ها در این زمینه بسیار مهم و حیاتی می باشد. رسانه ها با پیگیری چالش ها و مشکلات مدیریت بحران کشور به عنوان دیده بان و چشم های هوشیار جامعه، وضعیت ایمنی و آمادگی کشور در برابر حوادث را رصد و زنگ هشدار را برای مردم و مسئولین به صدا در بیاورند.
همانطور که در مدیریت بحران، پیش بینی و پیشگیری رکنی مهم و حیاتی می باشد، رسانه ها  نیز باید دغدغه ایمنی در برابر حوادث را در طول سال داشته باشند و ضمن تشریح الگوهای رفتاری مناسب، مردم را برای شرایط وقوع حوادث آماده نمایند موضوعی که متاسفانه در کشور ما رعایت نشده و رسانه ها بلافاصله پس از وقوع یک حادثه، بدون درک حساسیت های موجود در جامعه به پررنگ کردن نقاط ضعف ها و مشکلات موجود پرداخته و پس از فروکش شدن فضای احساسی زمان حادثه، باز موضوع فراموش شده تا حادثه بعدی ....
آرامش عمومی و اعتماد مردم به نهادهای مسئول، مهمترین شرط مدیریت موفق و کارآمد شرایط بحرانی می باشد، همگان دیدیم که در حوادث اخیر چگونه شایعات بدون اسناد علمی و تخصصی، مردم و جامعه را نگران نمود. رسانه ها نقش مهمی در اعتماد سازی و انعکاس اخبار و مطالب صحیح و مورد نیاز جامعه در شرایط بحرانی را دارند. به نظر می رسد پرداختن به موضوعی که کذب بودن آن توسط مراجع قضایی مشخص شده و بارها توسط سازمان مدیریت بحران کشور به رسانه های مختلف اعلام شده، در شرایطی که جامعه به خاطر ترس از وقوع زلزله در تهران ملتهب بوده، کمکی به مدیریت بحران کشور ننموده و به دور از مسئولیت های حرفه ای و اجتماعی یک رسانه می باشد.
سازمان مدیریت بحران کشور، ضمن تقدیر و تشکر از تمامی رسانه هایی که مسئولیت خطیر آگاهی بخشی و افزایش اطلاعات مردم برای آمادگی در برابر حوادث را بر عهده گرفته اند، آن رسانه محترم و تمامی رسانه های مختلف کشور را به رعایت اخلاق حرفه ای و ایفای نقش مسئولانه برای آگاه سازی و زمینه سازی ایمن سازی کشور در برابر حوادث و بلایا دعوت می نماید.
روابط عمومی سازمان مدیریت بحران کشور
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر