کد خبر: 38723
A

حق مردم در انتقاد و اعتراض

اظهارات دیروز رییس جمهوری در به رسمیت شناختن حق انتقاد و اعتراض برای مردم و تفکیک آن از آشوبگری، گامی مهم در پاسخگویی به مطالبات مردم، اصلاح امور و خنثی کردن مداخله جویی معاندان نظام است.

حق مردم در انتقاد و اعتراض
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه های امروز دوشنبه یازدهم دی ماه، مسایلی چون اظهارات تازه رییس جمهوری در خصوص اعتراضات اخیر در برخی شهرهای کشور، بررسی دلایل این اعتراضات و راهکارهای پاسخگویی به مطالبات مردم و فیلتر شدن برخی شبکه های اجتماعی را مبنای گزارش ها و تحلیل های خود قرار دادند.

**امید بخشی روحانی به مردم
اظهارات رییس جمهوری در جلسه هیات دولت در خصوص اعتراضات اخیر مردم در روزنامه های امروز بازتاب داشت. به نوشته روزنامه «ابتکار»، روحانی در ادامه با اشاره به اینکه در روزهای اخیر شاهد اعتراض ها در برخی نقاط کشور عزیزمان بوده ایم، گفت: این نکته باید برای همه روشن باشد که ما ملت آزادی هستیم و طبق قانون اساسی و حقوق شهروندی، مردم در بیان انتقادات و حتی اعتراض‌شان کاملاً آزاد هستند؛ اما در عین حال باید توجه کنیم که نحوه انتقاد و اعتراض باید به گونه‌ای باشد که پایان آن منتهی به بهتر شدن شرایط کشور و زندگی مردم شود.
رئیس جمهوری تاکید کرد: «حل برخی از این‌ مسائل آسان نبوده و زمان‌بر است و دولت و ملت باید برای حل این مشکلات دست به دست بدهند». رئیس جمهوری با بیان اینکه ریشه برخی از مشکلات اقتصادی مردم به سال‌های قبل برمی‌گردد و برخی‌ دیگر هم به همین ایام مربوط می شود، گفت: دولت و ملت باید دست هم را گرفته و یکدیگر را یاری کنند؛ اما نقد مردم فقط به اقتصاد نیست، مردم راجع به فساد و شفافیت حرف دارند و می گویند مسائل باید شفاف باشد.
به نوشته روزنامه «ایران»، روحانی با اشاره به اینکه مردم می‌خواهند در بخش قانون‌گذاری، اجرایی، قضایی و دیگر بخش‌های کشور، مسائل به وضوح برای آنها تبیین شود تا بتوانند قضاوت دقیقی داشته باشند، خاطرنشان کرد: اینکه در رسانه همه نقدهای مردم را به دستگاه اجرایی برگردانیم، بی‌دقتی است. رئیس جمهوری همچنین افزود: مردم نسبت به اینکه باید با فساد مبارزه جدی‌تر شود و اینکه برخی چرا مسائل به خوبی برای آنان تبیین نمی‌شود، نقد دارند.
به گزارش روزنامه «تجارت»، روحانی اظهار کرد: انتقاد در همه امور کشور حق مردم است و ما معتقدیم حکومت و کشور متعلق به مردم است و مردم باید آنچه می‌خواهند را به‌خوبی بیان کنند.
رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه نقد با خشونت و تخریب اموال عمومی کاملاً متفاوت است، گفت: در عین حالی که از نقد استقبال می‌کنیم و دستگاه‌های مسئول کشور باید زمینه را برای انتقاد و اعتراض قانونی مردم، حتی راهپیمایی و اجتماع قانونمند آنها فراهم کنند و این حق مردم است؛ اما در عین حال نباید بگذاریم فضایی ایجاد شود که در آن فضا دوستداران انقلاب و مردم نگرانی برای زندگی‌ و امنیت‌شان، ایجاد شود.
به نوشته روزنامه «کیهان» روحانی با بیان اینکه شیوه صحیح و انتخابی برای بیان نقد باید یک شیوه کاملاً منطقی، دقیق و قانونی بوده و در نهایت منجر به اصلاح شود، اظهار کرد: اگر شیوه‌ای برای بیان نقد انتخاب شود که بواسطه آن مردم در زندگی، کسب و کار، رفت و آمد و سرمایه گذاری، دچار تردید و نگرانی شوند و دشمنان ما دست‌افشانی و پایکوبی کنند، حتما شیوه ای غلط است.

**اعتراضات مردمی؛ دلایل و راهکارها
روزنامه های امروز از زاویه های مختلف به نقد و بررسی دلایل اعتراضات اخیر مردم در کشور و راهکارهای پاسخگویی به مطالبات مردم پرداختند.
روزنامه «اطلاعات» در یادداشتی نوشت: صدای مردم، پیام ساده‌ای است که شنیدنش برای برخی از مسئولان و مدیران سخت است زیرا نیازمند احساس مسئولیت و تلاش و کوشش و صداقت شبانه‌روزی و ایثار و توجه تام و تمام به منافع ملّی است. دولت و مدیران باید با شجاعت و صراحت با مردم سخن بگویند و برای حل مشکلات بزرگ از اقتصاد و محیط‌زیست و آلودگی و ترافیک و واقعی‌کردن قیمت‌ها و انحطاط و معضلات اخلاقی و … کمک بخواهند. مطمئن باشید مردم دست یاری دولت را اگر با صداقت و مصمم باشد عقب نمی‌زنند.
نظام سیاسی و مناسبات اجتماعی و علاقة ملّی به سرنوشت میهن در میان ملّت ایران محکم‌تر از آن است که با آشوب‌ها و هیجاناتی‌ اندوهبار نظیر آنچه در روزهای اخیر رخ داد متزلزل شود. امّا در ذات این اتفاقات نباید پیام و صدای مردم گم شود.
روزنامه «جهان صنعت» هم در یادداشت خود آورد: نتیجه‌ای که احتمالا از ناآرامی های اخیر خواهند گرفت، این است که باید از هر اقدام حساسیت‌برانگیز در عرصه اقتصاد خودداری کرد تا انگیزه اعتراضات فراهم نشود و این‌گونه نظم سیاسی تهدید نشود. چنین طرح مساله‌ای از اساس غلط است. قلب یک مساله سیاسی به یک مساله صرفا اقتصادی اولا مصداق خودفریبی است. نظام اطلاعاتی باید به سرعت تحلیل‌هایی از انگیزه‌های مشارکت در اعتراضات فراهم کند و بسیار بعید می‌نماید که مساله صرفا اقتصادی باشد. حتی اگر مشکلات اقتصادی سهم قابل توجهی در اعتراضات داشته باشد این نشان می‌دهد که باید با مشکلات به شکل ریشه‌ای و اساسی برخورد کرد و نمی‌توان به اقدامات مقطعی دل‌خوش داشت زیرا اثرات اقدامات مقطعی به سرعت از بین می‌رود و مشکلات ماندگار یاس و نارضایتی شدیدتری ایجاد خواهد کرد.
در یادداشت روزنامه «آرمان» هم آمده است: مسلما هیچ پدیده‌ای بدون علت نیست. برای شناخت عوامل حوادث اخیر و شنیدن اظهارات مردم و دریافت پیام واقعی باید دست به یک آسیب شناسی واقعی زد. مسلما اگر وضعیت اقتصادی مردم بهبود می‌یافت، مشکل اشتغال جوانان حل می‌شد، با فساد اداری به صورت ریشه‌ای برخورد می‌گردید و دانه درشت‌ها به مسلخ عدالت کشیده می‌شدند و فقر و فساد و تبعیض با قدرت و حدت عملیاتی می‌گردید امروز شاید ما شاهد این گونه حوادث نمی‌بودیم. اگر با شایسته‌سالاری مدیریت ضعیف و ناتوانی در اداره کشور مرتفع می‌گردید و اگر با پدیده آقازادگی مبارزه می‌شد، اگر با ثروت‌های ناشی از رانت برخورد جدی به عمل می‌آمد و اگر شاهد این همه اختلاف طبقاتی نمی‌بودیم و حقوق شهروندی دغدغه همه مسئولان بود، در آن صورت حتی اگر تمام دنیا هم سعی در بروز حوادثی در کشور می‌داشتند، مسلما هیچ عکس‌العملی دائر بر تحریک پذیری و یا واکنش نشان داده نمی‌شد. بیاییم یک بار واقع بینانه مشکلات برخاسته از مسائل مختلف و به‌ویژه اقتصادی را آسیب شناسی و مشکلات موجود را ریشه‌یابی کنیم.
در سرمقاله روزنامه «اعتماد» می خوانیم: آنچه کشور، ملت، نظام و دولت با آن روبرو است مضمون مشترکی دارد: باید به فکر ایران، به فکر سرمایه‌ها و دستاوردهای معنوی و مادی کشور و به فکر حل و فصل ریشه‌ای انتظارات و انتقاداتی بود که حتی ممکن است زبان متفاوتی در ابراز و اظهار خود داشته باشد؛ ایران امروز بیش از هر زمانی نیازمند گفت‌وگو و تفاهم ملی و تلاش برای دفاع از دموکراسی، اصلاحات و پرهیز از خشونت و افراطی‌گری و محدود شدن فضاهای آزاد و نقاد است. هنوز طعم شیرین برگزاری انتخاباتی آزادانه که حاصل آن سربلندی ملت ایران در منطقه بود در دورن و بیرون کشور ما احساس می‌شود. فرصت برای پیگیری نتایج و وعده‌ها و برنامه‌های آن حتی با نقد و مطالبه‌گری فرصت مطلوبی است که نباید از آن غافل شد. هنوز باید با صراحت و قوت از دولت منتخب ملت حمایت کرد تا از مسائل ریز و درشت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی چه آنها که مزمن‌اند و ساختاری و چه آنها که جدید هستند و عاملیتی مطالبه کنند.
روزنامه ایران هم نوشت: آنچه در خلال اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف کشور اتفاق افتاده است، برگرفته از اراده قلبی مردم نیست و به نظر نمی‌رسد آنها عزمی برای تقابل با حاکمیت داشته باشند اگر چه قابل انکار نیست که انتقادها و اعتراضاتی هم دارند و حالا به هر دلیلی شکل این اعتراض در قالب حضور در خیابان تجلی یافته است. دولتمردان و مجموعه نهادهای حاکمیت شایسته است در این باره نکات مهمی را مد نظر قرار دهند. از جمله آنکه باید مردم را به عنوان بخشی از حاکمیت ببینند و نه جدا از آن. شاید عاملی که شائبه تفاوت بین حاکمیت با بخشی از مردم را تداعی می‌کند، تفاوت عملکردها با بیان یا اعلام عملکردها از مجاری رسمی باشد. چنانکه به نظر می‌رسد آنچه به عنوان بیان حاکمیت از مجرای رسانه ملی مطرح می‌شود و به گوش مردم می‌رسد، با واقعیات اقداماتی که از سوی دولت یا دیگر نهادها صورت می‌گیرد، متفاوت است.

**انسداد موقت تلگرام
انسداد موقت برخی شبکه های اجتماعی، موضوع گزارش های مختلف در روزنامه های امروز بود.روزنامه «مردم سالاری» در گزارش خود نوشت: «اسماعیل جبارزاده» معاون سیاسی وزیر کشور با تاکید بر اینکه دولت با تمام اقتدار مقابل متعرضان به مال و اموال عمومی مردم ایستادگی می‌کند، درباره اختلال در اینستاگرام و تلگرام، گفت که در زمان بروز اختلالی، استفاده از ابزارهایی برای کنترل تجمعات غیرقانونی وجود دارد که این تصمیمات مقطعی است.
به نوشته روزنامه «شرق»، تلگرام بالاخره روز گذشته فیلتر شد. اگرچه گفته‌ شده بستن این پیام‌رسان موبایلی موقت خواهد بود اما پرکاربردترین نرم‌افزار اینترنتی در ایران که به گفته منابع رسمی بیشتر از 40‌میلیون کاربر ایرانی دارد، عاقبت با رأی و دستور مقامات امنیتی کشور و در پی بروز ناآرامی‌ها و اعتراضات روزهای اخیر فیلتر شد.
در ادامه می خوانیم: واقعیت این است که همه اقشار و نسل‌های فعال در اینترنت که بخش عمده و اصلی حضورشان در اینترنت روی دو بستر تلگرام و اینستاگرام بوده است امکان، حوصله یا شاید توانایی استفاده از فیلترشکن روی گوشی‌های تلفن همراه خود را ندارند و می‌توان پیش‌بینی کرد در صورت تداوم فیلتر این دو شبکه اجتماعی بخش زیادی از کاربران ایرانی این شبکه‌ها در روزهای آینده ریزش خواهند کرد.
در گزارش روزنامه «ابتکار» هم آمده است: بدون شک تاثیر و کارکرد شبکه‌های اجتماعی در ایران تا حدو زیادی با دیگر کشور‌ها متفاوت است اما آنچه که نقطه تشابه جامعه ایرانی را در استفاده از این رسانه‌ها با دیگر جوامع،تشکیل می‌دهند کارکرد شبکه‌های اجتماعی است. اما با اینحال بدون شک همین نکته هم در ایران به مراتب پررنگ‌تر از دیگر کشورها است. به اینصورت که علاوه بر اینکه شبکه‌های اجتماعی در ایران مانند یک آلترناتیو عمل می‌کند از سوی دیگر به نوعی عامل ثانویه در ایجاد و تشدید و گسترش رویدادهای روزانه یا بحران‌های اتفاقی و گذرا می‌شوند که شاید بتوان یکی از دلایل آن را تمایل بسیار،کاربران شبکه‌های اجتماعی برای دیده شدن از طریق ارائه اخبار یا فیلم‌ها و عکس‌های رخدادهای مهم دانست. به همین دلیل هم در روزهای گذشته که اعتراض‌هایی از سوی مردم در اقصی نقاط کشور صورت گرفت، معترضان بسیاری ازهماهنگی‌ها را از طریق شبکه‌های اجتماعی صورت می‌دادند همین امر احتمال‌هایی در خصوص مسدود کردن توئیتر و تلگرام را به وجود آورد.
روزنامه «خراسان » هم در گزارش خود آورد: کنون با محدودیت دسترسی به تلگرام، به نظر می رسد شاهد دومین کوچ بزرگ کاربران ایرانی در فضای مجازی خواهیم بود اولین موج کوچ کاربران ایرانی با فیلتر وایبر در چند سال پیش انجام شد که طی آن ایرانی ها از وایبر به تلگرام کوچ کردند.از روز شنبه که زمزمه فیلترینگ تلگرام مطرح شد، بیشترین نگرانی و شوک به کسب و کارهای تلگرامی واردشد، زیرا فعالیت های تجاری و درآمدزایی متعددی شامل فروش محصول و تبلیغ در این بستر شکل گرفته است.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر