کد خبر: 38717
A

رحیمی: باید صدای مردم شنیده شود/محمدهاشمی:چرا عده ای تحت عنوان بسیجی علیه دولت شعار می‌دهند؟

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در شرایط کنونی دشمنان اسلام و انقلاب با استفاده از شبکه‌های اجتماعی از مطالبات مردم سوءاستفاده و آن را به سمت روش‌های غیرقانونی مانند تخریب و هنجارشکنی هدایت می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، آیت الله سید محمد غروی درباره تجمعات اخیر اظهار داشت:  حرکت های کور و ناشیانه صدمه هایی به مردم و بیت المال وارد می کند که این حرکات نه تنها به رفع مشکلات مردم و نظام کمک نمی کند بلکه بر مشکلات می افزاید. این روزها شاهد حرکت هایی هستیم که بسیار جای کندوکاو دارد، احساس می شود این حرکات با یک سازماندهی خاصی از بیرون هدایت می شود. به صورت طبیعی، درهر جامعه ای مشکلاتی وجود دارد و مردم نیز مطالباتی از مسئولان خود دارند ولی ارائه مطالبات، قانون و روش خاص خود را دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه احساس می شود برخی از جریان ها که منشاء آنها بیشتر خارج از مرزها است، مطالبات مردم را به گونه ای دیگر هدایت می کنند و با شعارها و تبلیغات در فضای مجازی، دنبال تحریک مردم هستنند و به گونه ای وانمود می کنند که گویا در کشور شورش همگانی است.در این رابطه باید گفت، انقلاب اسلامی مانند هر انقلاب دیگر به صورت طبیعی با مشکلاتی روبرو است بویژه اینکه مابا تحریم مواجه هستیم و البته مسئولان باید با همت و تلاش کمبودها را برطرف کنند.گاهی برخی مردم مطالباتی دارند و احساس می کنند اگر تجمع نمایند، مطالبات آنها زودتر به گوش مسئولان می رسد.

وی گفت: این لایه ها، با استفاده از انگیره جوانی و برخی مشکلات مردم، عده ای از افراد را جلو انداخته و خود به عنوان لیدر، پشت صحنه هستند و در این وضعیت، تنها مردم حاضر در صحنه، آسیب می بینند. مردم خود را سپر کسانی که نظر سوء نسبت به نظام و انقلاب دارند قرار ندهند. باید توجه داشته باشیم این حرکت ها، متناسب با انقلاب و نظام و به نفع ملت نیست، کسانی امروز این حرکت ها را حمایت می کنند که در برابر ملت ما سالها ایستاده و بسیاری از مشکلات و کمبودها منتسب به آنها می باشد.

غروی گفت: بیشتر مردم ما پای نظام وانقلاب ایستاده اند و امید است کار به جایی نرسد که نیاز به حضور جدی مردم در صحنه باشد. مسئولان نیز باید با درایت، بیشتر از گذشته برای خدمت به مردم تلاش کنند. همه باید دست به دست هم و یکصدا داشته باشند، این جریانات را نباید جناحی و سیاسی کرد، مشکلات را منتسب به دولت و دولت را تضعیف نکنیم، بلکه با وحدت این موج های ضعیف را مدیریت نماییم.

همراه با مردم،‌ علیه فرصت طلبان
حمیدرضا مقدم فر طی یادداشتی درباره ناآرامی های اخیر بر همراهی با مردم برای رفع مشکلات اقتصادی و مقابله با فرصت طلبان تاکید کرد.متن این یادداشت به شرح زیر است:

تحرکات اخیر از دو زاویه قابل تحلیل و بررسی است. یکی از این منظر که اعتراضات خاصی مردم دارند و مطالبات بحقی را پیگیری می‌کنند. مجموعه‌ای از ناکارآمدی‌ها، قصورها و تقصیرهای دستگاه‌های اجرایی باعث ایجاد نارضایتی در بخشی از مردم شده و از این رو جامعه در مواجهه‌ با این ناکارآمدی در بخش‌های اقتصادی اعتراض دارد.

از نگاه دیگر باید به حضور جریان ضدانقلاب در اغتشاشات چند روز اخیر اشاره کرد. این جریان مترصد هر فرصتی برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی است و کوشش می‌کند که در پوشش مطالبات مردمی اهداف خاص خود را که براندازی نظام و ناامنی و بی‌ثباتی کشور است، پی بگیرد. اولین خسارت در آشوب‌های اخیر به ملت وارد می‌شود. ایجاد ناامنی‌ها و بی ثباتی‌ها، شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را برای مردم نامساعد خواهد کرد و این البته چیزی است که مردم به آن واقف هستند. آشوب‌طلبان و عناصر ضد انقلاب‌ سعی می‌کنند از این فضا و شرایط سوءاستفاده کنند و بهره خود را ببرند.

یکی از نکات قابل تامل در این زمینه بررسی آسیب‌هایی است که در جریان افکار عمومی و رسانه‌های خود داریم. باید بررسی کنیم که چگونه یک کانال تلگرامی و رسانه‌‌های تابلودار ضدانقلاب از این فرصت استفاده می‌کنند و برای دامن زدن به اغتشاش در این عرصه فعالیت می‌کنند. به نظر می‌رسد که باید در این زمینه کار جدی صورت گیرد و همچنین رسانه‌های ارزشی و مردمی باید در این زمینه تبیین و تحلیل کافی داشته باشند. آنها باید با افزایش سواد رسانه‌ای در جامعه، ماهیت رسانه‌های ضد انقلاب را بدرستی به مردم نشان دهند.

طبعا در مواجهه با چنین شرایطی باید از دو منظر وارد عمل شد. همان‌طور که در گذشته برخی از مردم مطالبات اقتصادی داشتند و امروز هم با توجه به برخی از نارضایتی‌ها در زمینه اقتصادی، مسئولان نظام باید به این مطالبات واکنش مناسب نشان دهند و در رفع نقایص بکوشند.اما در حوزه اغتشاش و فعالیت ضد انقلاب برای برهم زدن امنیت کشور و ایجاد تنش در میان مردم، نظام به‌طور جدی وارد می‌شود و به اغتشاش‌طلبان پاسخ محکمی خواهد داد.


سازوکار برگزاری آزادانه اجتماعات دیده شود
علیرضا رحیمی با اشاره به تجمعات اخیر در برخی از شهرهای کشور، گفت: باید صدای مردم شنیده شود. مطالبات مردمی بخصوص در حوزه اقتصادی و معیشتی روشن است و مکررا به مسئولان در رده‌های مختلف گفته شده است.مسئولان باید راهکارهای جدی برای حل مشکلات مردم بخصوص معضلات اقتصادی و معیشتی داشته باشند.

نماینده مردم تهران همچنین با اشاره به اصل ۲۷ قانون اساسی درباره برگزاری آزادانه اجتماعات، گفت: باید این اصل که در قانون به آن تصریح و تاکید شده است، مورد توجه قرار گرفته و سازوکارهای اجرای آن تبیین شود. لازم است در این باره دولت لایحه‌ای به مجلس ارائه کند.تاکنون نیز اجتماعات در شکل‌های مختلف در کشور برای بیان مطالبات برگزار شده است که باید مجوزهای لازم در آینده نیز داده شود تا مردم بتوانند مطالبات‌شان را بیان کنند. نباید به بهانه طرح مطالبات، امنیت مخدوش شود و به بهانه امنیت، سازوکارهای اجتماعی و مطالبات مردم محدود گردد.

وی همچنین با اشاره به نقش رسانه‌ها در مقاطع حساس همچون اتفاقات اخیر، گفت: امنیت برای هر کشوری موضوع همگانی است و همه آحاد جامعه در تامین آن نقش قابل توجهی دارند. در این بین رسانه‌ها در برقراری فضای امن در کشور نقش غیرقابل انکار داشته که باید مطالبات و مشکلات مردم را به گوش مسئولان برسانند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نقش رسانه‌ها را ایجاد فضای آرام به کل جامعه دانست و افزود: رسانه‌ها باید با شفافیت از هوشمندی لازم برخوردار باشند و بتوانند بین هوشمندی و شفافیت توازن برقرار کنند. در مورد اتفاقات اخیر رسانه‌ها به یک عدم انسجام و سردرگمی مواجه بودند و پختگی لازم در آنها دیده نشد. متاسفانه رسانه ملی به طور یکجانبه فراتر از مسئولان مربوطه به اتخاذ موضع پرداخت، حال اینکه صداوسیما بخصوص مسئولان سیاسی آن باید هوشمندی لازم را داشته باشند تا بتوانند نقش موثری در تامین آرامش در فضای اجتماعی کشور ایجاد کنند.

تجمع‌کنندگان فریب حمایت‌های ترامپ را نخورند/دولت به تنهایی قادر به حل مشکلات کشور نیست

نامه نیوز نوشت: 

محمد هاشمی‌رفسنجانی  گفت: کار تجمع کنندگان، کار نادرستی است و احتمالاً فریب خورده اند. نه تنها رفتار و کارهایشان ارزشی برای ملت ایران و دوستداران انقلاب ندارد بلکه واقعاً این نوع حرکتها موجب تشنج در جامعه می شود و در نهایت دودش به چشم ملت و کشور می رود و منافع آن را دشمنان اسلام و بدخواهان انقلاب که سال هاست در کمین نشسته اند تا ضربه ای به نظام بزنند، میبرند.

او در ادامه افزود: در مجموع این اقدامات، اقدامات پسندیده ای نیست. ولو اینکه فرض کنیم مواردی وجود دارد و نسبت به برخی از گرانی ها یا برخی از مشکلات اقتصادی که مطلوب کسی هم نیست، ولی شرایط کشور به شکلی است که مشکلات وجود دارد و دولت و دولت‌مردان تلاش میکنند تا در حد توان، مشکلات را برطرف نمایند و امیدوارم که موفق شوند. اما وجود این مشکلات توجیهی برای این رفتارها نیست و نبایستی فریب حمایت ها و دلسوزی های افرادی مثل ترامپ را بخورند. اینها دشمنان ما هستند و هرچه توانسته اند کارشکنی کرده اند؛ اما الآن چهره عوض کرده اند. رفتار ترامپ و دولت آمریکا در قبال ایرانیان و دانشجویان ایرانی و حتی افرادی که سالها مقیم آن کشور بوده اند، موانعی را درست کرده است و این به خوبی نشان میدهد که با ملت ایران دشمنی دارد. پس باید هوشیار باشیم و عاقلانه تصمیم بگیریم. سختی ها را تحمل کنیم تا مسئولین کشور هم بتوانند با تدابیر لازم، پاره ای از مشکلات را در سریعترین زمان ممکن، برطرف نمایند.

عضو سابق شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، تأکید کرد: در این نوع موارد، تفکیک بین اصول‌گرا و اصلاح‌طلب، کار درستی نیست. آن‌چه که در این شرایط نیاز است و می‌تواند برای کشور مفید باشد، انسجام، وحدت و یک‌پارچگی است. حضرت امام خمینی(ره) تعبیری داشتند که در برخی از جلساتی که برای رفع اختلاف خدمتشان می‌رسیدیم (چه در قالب حزب جمهوری اسلامی چه در قالب دولت)؛ ایشان می‌فرمودند شما همگی در یک کشتی سوار هستید. اگر این کشتی سوراخ شود، همه غرق می‌شوید. پس سعی کنید کشتی سوراخ نشود و وحدت و انسجام داشته باشید. به نظرم الآن فارغ از آن‌چه که گذشته است، نبایستی خودمان به این مسائل دامن بزنیم و اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان همدیگر را متهم کنند یا عده‌ای تحت عنوان «بسیجی» بخواهند دولت را مقصر بدانند و علیه دولت شعار بدهند؛ هرگونه رفتار این‌چنینی، بهره آن‌را دشمن می‌برد و دودش به چشم ملت و نظام می‌رود. اکنون نیاز به وحدت داریم؛ باید یک‌پارچه باشیم تا بتوانیم از مشکلات عبور کنیم و دشمن را ناکام بگذاریم. از همه هم درخواست می‌کنم با وحدت، توطئه ای که دشمن علیه نظام دارد و تصورش بر این است که موفق هم شده است، ناکام بگذاریم و به فکر مملکت باشیم.

محمد هاشمی در پاسخ به این پرسش که پیشنهاد شما به دولت برای آرام کردن اعتراض مردم چیست، اظهار داشت: این سوالی که مطرح می‌کنید و دولت را تفکیک می‌کنید؛ بحث بر سر دولت، تنها نیست. شرایط مملکت به گونه‌ای است که دولت تنهایی نمی‌تواند. مجلس و قوه قضائیه هم باید باشند، سازمان‌های و دیگر و ارگان‌ها هم باید به صحنه بیایند؛ یعنی مسئولین در هر کجا و هر رده‌ای که هستند بایستی به صحنه بیایند و نسبت به مسائل و مشکلات کشور همگی همکاری نمایند. مگر دولت به تنهای می‌تواند همه مشکلات کشور حل نماید؟ این‌گونه نیست. شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی می‌طلبد که همه باهم وارد عرصه شویم. این‌گونه نیست که «دولت چه کار باید انجام دهد؟» مطرح باشد؛ این بحث کل نظام است و همه وظیفه دارند با هر امکاناتی که در اختیار دارند، وارد عرصه شوند و صرفاً معطوف به موقعیت فعلی هم نیست. همه بایستی تلاش کنیم، با یک سناریوی مشخص، راه اقتصادی درستی را درپیش بگیریم و کسی هم کارشکنی نکند.

هیچ مشکلی در کف خیابان حل نمی شود/معیشت فقط بخشی از مشکلات مردم است

نامه نیوز نوشت:
محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در مورد چرایی شکل گیری تجمعات اخیر، گفت: « روشن است که عوامل مختلف از گرانی و مشکلاتی معیشتی مردم تا سوءاستفاده های سیاسی و عوامل بیگانه دست به دست هم داده و این وضعیت را ایجاد کرده اند».

وی با تاکید بر اینکه « هیچ مشکلی در کف خیابان حل نمی شود» از رفتارهای توام با خشونت انتقاد کرد و گفت : « اعتراض و برگزاری تظاهرات در چارچوب قانون حق مردم است اما تخریب اموال عمومی و رفتارهای خشونت آمیز نتیجه ای غیر از دو قطبی شدن جامعه ندارد و مسائل را حل نمی کند و اتفاقا برعکس موجب می شود که طرف مقابل نیز دست به خشونت بزند و مساله پیچیده تر شود ».

این فعال سیاسی اصلاح طلب با انتقاد از تجمعات روزهای اخیر گفت: « این فضایی که اکنون شاهدیم و رفتارهایی مثل پاره کرده عکس ها و شعار مرگ بر این و آن دادن اصلا درست نیست. متاسفانه صدا و سیما نیز به جای اینکه با حق دادن به مردم فضا را تعدیل کند، بدتر مردم را تحریک می کند. مثلا با پخش برنامه های مربوط به 9 در فضای فعلی بیشتر فضا دو قطبی می شود. باید بپذیرند که تاریخ پرداختن به مساله فتنه و فتنه گری تمام شده است و باید در راستای تقویت وحدت ملی کوشید».

وی در پاسخ به این پرسش که بازنده اصلی در این شرایط کیست، گفت: « بازنده این ماجرا ملت و مملکت است. درست است که جرقه این ماجرا به خاطر مسایل معیشتی زده شد اما مشکلات اقتصادی تنها مساله مردم نیست و اگر حمایت های عده ای نبود به خاطر نه به گرانی تجمع نمی کردند. مردم غیر از معیشت نیز مشکلات دیگری دارند. نارضایتی از اداره و نهادهای مختلف در سطح جامعه مشاهده می شود. به عنوان نمونه مردم به شدت از قوه قضاییه ناراحت هستند و وقت آن رسیده تا رهبری در مورد آن تصمیم بگیرند».

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر